Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Geschiedenis van België

Matthis
Gebruikersavatar
Berichten: 4224
Lid geworden op: 29 Jun 2015, 14:47
Locatie: Secretarisdorp

Geschiedenis van België

Berichtdoor Matthis » 19 Sep 2015, 18:19

Dit vak wordt door professor Bruno De Wever gegeven. Het leert studenten hoe de hedendaagse Belgische maatschappij een product is van historische ontwikkelingen op economisch, sociaal en politiek gebied. Zij kennen de krachtlijnen van de sociale, politieke en institutionele processen die werkzaam zijn in de maatschappelijk-politieke geschiedenis van België sinds het einde van de 18de eeuw en kunnen dit kaderen in een internationale context. Zij kunnen met name aantonen hoe de drie klassieke breuklijnen (sociaal/economisch - levensbeschouwelijk - taal/communautair) en de Belgische geschiedenis hebben bepaald en hoe zich nieuwe breuklijnen aftekenen na 1960. Ze kunnen deze basiskennis toepassen op hedendaagse situaties. Sinds 2012 is er een nieuw boek dat de leerstof bevat. Het is chronologische opgebouwd en zeer overzichtelijk om te leren. Hierbij moet wel vermeld worden dat het boek alleen niet voldoende is, want op de powerpoints staat soms meer informatie dan in het boek. Het is dus zeker de moeite om deze ook eens te bekijken. Dit vak wordt samen gegeven met studenten uit de Politieke en Sociale wetenschappen, in het Ufo. Belangrijk om te weten is dat er voor dit opleidingsonderdeel ook een bijhorende taak aan verbonden is. Deze taak is een groepswerk, waarbij je een spotprent of een lieu de mémoire moet uitleggen aan de hand van een voorstelling.

Het examen
Examenvragen tweede zit 2010-2011
1. Invloed van de revolutie van 1848 op de Belgische politiek en gevolgen
2. situeer Rerum Novarum en koppel aan de soicaal economische breuklijn
3. het probleem Brussel van na WOI en de com. breuklijn
4. Belgische buitenlandse pol. van 1920 tot 1950

Examenvragen 1e zit 2011-2012:
1. Toon aan dat de poging om het ancien régime te restaureren van het Congres van Wenen ondermijnd werd door het nationalisme en het liberalisme. Gebruik de casus België.
2. Leg de grondwettelijke rol van de koning uit en gebruik respectievelijk Leopold I en Leopold II.
3. Analyseer de 'Godsvrede' van de Eerste Wereldoorlog.
4. Geef de belangrijkste communautaire gebeurtenissen voor de periode 1950-1970.

Examenvragen eerste zit 2012-2013:
1. Leg de link uit tussen deze twee afbeeldingen (afbeelding postzegel Leopold I + afbeelding trein)
2. Bespreek het ontstaan, de ontwikkeling en de betekenis van "Vooruit" in de context van het Belgisch socialisme.
3. Bespreek de impact van het activisme en de collaboratie van WOII. (tricky vraag: ondanks het feit dat er enkel WOII wordt vermeld, moet je ook WOI (activisme) expliciet vermelden)

Examenvragen eerste zit 2013-2014:
1) Bespreek de evolutie van de sociale wetgeving van België vanaf 1884 tot de Eerste Wereldoorlog.
2) Bespreek de evolutie van het Belgische buitenlandse beleid vanaf de Eerste Wereldoorlog tot vandaag.
3) Twee spotprenten: Leopold op de windvaan en Gloria Tibi Domine -- bespreek beide spotprenten en leg het historische verband tussen beide uit.

Examenvragen tweede zit 2013-2014:
1. Contextualiseer de Guldensporenslag en bespreek hoe deze in de publieke herinnering voortleeft. (6 ptn)
2. De invoer van het Algemeen Enkelvoudig Stemrecht had 5 gevolgen voor de Belgische politiek. Bespreek en verklaar. (6 ptn)
3. Bespreek en link twee afbeeldingen. Propagandaposters van het Humanistisch Verbond en de Liberale partij na 1945. (6 ptn)
"We want our sound to go into the soul of the audience, and see if it can awaken some little thing in their minds... 'Cause there are so many sleeping people." - Jimi Hendrix

Terug naar “Eerste Bachelor”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron