Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historisch overzicht van de wijsbegeerte

Jelka

Historisch overzicht van de wijsbegeerte

Berichtdoor Jelka » 15 Sep 2009, 10:58

Ook dit jaar wordt dit vak gedoceerd door Johan Braeckman, die alle studenten een inzicht probeert te verschaffen in de belangrijkste wijsgerige vragen in de geschiedenis en de pogingen van verschillende stromingen om die vragen op te lossen. Ook de belangrijkste wijsgerige begrippen worden uit de doeken gedaan en opgesomd in een handige begrippenlijst. Hoofdoptiek is hierbij het actuele wijsgerig denken begrijpelijk te maken, maar hiertoe wordt het nodig geacht de historische ontwikkeling te onderzoeken die de voedingsbodem van het hedendaagse denken gevormd heeft. De verschillende wijsgerige stromingen worden telkens onderzocht met betrekking tot hun relevantie voor de hedendaagse tijd. Hoewel de leerstof direct uit de cursus kan gehaald worden, is het aangeraden om de lessen bij te wonen. Dit om gemakkelijker inzichten te verwerven, of tenminste omdat prof. Braeckman telkens zijn publiek kan begeesteren met goede verhalen, interessante voorbeelden en dikwijls geniale grappen. Ook wanneer medelesgever Tim De Mey zijn uitleg komt doen, zijn de hoorcolleges minstens interessant genoeg om te volgen. Sinds vorig jaar is de syllabus in boekvorm uitgebracht en wordt hij door de KMF verkocht, meer informatie volgt waarschijnijk in de lessen. De syllabus is goed te kennen, net zoals de begrippenlijst.

Nuttige links:
- ECTS-fiche
- Topic vorig jaar
- Allerlei hulpmiddelen bij het studeren

Ondervragingsvorm:

Het examen in eerste zit ziet er als volgt uit:

Algemeen
§ Het examen is volledig multiple choice. (60 vragen)
§ Er is geen giscorrectie!

De drie onderdelen
§ De stellingen (40 vragen)
De meerkeuzevraag bestaat telkens uit 5 stellingen. De student dient telkens de foute stelling aan te duiden. (Er is slechts één antwoord mogelijk.)
Voorbeeld:
a) Zowel bij Hegel als bij Feuerbach speelt de geschiedenis van de godsdienst een belangrijke rol bij het begrijpen van de mensengeschiedenis in het algemeen.
b) Volgens Kant is het zekerheidskarakter van de wiskunde enkel te danken aan de a priori vormen; de zekerheid van de empirische wetenschappen enkel aan het feit dat ze op zintuiglijk materiaal gebaseerd zijn. (FOUT)
c) Het is verkeerd te beweren dat er in het Christendom onuitgesproken dogma's bestaan.
d) Inzake de opvatting over de eigenschappen van de materie is er een fundamenteel verschil tussen het dualisme van Plato en dit van Descartes.
e) Zowel het gebruik van experimentele methode als van de Archimedische werkwijze moet beschouwd worden als een toepassen van het "natuurwetenschappelijk Platonisme".

§ De definities (10 vragen)
De meerkeuzevraag bestaat uit 5 definities. De student moet de juiste definitie aanduiden bij het gegeven woord. (Er is slechts één antwoord mogelijk en de woorden (of namen/begrippen) komen uit de woordenlijst.)

§ De tekstfragmenten (10 vragen)
De meerkeuzevraag bestaat uit 5 namen of begrippen. De student moet de juiste naam of het juiste begrip aanduiden bij het gegeven tekstfragment.

------------------------------------------------------------------------------

In tweede zit worden echter wel open vragen gesteld!
Fashion passes, only style remains the same
Coco Chanel

Sander C

Re: Historisch overzicht van de wijsbegeerte

Berichtdoor Sander C » 17 Sep 2009, 13:48

Weet iemand toevallig of je het boek: 'De rivier van Herakleitos, een eigenzinnige visie op de wijsbegeerte' nodig hebt of niet? :oops:
Dank!
Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
- George Edward Woodberry

There is no 'ctrl' button on Chuck Norris's computer. Chuck Norris is always in control.

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 17 Sep 2009, 13:52

Nogal ja. Je kan het normaal goedkoop aanschaffen bij onze collega's van de KMF.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Sander C

Berichtdoor Sander C » 17 Sep 2009, 14:02

Loonis schreef:Nogal ja. Je kan het normaal goedkoop aanschaffen bij onze collega's van de KMF.

Bedankt, voor het snelle antwoord!
Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
- George Edward Woodberry

There is no 'ctrl' button on Chuck Norris's computer. Chuck Norris is always in control.

Sientje

Berichtdoor Sientje » 17 Sep 2009, 14:21

Loonis schreef:Nogal ja. Je kan het normaal goedkoop aanschaffen bij onze collega's van de KMF.

lees: ergens in de loop van de eerste weken zal het KMF het boek verkopen in de gangen van de Blandijn, je merkt het wel :)
Epicness wordt niet bereikt door braaf te doen.

Kevin Stockmans

Berichtdoor Kevin Stockmans » 05 Okt 2009, 13:24

Ik kom er misschien wat laat mee aanzetten, maar is de syllabus nog ergens te verkrijgen? Ik zag het op het eerste zicht niet liggen in de Story, idem voor de cursussen die gegeven worden in de tweede semester... Help...

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 05 Okt 2009, 16:44

Kevin Stockmans schreef:Ik kom er misschien wat laat mee aanzetten, maar is de syllabus nog ergens te verkrijgen? Ik zag het op het eerste zicht niet liggen in de Story, idem voor de cursussen die gegeven worden in de tweede semester... Help...

Het boek, "De Rivier van Herakleitos", is normaal te koop in Story.
Maar normaal kan ze ook in de "normale" boekhandel te vinden zijn.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

paradox

Berichtdoor paradox » 05 Okt 2009, 23:34

Hoi

In het kader van mobiliteit moeten wij van onze hogeschool een vak volgen uit een andere hogeschool of unief. Mijn oog is gevallen op "historisch overzicht van de wijsbegeerte". Ik was zoiezo toch al een eindje aan het twijfelen om "geschiedenis van de westerse filosofie" van Bertrand Russell eens te kopen. Ik heb namelijk nood aan een historisch kader. Het lijkt me heel interessant om de evoluties in de filosofie te leren kennen.

In onze opleiding hebben we al een beetje filosofie (algemene filosofie, sociale filosofie en ethiek met oa een stuk politieke filsofie...) op ons bord gekregen en die kennismakingen hebben mij geprikkeld om buiten mijn curriculum zelf bezig te zijn met filosofie. De kennis die ik nu heb is waarschijnlijk nog maar de basis van de basis van de.... je verstaat het wel :p.

Ik ben dus aan het overwegen om me in te schrijven voor dit vak, toen ik zag dat het maar 3 studiepunten was en niet 5 of 6 vond ik dit wel interessant want ik heb ook nog mijn gewone curriculum te doen en ik wil mezelf niet de duivel aandoen.

Er stond op de ects fiche iets van een cursus van ca.150 blz maar ik lees dat het zou gaan om een boek( rivier van herakleitos) dat toch wat zwaarlijviger zou zijn. Dat schrikt mij toch een beetje af maar een uitdaging ga ik niet uit de weg en deze materie boeit me mateloos, in die mate dat ik het misschien toch wel zou wagen om me dit aan te doen (:p).

Je moet dus het boek kennen en niet de cursus die in de ects fiche wordt vermeld? Of die cursus is gewoon ontoereikend om te slagen voor dit vak?

Hoop iets te horen van jullie.

Dancet
Pro-Web

Berichtdoor Dancet » 06 Okt 2009, 00:03

Het boek is te kennen, maar laat je zeker niet afschrikken. Het is de cursus, maar dan ietsje meer uitgewerkt, waarbij je dan voornamelijk de hoofdlijnen dient te kennen.
If we amplify everything, we hear nothing.
- John Stewart

sören

Berichtdoor sören » 06 Okt 2009, 16:42

en als je het interesseert lijkt het mij een aanrader; Goede lesgever, dito boek waardoor het leren van het vrij dikke boek goed meevalt.

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 06 Okt 2009, 17:27

sören schreef:en als je het interesseert lijkt het mij een aanrader; Goede lesgever, dito boek waardoor het leren van het vrij dikke boek goed meevalt.

Overigens zijn niet alle delen van het boek te kennen. Zeker naar het einde toe vallen enkele stukjes weg.

Maar zoals gezegd, laat je niet afschrikken door het boek, voor wie het interesseert is het, vind ik, zeker te doen.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

paradox

Berichtdoor paradox » 09 Okt 2009, 15:05

Zijn er powerpoints van dit vak?

Op EtienneVermeersch.be is zijn cursus te vinden, ik weet niet ofdat ik toegang zal krijgen tot Minerva vermits ik maar voor één vak zal ingeschreven zijn dus is die cursus op zijn site 'actueel' genoeg'?

Heb je eigenlijk wel nog die cursus nodig? Ik kreeg hier antwoord dat de cursus het boek is.

Ik heb soms verplichte les in mijn opleiding die jammergenoeg de les van de prof overlapt, is er een manier om teweten te komen welke delen van het boek niet gekend moeten zijn?

confused maar laaiend enthousiast
:)

BIG BABY JESUS

Berichtdoor BIG BABY JESUS » 09 Okt 2009, 19:36

Het boek is nog maar uit van vorig jaar, dus ik neem aan dat welke cursus je ook op het internet kan vinden, die outdated zal zijn. Het boek zal je dus wel nodig hebben. Er zijn trouwens ook powerpoints, maar ik denk niet dat ik die vorig jaar gebruikt heb.

Stuur anders eens een mailtje naar de prof (tenzij hij degene was die zei: "Niet naar me mailen, ik antwoord toch niet") met je vragen. Of naar één van z'n assistenten. Het kan maar helpen, hé? :)

Eleonore

Berichtdoor Eleonore » 01 Nov 2009, 18:38

paradox schreef:Zijn er powerpoints van dit vak?

Op EtienneVermeersch.be is zijn cursus te vinden, ik weet niet ofdat ik toegang zal krijgen tot Minerva vermits ik maar voor één vak zal ingeschreven zijn dus is die cursus op zijn site 'actueel' genoeg'?

Heb je eigenlijk wel nog die cursus nodig? Ik kreeg hier antwoord dat de cursus het boek is.

Ik heb soms verplichte les in mijn opleiding die jammergenoeg de les van de prof overlapt, is er een manier om teweten te komen welke delen van het boek niet gekend moeten zijn?

confused maar laaiend enthousiast
:)

Je krijgt inderdaad waarschijnlijk geen toegang tot Minerva als je het vak via een examencontract volgt. Dan moet je 100 euro extra betalen voor toegang tot minerva. Als je het volgt met het oog op behalen van een creditbewijs krijg je wel toegang. Dat zou ik dan dus aanraden.
Het boek is inderdaad de cursus. En dit is (volgens de prof zelf) de niet te kennen stof:

Wat niet gekend moet zijn voor het examen:

Hoofdstuk 1:

De openbaringsgodsdiensten en hun ‘heilige’ boeken (pag. 24-25)

Hoofdstuk 5:

De typische figuren van de Goethezeit tot en met Friedrich E.D. Schleiermacher (pag. 165-171).
Hegel: wel te kennen.

Hoofdstuk 8:

Doorbraak van het atheïsme tot en met de buitenkerkelijke reactie (pag. 248-253)

Hoofdstuk 9:

Arthur Schopenhauer (pag. 255-260).
Positivisme: wel te kennen.

Ernst Mach en Charles Sanders Peirce (pag. 266-268).
Relativisme: wel te kennen.

Overgangsfilosofen (pag. 271-276).
Vitalisme, Bergson, Driesch: wel te kennen.

Hoofdstuk 10: Twintigste eeuw tot de golden sixties:

valt volledig weg (pag. 285-342)

Hoofdstuk 11:

Jürgen Habermas, structuralisme, postmodernisme (pag. 353-368)
Milieu- en dierenrechtenfilosofie + bio-ethiek: wel te kennen

Niet te kennen: Op weg naar de 21e eeuw (pag. 398-408)

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Nov 2009, 00:55

Amai, toch veel dat wegvalt. Vrij interessant boek, heb het bijna uitgelezen en het bevalt me echt. Leuke prof om les van te krijgen, kan heel boeiend vertellen. Zo boeiend dat ik tijdens de herfstvakantie (morgen dus) les zal volgen.

Eleonore, bedankt voor de moeite en hulp! :D

Terug naar “Eerste Bachelor”