Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

V.G.K. -07/05: Algemene Ledenvergadering

Alle onderwerpen met betrekking tot onze kring zelf en tot de activiteiten die we organiseren.
Robbe Van Roose
Prosenior

V.G.K. -07/05: Algemene Ledenvergadering

Berichtdoor Robbe Van Roose » 08 Mar 2019, 15:20

Gegroet liefste V.G.K.-leden

Op 7 mei zal onze Algemene Ledenvergadering weer plaatsvinden. Alle leden, die een geldige lidkaart bezitten, kunnen deelnemen aan de vergadering. Zoals dat steeds het geval is, zal op de vergadering onze statuten besproken worden, en zal er gestemd worden over mogelijke statuutswijzigingen.

Stemmen kan zowel door aanwezigheid, op vertoon van een geldige lidkaart van dit academiejaar, of door volmacht. Iedere persoon kan slechts een volmacht dragen, en deze dient schriftelijk bewijsbaar te kunnen zijn, door een met handtekening bevestigd document.

Voorstellen van statuutswijzigingen kunnen worden doorgestuurd naar secretaris@vgkgent.be, ten laatste 48u voor de aanvang van de ledenvergadering, die van start zal gaan om 19u30 in de kelder van de Blandijn. Op het forum zal dan weer een topic worden aangemaakt, waar vrij gediscussieerd kan worden over mogelijke wijzigingen.

Ut Vivat, Crescat et Floreat V.G.K.
I have never listened to anyone who criticized my taste in space travel, sideshows or gorillas. When this occurs, i pack up my dinosaurs and leave the room.

LennertVN
V.G.K. Sexy Sec

Re: V.G.K. -07/05: Algemene Ledenvergadering

Berichtdoor LennertVN » 05 Mei 2019, 10:57

Statuutwijzigingsvoorstel 1 door Shari Huygebaert

Art. 13: het verkiezingsreglement
§5. De kiescommissie bestaat uit vier leden, waarvan één tot voorzitter wordt benoemd. Deze onthoudt zich bij stemmingen. [u]De kiescommissie bestaat bij voorkeur uit pro-praesidiumleden of vigerende praesidiumleden.[/u] De kiescommissie bestaat bij voorkeur uit pro-praesidiumleden, maximum één vigerend praesidiumlid mag in de kiescommissie zetelen. Geen enkel lid van de kiescommissie kan opkomen als kandidaat. Bij eventuele betwistingen van de beslissingen van de kiescommissie door een V.G.K.-lid, wordt deze uitgebreid met minstens dubbel aantal leden bestaande uit minstens één prosenior uit de laatste vijf jaar, een FK-praesidiumlid, iemand die geen geschiedenis studeert en één van de leden. Deze uitgebreide commissie moet met bijzondere meerderheid goedgekeurd worden door de leden van het kandidaat-DB, die slechts maximaal vijf keer een lid van de uitgebreide commissie kan wraken. Bij afwezigheid van dit kandidaat-DB, wordt de kiescommissie met bijzondere meerderheid goedgekeurd door het vigerend praesidium.

De Kiescommissie bestaat bij voorkeur uit propraesidiumleden, maximum één vigerend praesidiumlid mag in de kiescommissie zetelen
I've never really wanted to go to Japan, simply because I don't like eating fish. And I heard it is very popular out there in Africa -Britney Spears

LennertVN
V.G.K. Sexy Sec

Berichtdoor LennertVN » 05 Mei 2019, 11:02

Statuutwijzigingsvoorstel 2 door Jeroen Petit

Wat betreft sponsordeals:

Contracten van sponsors mogen nooit het academiejaar overstijgen. Dit om te voorkomen dat het praesidium vasthangt aan beslissingen van het jaar daar voor. Het staat het praesidium uiteraard wel vrij om nieuwe contracten af te sluiten met dezelfde sponsors als het jaar daarvoor.
I've never really wanted to go to Japan, simply because I don't like eating fish. And I heard it is very popular out there in Africa -Britney Spears

LennertVN
V.G.K. Sexy Sec

Berichtdoor LennertVN » 05 Mei 2019, 11:03

een opvallend origineel statuutvoorstel door Captain America

Hierbij dien ik een voorstel in om de termen oudleden, senioren en
pro-senioren te vervangen door respectievelijk smurfen, oude smurfen en
grote smurfen.

LennertVN
V.G.K. Sexy Sec

Berichtdoor LennertVN » 05 Mei 2019, 11:05

Statuutvoorstel (tel kwijt) door Jona Devos

‘De V.G.K. maakt deel uit van de feitelijke vereniging 'Blandinia', die een samenwerkingsverband is tussen kringen van de faculteit 'letteren en wijsbegeerte. Bij gevolg wordt er minstens 1 iemand van het DB verwacht op Blandinia vergaderingen waar deze persoon/personen dan ook over veto-recht beschikken bij eventuele stemmingen over Blandinia statuten, zodat eventuele nieuwe Blandinia statuten de vlotte werking van de V.G.K. niet kunnen belemmeren.’

LennertVN
V.G.K. Sexy Sec

Berichtdoor LennertVN » 05 Mei 2019, 11:12

Statuutwijzigingsvoorstel 5 door Sébastien De Kimpe, Shari Huygebaert, Lionel Olieu, Lynn De Palmenaer en Andy De Jonghe

Art. 13 §10 f): “Kiescommissie organiseert avond waarin leden vragen kunnen stellen aan de kandidaat DB- leden. Dan wordt het duidelijk voor de leden en het wordt duidelijk voor de DB leden waaraan ze moeten werken.”

--> De kiescommissie organiseert een avond waarin leden vragen kunnen stellen aan de kandidaat-DB leden.
Op die manier komen de geïnteresseerde leden te weten wat de praesidiumfuncties inhouden en wat er verwacht wordt van het kandidaat-DB.

LennertVN
V.G.K. Sexy Sec

Berichtdoor LennertVN » 05 Mei 2019, 11:14

Statuutwijzigingsvoorstel 6 door Sebastien De Kimpe

Art. 13 §1.: “Het nieuwe dagelijks bestuur wordt verkozen door middel van algemene verkiezingen waarbij alle kringleden stemgerechtigd zijn. De verkiezingen gebeuren met stembiljetten of in digitale vorm, afhankelijk van de keuze van de kiescommissie (cfr. §4). Indien een lid niet aanwezig kan zijn op een verkiezing met stembiljetten kan zijn/haar stem enkel door middel van een geschreven volmacht door een ander lid worden uitgeoefend. Ieder lid kan slechts één volmacht uitoefenen. Een digitale verkiezing verloopt uitsluitend via een authenticatiesysteem van de UGent en laat geen volmachten toe. Afgestudeerde ereleden en sympathisanten kunnen hun stem per mail uitbrengen bij de kiescommissie en worden door de commissie gecontacteerd via de ereledenlijst.”

--> Het nieuwe bestuur

Dit is een inhoudelijke fout. Het DB wordt verkozen in de praesidiumvergadering waar niet alle kringleden stemgerechtigd zijn.

LennertVN
V.G.K. Sexy Sec

Berichtdoor LennertVN » 05 Mei 2019, 11:15

Statuutvoorstel 7 door Sébastien De Kimpe, Shari Huygebaert, Lionel Olieu, Lynn De Palmenaer en Andy De Jonghe:

“Enkel de ALV kan beslissen over de mogelijkheid tot een fusie met (een) andere studentenvereniging(en). Indien er een vraag is naar een mogelijkheid tot fusie, moet er een ALV samengeroepen worden zoals bepaald onder artikel 12 sectie C of wordt dit op de jaarlijkse ALV voorgelegd. Op de speciale ALV (i.e. de ALV van artikel 12 sectie C) moeten er minstens 25 leden van de V.G.K. aanwezig zijn. De aanwezigen moeten vertegenwoordigers van het hele ledenbestand zijn, i.e. leden, ereleden, vigerend praesidium en minstens twee leden van de Raad van Bestuur van de VZW HiStuGhent die niet in het vigerend praesidium zitten. Tenslotte moet ¼ van de aanwezigen studenten geschiedenis zijn die geen praesidiumfunctie opnemen. Op deze speciale ALV zal over de mogelijkheid tot fusie gediscussieerd worden, waarna er een stemming volgt. Als op deze stemming ¾ (75%) van de stemmers voor stemmen, zal het voorstel worden goedgekeurd. Indien er minder dan ¾ voor stemmen, zal het voorstel verworpen worden.”

Onder welk hoofdstuk dit artikel hoort zijn we niet uit, dat moet besproken worden op de ALV.

Ivo DW
Prosenior

Berichtdoor Ivo DW » 23 Mei 2019, 21:46

Wanneer zou het ALV verslag online komen? De afwezigen zouden het graag eens lezen! :D
"A pair of powerful spectacles has sometimes sufficed to cure a person in love."
-Friedrich Nietzsche-

Alex Peetermans
Forumpersoonlijkheid van de maand

Berichtdoor Alex Peetermans » 27 Mei 2019, 22:46

niet enkel de afwezigen
de aanwezigen zien dat ook graag verschijnen
Het grootste kwaad dat een mens kan overkomen is dat hij slecht over zichzelf gaat denken. - Johannes Wolfgang Goethe

Robbe Van Roose
Prosenior

Berichtdoor Robbe Van Roose » 08 Jun 2019, 15:10

ik ga mij daar de komende dagen eens mee bezig houden, toch met de wijzingen en dergelijke op te lijsten, verslagen zullen de secretarissen verzorgen
I have never listened to anyone who criticized my taste in space travel, sideshows or gorillas. When this occurs, i pack up my dinosaurs and leave the room.

Ivo DW
Prosenior

Berichtdoor Ivo DW » 01 Jul 2019, 22:19

Is er al een iets meer beschikbaar? Ik wacht ik nog altijd op mijn Veren trouwens :wink:
"A pair of powerful spectacles has sometimes sufficed to cure a person in love."
-Friedrich Nietzsche-

LennertVN
V.G.K. Sexy Sec

Berichtdoor LennertVN » 02 Jul 2019, 16:47

Na een periode van paperen, blokken en uitrusten, presenteer ik jullie (ik zou zeggen met trots maar ik ga eerlijk zijn, het is niet mijn mooiste verslag) het verslag van de ALV 2019. Enjoy!

Aangezien onze prehistorische website weer serverproblemen ondervindt, kan ik de statuten niet updaten. Hierdoor plaats ik ze ook tijdelijk in dit forumtopic.
Bijlagen
Verslag ALV 2018-2019.docx
(46.52 KiB) 3 keer gedownload
Statuten V.G.K. 2019-2020.docx
(69.56 KiB) 5 keer gedownload

Ivo DW
Prosenior

Berichtdoor Ivo DW » 03 Jul 2019, 11:51

LennertVN schreef:Na een periode van paperen, blokken en uitrusten, presenteer ik jullie (ik zou zeggen met trots maar ik ga eerlijk zijn, het is niet mijn mooiste verslag) het verslag van de ALV 2019. Enjoy!

Aangezien onze prehistorische website weer serverproblemen ondervindt, kan ik de statuten niet updaten. Hierdoor plaats ik ze ook tijdelijk in dit forumtopic.

Bedankt! Kleine opmerking, bij het laatste voorstel staat er twee maal tegen ipv éénmaal tegen en éénmaal onthouding.
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “Kring & Activiteiten”