Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Theorieën van de Cultuurgeschiedenis

Matthis

Theorieën van de Cultuurgeschiedenis

Berichtdoor Matthis » 20 Jun 2018, 15:41

Persoonlijk vergeleek ik Norbert Elias met Jacob Burckhardt. Specifiek over monetarisering, absolutisme en patronage. Vragen die ik kreeg waren o.a.
- In de visie van welke schrijver kun je je het best vinden en waarom?
- Wat mankeert er volgens jou dan in de visie van Burckhardt (ik zei persoonlijk een tekort aan economische en politieke oorzaken die aan de basis lagen van de Renaissance in Italie; zie ook de kritieken van Peter Burke op Burckhardt).
- Wiens schrijfstijl vind je correcter/beter? (ging onder andere over Elias die een heleboel bronnen op tafel gooide in zijn boek, waar Burckhardt het quasi enkel doet met fictieliteratuur).
- Leidt monetarisering dan sowieso tot een bloei van de kunsten? (antwoord: nee, daar is ook politieke vrijheid of ondersteuning voor nodig).

Deze vragen zullen natuurlijk anders zijn voor personen die andere denkers met elkaar vergelijken. Maar toch geeft het hopelijk een klein beetje een beeld van wat je kan verwachten op het examen.

P.S. als professor Roose zegt dat het examen de vorm aanneemt van een onderhoudend gesprek, dan heeft hij groot gelijk. Voorwaar een leuk (!) examen. :win:
"We want our sound to go into the soul of the audience, and see if it can awaken some little thing in their minds... 'Cause there are so many sleeping people." - Jimi Hendrix

Alex Peetermans
Forumpersoonlijkheid van de maand

Re: Theorieën van de Cultuurgeschiedenis

Berichtdoor Alex Peetermans » 21 Jun 2018, 11:25

roose <3
Het grootste kwaad dat een mens kan overkomen is dat hij slecht over zichzelf gaat denken. - Johannes Wolfgang Goethe

Terug naar “Keuzevakken”