Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Visuele Cultuur

Matthis
Gebruikersavatar
Berichten: 4224
Lid geworden op: 29 Jun 2015, 14:47
Locatie: Secretarisdorp

Visuele Cultuur

Berichtdoor Matthis » 19 Sep 2015, 17:47

Dit opleidingsonderdeel is sinds 2011-2012 grondig hervormd en wordt nu gedoceerd door Koenraad Jonckheere. Dit basisvak geeft een contextuele inleiding op de geschiedenis van de westerse visuele cultuur, in het bijzonder de beeldende kunst, vanaf circa 1400 tot heden. Aan de hand van hoogtepunten uit de kunstgeschiedenis worden conceptuele, methodologische en theoretische vraagstukken over beeldcultuur in haar maatschappelijke context uitgediept. Bijzondere aandacht gaat uit naar de historische, literaire, filosofische en socio-economische verbanden. Het opleidingsonderdeel heeft als doel (1) de (flexibele) grenzen van de visuele cultuur af te bakenen en (2) de specificiteit van het beeld als betekenisdrager te definiëren. Elk college is op dezelfde manier opgebouwd. Per college wordt telkens één specifiek aspect van de westerse beeldcultuur geanalyseerd (iconografie, iconologie, productie, materiaal, iconoclasme, ...). Eerst wordt een vraagstuk met betrekking tot visuele cultuur in het algemeen en kunst in het bijzonder geformuleerd. Daarna worden, aan de hand van een uitgekiende selectie van kunstwerken en andere beelddragers uit de verschillende historische tijdvakken (ca. 1400 - Heden), enkele mogelijke antwoorden op het initieel probleem geformuleerd. Op die manier worden de studenten (1) vertrouwd gemaakt met belangrijkste eigentijdse concepten, methodologieën en inzichten inzake beeldcultuur in het algemeen en beeldende kunst in het bijzonder en (2) een diachronisch kunsthistorisch overzicht aangereikt. Tegelijkertijd worden ze zich bewust van de historiciteit en van de beeldcultuur en leren ze kunst als specifieke betekenisdrager te begrijpen en ontleden. De lessen zijn gestructureerd en worden overzichtelijk gegeven. Het examen is een van de meer haalbare en bestaat uit een 30-tal meerkeuze vragen en één grote overzichtsvraag.

Nuttige links:
ECTS-fiche: http://studiegids.ugent.be/2014/NL/stud ... 002874.pdf
topics van vorig jaar: viewtopic.php?f=292&t=9602

Het examen
1. Een dertigtal meerkeuzevragen (theorievragen zoals het herkennen van werken, schilders of vergelijkingen)
2. Een open vraag
Vb: Bespreek de rol van kleur en lijn tussen 1400 en 1920 in de kunst weergegeven met speciale aandacht voor kantelmomenten.
Vb: "Erased De Kooning Drawing". Bespreek en verklaar ook de evolutie van tekenkunst.
Vb: Bespreek hoe het Impressionisme een copernicaanse revolutie teweegbracht in de kunstgeschiedenis, en link dit aan ambacht, kunsttheorie en kunsteconomie.
3. Actueel
Vb: Een artikel over een gerestaureerd schilderij dat wederom in een Londens museum hangt. Linken aan 2 aspecten uit de cursus.
vb.In één of ander Duits museum is er momenteel een tentoonstelling van "tabletkunst" (moderne tablet). Bespreek dit en link het aan ambacht, kunsttheorie en kunsteconomie.

Eerste Zit 2014-15
* Multiple choice: geen verrassingen, héél wat vragen kwamen terug uit herexamen van vorig jaar en lijsten van vragen die online rondcirculeren.
* Synthesevraag: Rubens was een sleutelfiguur in de kunstgeschiedenis. Beschrijf op welke vlakken hij dit allemaal was.
* Artikelvraag: veiling van werk van Picasso voor schandalige hoeveelheid dollars; leg uit op basis van dit artikel wat de 'canon' is en bespreek.
"We want our sound to go into the soul of the audience, and see if it can awaken some little thing in their minds... 'Cause there are so many sleeping people." - Jimi Hendrix

Terug naar “Eerste Bachelor”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron