Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Heuristiek Klassieke Oudheid

Gast

Re: Heuristiek Klassieke Oudheid

Berichtdoor Gast » 17 Dec 2007, 21:17

Kan er mij iemand helpen met een zoekstategie voor op de brepolis library of latin texts? Stel dat ik zoek naar deze uitgave 'Gell. NA 2, 24 '. Ik weet dat Gellius de auteur is en zijn werk Noctes Atticae, maar wat betekent die '2' en '24' en hoe vind ik dat terug in die databank :s...

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » 19 Dec 2007, 11:47

Boek 2, pagina 24?
ΗΤΟΙ ΜΕΝ ΠΡΩΤΙΣΤΑ ΧΑΟΣ ΓΕΝΕΤΟ

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » 19 Dec 2007, 11:49

Ook iets; ik heb het werk Pr. 95 nodig voor de afkortingentaak. Mijn onderzoek wijst uit dat dat over het boek Proverbia gaat, maar het enige boek dat ik vind in MeerCat zijn Proverbia uit de medii aevi, de middeleeuwen dus. Iemand die dit boek ook heeft? Anders kom ik niet aan 30 afkortingen in mijn tekst..

Lina

Berichtdoor Lina » 21 Dec 2007, 17:04

Op vraag van prof.dr.K. Verboven meld ik dit nogmaals: de informatie uit het laatste Veer KLOPT NIET voor het vak HP II: Heuristiek: Klassieke Oudheid. Dit is de correcte info:

Koen Verboven schreef:Kan je de Veerkrachtige schrijvers jullie Veer eens duidelijk maken dat hun uitleg op p. 14 over het examen Heuristiek Klassieke Oudheid zijn houdbaarheidsdatum al twee jaar overschreden heeft ?

Duthoy is nu definitief weg (maar hij gaf dit vak ook vorig jaar al niet meer)

de evaluatie bestaat uit:
- paper met bibliografie, zoekstrategie, oplossen van afkortingen rond zelf gekozen onderwerp (40% van de punten)
- schriftelijk examen met open boek (30% van de punten)
- mondeling examen (30%)

***GEEN ENKELE TITEL**** MOET VAN BUITEN GEKEND ZIJN !!!!!!!

Latijn is *geen* vereiste
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Dec 2007, 12:21

Prof. Verboven zal dus geen werken vragen op ons modeling gedeelte? (aangezien hij niet verwacht dat wij werken vanbuiten leren)
Het mondeling gedeelde is toch zonder compendium?

Lina

Berichtdoor Lina » 26 Dec 2007, 13:53

Gast schreef:Prof. Verboven zal dus geen werken vragen op ons modeling gedeelte? (aangezien hij niet verwacht dat wij werken vanbuiten leren)
Het mondeling gedeelde is toch zonder compendium?

Het mondeling gedeelte gaat NIET over werken uit het compendium, maar over 1/ de lessen over Klassieke Studies tot WO I en 2/ de extra uitleg bij bepaalde hulpwetenschappen en disciplines. Wat hij bijvoorbeeld zeer graag vraagt is het exacte verschil tussen epigrafie en papyrologie. Dan moet je uitleggen dat schrijftabletjes onder papyrologie vallen, maar wel gepubliceerd zijn in de CIL. Graffiti wordt gerekend tot epigrafie, maar er is vaak een papyroloog nodig om de tekst te kunnen lezen enz. Als je genoteerd hebt tijdens de les, dan kan dat mondeling geen probleem zijn. Geen tijd verspillen aan het vanbuiten leren van werken dus, hoewel het voor het schriftelijk gedeelte wel handig kan zijn om een aantal standaardwerken vanbuiten te weten (Pauly - Wissowa, CIL, Migne, Kunkel...).

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Dec 2007, 14:26

is er een oplossing voor de mensen die (hoewel ze geweest zijn) niet echt veel hebben genoteerd?

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » 27 Dec 2007, 18:01

Gast schreef:is er een oplossing voor de mensen die (hoewel ze geweest zijn) niet echt veel hebben genoteerd?

Slides.

Sun-shine

Berichtdoor Sun-shine » 03 Jan 2008, 17:35

Ik dacht dat de inleiding 'Klassieke studies' door de prof gezien werd als functioneel. Dus is het nog steeds zo dat we niet al die personen hoeven te kennen zoals Dante of Erasmus of...Maar misschien wel wat er in de 14de tot de 20ste eeuw allemaal gebeurde op vlak van heuristiek Klassieke Oudheid, de context dus...?

Lina

Berichtdoor Lina » 04 Jan 2008, 18:59

Sun-shine schreef:Ik dacht dat de inleiding 'Klassieke studies' door de prof gezien werd als functioneel. Dus is het nog steeds zo dat we niet al die personen hoeven te kennen zoals Dante of Erasmus of...Maar misschien wel wat er in de 14de tot de 20ste eeuw allemaal gebeurde op vlak van heuristiek Klassieke Oudheid, de context dus...?

Je moet zelf maar aanvoelen wat de idiotie - graad is van alle namen vanbuiten te leren. Sommige namen zullen maar beter een belletje doen rinkelen. Stel dat je bijvoorbeeld een vraag krijgt over het opstellen van inscriptie - corpora en je kunt geen enkele naam noemen...

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » 06 Jan 2008, 09:51

Voor zij die het nog niet gezien zouden hebben; op het Minerva-forum worden momenteel de voorbeeldvragen besproken door enkele medestudenten. Misschien eens een kijkje nemen?

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » 06 Jan 2008, 10:01

Papyrologie/Epigrafie, een moeilijke scheidingslijn. Ik post hier wat ik opgeschreven heb als onderscheid..

Papyrologie - heeft als onderzoeksobject in hoofdzaak papyri (literaire & documentaire teksten). In de grijze zone bevinden zich ostraka (potscherven), schrijftafeltjes (wastabletjes & houten schrijfplanken), graffiti (behoort toe aan de epigrafie, maar vraagt kennis van papyrologie) en tituli picti (inkervingen op amforen, ceramiek).
Klopt het dat schrijftafeltjes over het algemeen bij epigrafie gerekend worden, behalve dan die uit Egypte?

Epigrafie
- heeft als onderzoeksobject "teksten op duurzaam materiaal". Ingebeitelde / ingegrifte opschriften, ingedrukte ‘stempels’ op ceramiek, vastgemaakte letters op monumenten, bijschriften in mozaïek, oppervlakkige opschriften (graffiti, ostraka, tituli picti.)

Sun-shine

Berichtdoor Sun-shine » 07 Jan 2008, 09:22

Joeri schreef:Papyrologie/Epigrafie, een moeilijke scheidingslijn. Ik post hier wat ik opgeschreven heb als onderscheid..

Papyrologie - heeft als onderzoeksobject in hoofdzaak papyri (literaire & documentaire teksten). In de grijze zone bevinden zich ostraka (potscherven), schrijftafeltjes (wastabletjes & houten schrijfplanken), graffiti (behoort toe aan de epigrafie, maar vraagt kennis van papyrologie) en tituli picti (inkervingen op amforen, ceramiek).
Klopt het dat schrijftafeltjes over het algemeen bij epigrafie gerekend worden, behalve dan die uit Egypte?

Epigrafie
- heeft als onderzoeksobject "teksten op duurzaam materiaal". Ingebeitelde / ingegrifte opschriften, ingedrukte ‘stempels’ op ceramiek, vastgemaakte letters op monumenten, bijschriften in mozaïek, oppervlakkige opschriften (graffiti, ostraka, tituli picti.)

Ik heb dezelfde uitleg in mijn notities. Juist nog enkele opmerkingen. In de papyrologie onderzoekt men schrijftafeltjes (wastabletjes en houten schrijfplankjes), maar in de epigrafie schrijftabletjes (en geen schrijftafeltjes). Ik weet wel niet precies wat het onderscheid is. Het onderscheid van Egypte heb ik niet in mijn notities...
Ostraka horen volgens mij ook alleen thuis bij papyrologie. Kan dat?

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » 07 Jan 2008, 13:59

Dat kan. Ik ben niet in de les geweest die ging over epigrafie.. Wat is er verteld geweest over epigrafie?

Sun-shine

Berichtdoor Sun-shine » 07 Jan 2008, 14:30

Joeri schreef:Dat kan. Ik ben niet in de les geweest die ging over epigrafie.. Wat is er verteld geweest over epigrafie?

Het belangrijkste staat op de ppt.

Terug naar “Heuristiek”