Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

FRUSTRATIES EN GEJUICH

Eldar

Re: FRUSTRATIES EN GEJUICH

Berichtdoor Eldar » 21 Jun 2012, 12:22

ik haat de juridische dienst :(
Ronny zegt: (22:56:57)
no bicky veggie, no party!

Praetorian schreef:In this fraternity, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the woman. Then you equal Nathan.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jun 2012, 19:40

Is er een twaalfde les bij Geschiedenis van de Nederlanden?

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jun 2012, 19:41

Gast schreef:Is er een twaalfde les bij Geschiedenis van de Nederlanden?

Ik heb al een antwoord! tnx!

Nederlanden

Berichtdoor Nederlanden » 28 Jun 2012, 23:55

Hieronder de vragen van het inhaalexamen van Geschiedenis van de Nederlanden dat vandaag viel :jacques:

- Beschrijf de rol van religie in de Republiek der Nederlanden gedurende de 17de eeuw (5pt)
- Schets de vergelijking van de demografische ontwikkelingen in Nederland en België gedurende de 20ste eeuw (5pt)
- Begrippen: Agricultural Invasion, Kenau Hasselaer, Baarle-Hertog (3pt)
- Op p. 7 stelt Arblaster: "Despite the divisions and variety within and between Belgium, the Netherlands and Luxembourg, it is still possible to treat the three countries together. Most obviously, the area has twice been briefly unified politically (1543-1581 and 1815-1830)". Bespreek de ontwikkelingen die tot de eerste periode (1543-1581) van politieke eenheid leidden, en de processen die de hierop volgende scheiding veroorzaakten. (4pt)
- Bespreek een spoor van herinnering aan onze gemeenschappelijke geschiedenis en plaats die in de ruimere context van de geschiedenis en de geschiedschrijving van de Lage Landen. (3pt)

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 29 Jun 2012, 23:41

Thanks!
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

You

Berichtdoor You » 03 Sep 2012, 11:20

Ik heb eigenlijk vragen in verband met 2 zaken:

1) In hoeverre bepaalt de keuze van je praktijkvakken(Hp II's) de verdere loop van je studie?

Als ik nu bijvoorbeeld de vakken "Historische praktijk 2 - Heuristiek: Klassieke Oudheid", "Historische praktijk 2 - Heuristiek: Middeleeuwen", "Historische praktijk 2 - Oefening: Klassieke Oudheid" en "Historische praktijk 2 - Heuristiek: Middeleeuwen" opneem, betekent dat dan dat je voor "Historische praktijk 3 - Onderzoekspaper" en je "masterproef" binnen diezelfde periode moet blijven werken of zou je dan ook eventueel iets rond vroegmoderne of moderne en hedendaagse kunnen doen?

Indien de keuze van je praktijkvakken wel degelijk iets uitmaakt, In hoeverre is het dan haalbaar om een verschillende heuristiek en oefening op te nemen?
Bijvoorbeeld: Middeleeuwen als oefening omdat het thema (dat trouwens nog niet bekend is) je aanstaat en vroegmoderne als heuristiek omdat je daar eventueel verder wilt in gaan.

En omdat er geen heuristiek ecologische is, neem ik aan dat je die oefening met gelijk welke heuristiek kan combineren.

2) Ik heb begrepen dat wanneer je meer dan 60 studiepunten (bv.: 65 in een jaar) wilt opnemen je een creditcontract moet nemen in plaats van een diplomacontract. Wil dat dan zeggen dat je een diplomacontract(60 sp.) en een creditcontract(5 sp.) moet nemen OF één creditcontract(65 sp.), want creditcontracten komen niet in aanmerking voor een beurs, als ik me niet vergis?

Ruben

Berichtdoor Ruben » 03 Sep 2012, 12:48

1) De keuze van je HP-vakken en zeker je heuristiek zorgt ervoor dat je je inwerkt in een bepaalde periode, maar maakt het zeker niet onmogelijk om je bachpap of thesis nog over een andere periode te schrijven. Over het combineren van verschillende heuristieken en HP's, zelf heb ik HP en heuristiek oudheid gedaan en die twee zijn toch vrij complementair. Ik zou bijvoorbeeld geen oefeningen doen als ik geen heuristiek oudheid heb gedaan. Voor nieuwste was dat dan weer veel minder nodig. Al bij al lijkt het mij dat alles te combineren valt, maar dat je het er voor jezelf natuurlijk niet makkelijker op maakt. Dat van ecologische klopt, dat kan je met eender welke heuristiek combineren.

2) Als je 65 studiepunten wilt opnemen omdat je een GIT volgt, moet je dat met een GIT aanvraag doen. Als je gewoon een vak extra wil volgen, dan schrijf je je in voor een diplomacontract en ga je vervolgens langs bij de studentenadministratie (UFO) om je met een creditcontract in te schrijven voor een extra vak. Onder de 66 studiepunten betaal je evenveel. Een extra vak op creditcontract volgen zal je dus niets kosten.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 04 Sep 2012, 00:56

Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat heuristiek oudheid en HP2 oudheid elkaar inderdaad goed complementeren. Zoals Ruben al zei is dit voor heuristiek nieuwste heel wat minder het geval. Dit jaar heb ik ook aan heuristiek middeleeuwen weinig gehad ter bevordering van de HP2. (Als het onderwerp hetzelfde is als vorige jaren zal het ook volgend jaar gaan over Latijns Konstantinopel en de 4e kruistocht.)
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

gast..

Berichtdoor gast.. » 05 Sep 2012, 18:37

Wanneer komen de punten van de herexamens online? En hoe verloopt dat voor het herinschrijven en samenstellen van het curriculum? Kan ik dat al doen voor dat de resultaten bekend zijn?

Gast

Berichtdoor Gast » 05 Sep 2012, 18:44

punten komen 14e online iirc

Gast

Berichtdoor Gast » 20 Sep 2012, 12:30

Hallo,

Ik ben aan het twijfelen tussen het opnemen van de oefening historische praktijk 2 ecologische geschiedenis of moderne en hedendaagse. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om zijn/haar ervaringen over beide vakken kort uit te leggen? Wat is de werkballast/moeilijkheidsgraad?

Alvast bedankt!

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 21 Sep 2012, 15:46

Bekijk zeker al eens de minor- en keuzevakkenbundel.

http://www.vgkgent.be/nl/Samenvattingen/

Ik heb enkel M&Hedendaagse gedaan en kan ervan zeggen:
werkballast: laag
moeilijkheidsgraad: laag
Verder een lesgever die gepassioneerd vertelt over zijn stof, jammergenoeg is die stof vrij... stoffig en daardoor bij momenten schijnbaar onverteerbaar. Het examen is echter vlot te doen en draait meer om vaardigheden dan om kennis. Indien je slecht bent in associëren en pagina's terugvinden, kies er dan niet voor.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

VTine

Berichtdoor VTine » 21 Sep 2012, 17:01

Ik heb ook enkel een oefening gedaan van Moderne en Hedendaagse Tijd. Ik vond het interessant, maar dat hangt natuurlijk af van welke suboefening je kiest en welke prof de oefening begeleidt.
In vergelijking met bvb mijn HP vroegmoderne, was de werkbalast lager. Maar opnieuw: dat hangt van je subkeuze af. Elke tijdsperiode stelt verschillende onderwerpen voor, waar je dan voor moet kiezen.
Informeer je dus goed op de infosessies in het begin van het jaar over wat het opzet is van de oefening. Ze zeggen je dan natuurlijk niet alles, maar het geeft wel aan of het je zou interesseren of niet.
Het gerucht doet de ronde dat de oefening van Ecologische Geschiedenis gemakkelijker zou zijn...maar laat je daar niet aan vangen. Als het je niet interesseert, gaat het waarschijnlijk nog pijnlijker zijn dan een oefening die iets moeilijker is.

Veel succes alvast ;)
als u hier naar rechts gaat,
gaat u volledig de mist in.

VTine

Berichtdoor VTine » 21 Sep 2012, 17:09

Ik denk dat je hier over het vak M&H bezig bent ipv de oefening? of ik heb ik het mis? ;)

Ronny schreef:Bekijk zeker al eens de minor- en keuzevakkenbundel.

http://www.vgkgent.be/nl/Samenvattingen/

Ik heb enkel M&Hedendaagse gedaan en kan ervan zeggen:
werkballast: laag
moeilijkheidsgraad: laag
Verder een lesgever die gepassioneerd vertelt over zijn stof, jammergenoeg is die stof vrij... stoffig en daardoor bij momenten schijnbaar onverteerbaar. Het examen is echter vlot te doen en draait meer om vaardigheden dan om kennis. Indien je slecht bent in associëren en pagina's terugvinden, kies er dan niet voor.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 Sep 2012, 18:59

Bedankt voor deze nuttige info! En zou die oefening moderne doenbaar zijn zonder dat je een heuristiek hiervan volgt/hebt gevolgd?

Terug naar “Tweede Bachelor”