Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

VOETNOOTPROBLEMEN

Alle onderwerpen met betrekking tot onze kring zelf en tot de activiteiten die we organiseren.
Praetorian

Re: VOETNOOTPROBLEMEN

Berichtdoor Praetorian » 30 Nov 2009, 15:32

Laurens schreef:Is het eigenlijk toegestaan in een paper op het einde een bibliografie te vermelden ipv voetnoten te gebruiken?
Je kan het Cambridge systeem gebruiken (naam, jaartal) in tekst + bibliografie. Alleen is dit niet bij de geschiedenis populair.
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 30 Nov 2009, 16:07

Hangt er vanaf welk systeem je gebruikt. Momenteel schrijf ik er eentje voor een antropologische vak en daarvoor gebruik ik APA 5th, zonder voetnoten.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Sientje

Berichtdoor Sientje » 10 Dec 2009, 17:29

Voor m'n taak van Heuristiek Oudheid refereer ik onder andere naar het volgende werk:

"Nedovic D. - Polyclète. Leningrad : Iskusstvo, 1939. 108 p"

Dat boek is zoals jullie zien destijds uitgegeven in Leningrad, nu Sint-Petersburg. Verwijs ik ernaar met de huidige naam van de stad of de naam van de stad op het moment van publicatie?
Epicness wordt niet bereikt door braaf te doen.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Dec 2009, 13:11

Hoe neem je websites op in een bibliografie? Op dezelfde manier als in een voetnoot?
Zelfde vraag voor archiefstukken.

Alvast bedankt!

Jéllé

Berichtdoor Jéllé » 15 Dec 2009, 13:24

Ik doe het op deze manier.
Voetnoot:
K. Rix, “Industrial archaeology. A new introduction”, in: E. Janssen, Onderzoeksproject: Bewaring van Industriëel erfgoed, Antwerpen, Bewaarbibliotheken en Erfgoed stad Antwerpen, 2005, p. 8. (http://museum.antwerpen.be/Portaalsite/ ... rfgoed.pdf)
Literatuuropgave:
JANSSEN (E.). Onderzoeksproject: Bewaring van Industriëel erfgoed. Antwerpen, Bewaarbibliotheken en Erfgoed stad Antwerpen, 2005, 49 p. (http://museum.antwerpen.be/Portaalsite/ ... rfgoed.pdf)
of op webpagina's:
ES (K.) & GROOM (Q.). Nationale Plantentuin van België. In: < http://www.botanicgarden.be/ >, Meise, Domein van Bouchout, geraadpleegd op 10 oktober 2009.

Archiefstukken:
Voetnoot:
Rijksarchief Gent, Hinderwetgeving van de provincie Oost-Vlaanderen, 1487, pp. 1 – 13.
Literatuuropgave:
België
_____Gent, Rijksarchief
___________Hinderwetgeving van de provincie Oost-Vlaanderen
________________1487______Aanvragen van het jaar 1856
________________1508/1______Aanvragen van het jaar 1864

(Streepjes zijn er omdat ik geen tabs kan invoegen..)
Afbeelding

Sander

Berichtdoor Sander » 15 Dec 2009, 15:43

Bij een website zeker vermelden wanneer je'm het laatste hebt geraadpleegd. Ik doe meestal: .... Online op [website], laatst geraadpleegd op xx/xx/2009.
Bezoek eens mijn blog hier, of volg me op Twitter hier.

Vicky

Berichtdoor Vicky » 29 Dec 2009, 11:37

Ik herinner me dat iemand eens had gevraagd hoe je moet verwijzen naar een college. Weet iemand nog het antwoord? Doe je dat beter niet?

ikhaatvoetnoten

Berichtdoor ikhaatvoetnoten » 31 Dec 2009, 15:49

Vicky schreef:Ik herinner me dat iemand eens had gevraagd hoe je moet verwijzen naar een college. Weet iemand nog het antwoord? Doe je dat beter niet?

wil ik ook weten!

ikhaatvoetnotennogmeer

Berichtdoor ikhaatvoetnotennogmeer » 31 Dec 2009, 16:38

hoe ziet de voetnoot van een beleidsplan, missieverklaring of jaarverslag eruit?

Kameraad Pjotr

Berichtdoor Kameraad Pjotr » 31 Dec 2009, 17:45

Vicky schreef:Ik herinner me dat iemand eens had gevraagd hoe je moet verwijzen naar een college. Weet iemand nog het antwoord? Doe je dat beter niet?

Hier staat hoe het moet.
A few Cobras in your home will soon clear it of Rats and Mice. Of course, you will still have the Cobras.
Will Cuppy

onzeker

Berichtdoor onzeker » 27 Mar 2010, 14:39

Hallo,

In de cursus van Vermeir vind ik niets over voetnootverwijzingen naar een 'edited book'. Hoe verwijs ik nu naar een bepaald hoofdstuk, niet geschreven door de editor... In de cursus staat er wel iets over de bibliografische verwijzing. Die dan overnemen?

Alvast bedankt.

Jéllé

Berichtdoor Jéllé » 27 Mar 2010, 15:00

onzeker schreef:Hallo,

In de cursus van Vermeir vind ik niets over voetnootverwijzingen naar een 'edited book'. Hoe verwijs ik nu naar een bepaald hoofdstuk, niet geschreven door de editor... In de cursus staat er wel iets over de bibliografische verwijzing. Die dan overnemen?

Alvast bedankt.

Ik doe dat zo:

Voor opgave literatuur
LYONS (M.). “Sleeping sickness epidemics and public health in the Belgian Congo” In: ARNOLD (D.), ed. Imperial Medicine and Indigenous Societies. Manchester, Manchester University Press, 1988, pp. 105 – 124.
Voor voetnoot
M. Lyons, "Sleeping sickness epidemics and public health in the Belgian Congo” in: ARNOLD (D.), ed., Imperial Medicine and Indigenous Societies, Manchester, Manchester University Press, 1988, pp. XX.
Afbeelding

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 20 Apr 2010, 11:52

Kan er iemand aub eens duidelijk zeggen hoe ik verwijs naar afbeeldingen, doodsprentjes, brieven etc. die ik in privéarchief gevonden heb?
Graag zou ik verwijzen naar een interview dat ik afgenomen heb met iemand. Hoe doe ik dat?
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

BertVC

Berichtdoor BertVC » 21 Apr 2010, 17:52

Ik ben een beetje in de war omtrent refereren naar dit http://www.jstor.org/stable/3169581

Het is misschien redelijk basis maar ik zou dankbaar zijn moest iemand het mij vertellen :stars:
veritas vos liberabit

Kameraad Pjotr

Berichtdoor Kameraad Pjotr » 21 Apr 2010, 18:33

BertVC schreef:Ik ben een beetje in de war omtrent refereren naar dit http://www.jstor.org/stable/3169581

Het is misschien redelijk basis maar ik zou dankbaar zijn moest iemand het mij vertellen :stars:

Zoals je naar een artikel refereert (ie. jstor niet vermelden) Zie ook hier.
A few Cobras in your home will soon clear it of Rats and Mice. Of course, you will still have the Cobras.
Will Cuppy

Terug naar “Kring & Activiteiten”