Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

VOETNOOTPROBLEMEN

Alle onderwerpen met betrekking tot onze kring zelf en tot de activiteiten die we organiseren.
Kameraad Pjotr

Re: VOETNOOTPROBLEMEN

Berichtdoor Kameraad Pjotr » 28 Apr 2010, 21:33

Ronny schreef:Ik vergeet het iedere keer.
Voetnoot voor of na de punt van een zin?

Na
A few Cobras in your home will soon clear it of Rats and Mice. Of course, you will still have the Cobras.
Will Cuppy

Kameraad Pjotr

Berichtdoor Kameraad Pjotr » 28 Apr 2010, 21:36

miss fraise schreef:als ik een archiefstuk voor de 2de keer vermeld, moet ik dan nog eens de hele uitleg in de voetnoot plaatsen of mag dit een afkorting zijn zoals je doet bij boeken?
bedankt!

Normaal gezien mag het een afkorting zijn.
A few Cobras in your home will soon clear it of Rats and Mice. Of course, you will still have the Cobras.
Will Cuppy

eL Wimmo
Pro-Web

Berichtdoor eL Wimmo » 30 Apr 2010, 13:22

Wim. schreef:Ik zit met een probleem bij de vermelding van de hoofdstuk en sectie van een boek van een auteur uit de oudheid.

Bij Polybius verwijs ik bijvoorbeeld naar boek 9, hoofstuk 4 en hoofdstuk 26 (dus Polybius, Historiae, IX, 4, 26). Bij Strabo verwijs ik dan weer naar boek 5, hoofdstuk 4, sectie 13 (dus Strabo, Geographika, V, 4, 13). Het probleem is dus dat ik bij het eerste naar twee hoofdstukken verwijs en bij het tweede naar een sectie van een hoofdstuk, maar dat de verkorting van de verwijzing hetzelfde is.

Ik zou er "Polybius, Historiae, IX, 4 & 26" van kunnen maken, maar dan is "Livius, Ab Urbe Condita, XXIII, 4-11 & 15 & 17-18" gelijk nogal raar.

Enig idee hoe ik het best verwijs?

Verboven answered my call.

Er zijn vele systemen. Elk tijdschrift, elke editor, elke reeks enz. volgt
zijn eigen 'ars citandi', maar de ene is niet noodzakelijk beter dan de
andere.

Ikzelf (en vele collega's) gebruik de punt-komme om het verschil te maken
In jouw geval zou dit worden

Polybius, Historiae, IX, 4 ; 26
Livius, Ab Urbe Condita, XXIII, 4-11 ; 15 ; 17-18
Strabo, Geographika, V, 4, 13

Mvg
kv

<3
NO HERO JUST PEDRO

Fredo

Berichtdoor Fredo » 02 Mei 2010, 15:43

Ik heb een vraag over mijn Bronnen en Literatuuropgave. Ik ben in Kruishoutem de bevolkingsregisters e.d. gaan inkijken, maar ik heb daar nergens een nummering op zien staan.
Hoe moet ik dit dan vermelden in mijn Bronnen en Literatuuropgave? Ik dacht aan zoiets:

BELGIË
_________Kruishoutem, Stadsarchief
________________Geboorteregister 1861 - 1870

maar ik weet niet in hoeverre dit juist is.

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 02 Mei 2010, 16:04

Gemeentearchief lijkt me correcter. Laatste keer ik in het centrum was, zag het er toch nog steeds niet al te stedelijk uit.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Fredo

Berichtdoor Fredo » 02 Mei 2010, 16:50

Jasper schreef:Gemeentearchief lijkt me correcter. Laatste keer ik in het centrum was, zag het er toch nog steeds niet al te stedelijk uit.

Ja, inderdaad. :mrgreen:

Hoe verwijs ik daar dan naar in een voetnoot?
Gemeentearchief Kruishoutem, Geboorteregister 1861-1870

Of moet ik het jaar vermelden dat ik geraadpleegd heb, en daar dan nog eens het nummer van de geboorte-akte bij vermelden?
Zoiets dan:

Gemeentearchief Kruishoutem, Geboorteregister 1864, 25

Alvast bedankt!

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 03 Mei 2010, 10:37

weet iemand of het artikel dat op Minverva staat van Vanhaute:" Paradoxen van de Pedagogisering. Hoofdstuk 6, 'Gezin, Bevolking en Arbeid" gepubliceerd zijn in een tijdschrift of een boek?

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 03 Mei 2010, 11:34

In paradoxen van de pedagogisering hé. Hoofdstuk 6 ervan. Enfin, in je vraag staan alle elementen die je nodig hebt om dat af te leiden. En eens googlen kan ook al helpen.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

De Jan

Berichtdoor De Jan » 03 Mei 2010, 11:59

Hoe plaats je een vertaling van een klassiek werk in een voetnoot?
Wordt de vertaler dan als editor vermeld of gebeurt dat op een andere manier?

Ik heb als bron de Lysistrata van Aristophanes, Leeuwarden, 1998
Vertaling door Gerard Janssen.
Laten we lekker link gaan doen!

tiine

Berichtdoor tiine » 03 Mei 2010, 18:16

Hoe noteer je wanneer er geen auteur vermeld staat bij bv. een krantenartikel of website?
Is dat dan 'N. ,xxxxxx' ?

Tiemen

Berichtdoor Tiemen » 03 Mei 2010, 21:07

De Jan schreef:Hoe plaats je een vertaling van een klassiek werk in een voetnoot?
Wordt de vertaler dan als editor vermeld of gebeurt dat op een andere manier?

Ik heb als bron de Lysistrata van Aristophanes, Leeuwarden, 1998
Vertaling door Gerard Janssen.

Ik veronderstel dat het voor HPI is?

Klassieke werken worden niet volgens de regels van de secundaire literatuur gedaan.

Normaal zou je afkorting moeten zijn:

Ar. Lys. en dan duidelijk maken waar precies. (het nr van het boek als er meerdere zijn (wat niet het geval is voor de Lysistrata), dan het hoofdstuk, dan de precieze alinea. Ik weet niet of de lysistrata dit gebruikt, het kan ook dat er gwn een regel wordt weergegeven. Je ne sais pas, dat moet je maar zien.)

Het best is in feite dat je de Loeb-uitgave gebruikt en dan is het zeer duidelijk. (bib klassiek grieks, als je binnenkomt direct de kast rechts met groene boeken)

Het kan zijn natuurlijk dat in het boek enkel de vertaling staat en dat de alineanummering of regelnummer niet is weergegeven.

Dan zou ik het volgende doen:

Aristophanes (vert. G. Janssen), Lysistrata,....

Maar best is dus een tekstkritische uitgave te gebruiken, zoals de Loebs.
Throughout history my misanthropy always has been grander then thine.

BertVC

Berichtdoor BertVC » 07 Mei 2010, 19:52

Ik zit een beetje (veel) in de knoop met de literatuuropgave van een bepaalde bron.

Dit is de informatie die ik erover vond:

Source. Translated by W.H. Fremantle, G. Lewis and W.G. Martley. From Nicene and Post-Nicene Fathers, Second Series, Vol. 6. Edited by Philip Schaff and Henry Wace. (Buffalo, NY: Christian Literature Publishing Co., 1893.) Revised and edited for New Advent by Kevin Knight. <http://www.newadvent.org/fathers/3009.htm>.

Dit is de site waar de bron staat:

http://www.newadvent.org/fathers/3009.htm

Tot nu toe doe ik het zo, maar ik ben enorm aan het twijfelen of dit wel de juiste manier is...

JEROME, against Jovinianus. New York, Christian Literature Publishing Co., 1893, II + 49 (trans. W.H. Fremantle, G. Lewis en W.G. Martley), (eds. P. Schaff en H. Wace).
veritas vos liberabit

Fredo

Berichtdoor Fredo » 08 Mei 2010, 12:02

Ik heb ook een probleem. Op Minerva staat er een tekst van Vanhaute die we mogen gebruiken als secundaire literatuur. Nu moeten we blijkbaar verwijzen naar het artikel als een site.
Het is echter maar 1 hoofdstuk. Hoe moet ik hier naar verwijzen en hoe moet ik dit in de bronnenopgave zetten?
De tekst waar het om gaat is Paradoxen van de Pedagogisering , het betreffende hoofdstuk is Hoofdstuk 6, 'Gezin, Bevolking en Arbeid'.

Alvast bedankt!

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 08 Mei 2010, 12:10

Staat toch gewoon in Vermeir zijn syllabus?

Fredo

Berichtdoor Fredo » 08 Mei 2010, 12:25

Niet voor de literatuurlijst.
En ik zit vooral in de knoei met dat Hoofdstuk 6:.... Mag ik dat vermelden als Paradoxen van de Pedagogisering. Hoofdstuk6 : ... in de voetnoot?

Terug naar “Kring & Activiteiten”