Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Algemene inleiding tot de wereldarcheologie

Den Hugo

Algemene inleiding tot de wereldarcheologie

Berichtdoor Den Hugo » 30 Sep 2012, 14:59

Het tweede vak uit de inleidende module van de minor Mrcheologie. Het is een vak een algemeen overzicht wil bieden van de belangrijkste archeologische ontwikkelingen buiten Europa, meer bepaald in Noord- en ZuidAmerika, het Verre Oosten en Afrika. Chronologisch dekt dit vak alle perioden, weliswaar met een nadruk op de postpleistocene periode (Holoceen). Het vak zorgt ervoor dat je inzicht verkrijgt in de culturele evoluties op verschillende continenten in de wereld. Het is belangrijk om kritisch te leren nadenken over de verbanden tussen verschillende manifestaties en fenomenen op verschillende continenten.Hierbij leer je ook de archeologische ontwikkelingen in Europa (en dus van kennis verworven in de andere overzichtsvakken) te contextualiseren in de internationale context. Bij dit vak krijg je tevens te maken met verschillende bronnen in diverse talen en wordt je kritisch apparaat ten opzichte van de archeologie op punt gezet.

ECTS fiche
Topic van vorig jaar

Sofie Sinologie

Re: Algemene inleiding tot de wereldarcheologie

Berichtdoor Sofie Sinologie » 01 Okt 2012, 17:21

Hallo,

Als Sinologe koos ik de minor Archeologie, maar ik miste de eerste lessenweek. De syllabus die we dienen te kopen, vind ik die gewoon in Docunet of de Story? En welke titel heeft die? Deze vraag geldt ook voor Inleiding tot de archeologie en natuurwetenschappen in de archeologie. De studiefiches die ik voor deze vakken namelijk vind, zijn voor het academiejaar 2011-2012, en ik kan er dus niet van uit gaan dat de leerboeken dezelfde gebleven zijn.

bedankt.

Sven_Linotte

Berichtdoor Sven_Linotte » 06 Okt 2012, 22:30

Beste Sofie,

Ikzelf ben een student kunstwtenschappen, en volg ook de minor archeologie.
Wereldaecheologie heeft een handboek (te koop bij de story): The Human Past ( een wit boek van uitzicht)
Algemene inleiding tot de archeologie: heeft een syllabus die op minerva te vinden is.

Ik heb een vraagje ivm wereldarcheologie: ik kan de tweede les niet aanwezig zijn, heb jij toevallig nota's van die les? Ik wil eventueel ruilen met een samenvatting van hoofdstuk 1 uit het boek the human past. Hfd 1 en 19 zijn tevens twee hfd die je moet kennen en je moet er dan nog twee kiezen voor je essay. (of paper).

Als je evt nog vragen zou hebben voor dit vak mag je me mailen op volgend mailadres: Sven.Linotte@UGent.be

Groeten,

Sven

Sven_Linotte

Berichtdoor Sven_Linotte » 06 Okt 2012, 22:32

Ik vergat ook nog, voor natuurwetenschappen moeten we een syllabus kopen in de acco boekhandel (maar die zal pas te verkrijgen zijn ih tweede semester, dat wist men mij toch te vertellen)

Sven

Terug naar “Minor Archeologie”