Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Rechtsantropologie

AmauryVDH
Gebruikersavatar
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 10:14
Locatie: Ninove
Contact:

Rechtsantropologie

Berichtdoor AmauryVDH » 17 Sep 2014, 15:38

Het gaat niet om een overzicht van het niet-westers recht maar eerder het behandelen van een aantal psychologische mechanismen. Dit wordt gestaafd met een aantal experimenten en casussen.

Deze cursus omvat vier delen:
1. Onze morele antropologie. In enkele inleidende lessen wordt ingegaan op onze morele vermogens. Hierbij nemen we de multiple moralities approach als vertrekpunt. Mensen beschikken niet over één moreel systeem maar over verschillende (hechtingsmoraal, geweldmoraal, reinigingsmoraal, samenwerkingsmoraal en beginselenmoraal). Recht kan worden beschouwd als de canonisering van één van deze moralen of van een mix van twee of meerdere moralen. Die canonisering kan van tijd en plaats verschillen. Bijzondere aandacht gaat uit naar de (neuro)psychologische bevindingen die deze benadering opgeleverd heeft.

2. De nood aan recht. Na deze inleiding doorlichten we twee belangrijke drijfveren voor het ontstaan van recht. Een eerste drijfveer is de waardigheid van het individu. Onmenselijke omgang met medemensen kent immers zijn grenzen. Min of meer harmonieus samenleven is onmogelijk als de ene mens de andere mens volledig ontmenselijkt. Recht beschermt ons tegen onwaardig handelen. Een tweede drijfveer is stabiel vertrouwen tussen individuen. Samenwerking is onmogelijk zonder een minimale hoeveelheid aan vertrouwen. Recht beschermt ons tegen bedrog en eenzijdig profijt. Het maakt samenwerking op groter schaal en voor langere tijd mogelijk.

3. Het conflict met recht. Recht bevestigt niet alleen dieperliggende morele opvattingen, het botst ook met “primitieve” morele sentimenten. Op die manier ontstaat er een conflict tussen recht en moraal, wet en gewoonte. Hedendaags (Westers) recht gaat bijzonder ver in het promoten van een beginselenmoraal op basis van grondrechten en mensenrechten. In die mate zelfs dat juridische uitspraken sterk kunnen afwijken van ons intuïtief oordeel. In dit deel gaan we dieper in op zulke botsingen die opduiken in onze omgang met of zienswijze op “andere” mensen. Mensen met een homoseksuele oriëntatie, mensen afkomstig van een andere etniciteit, mensen met een verstandelijke handicap en mensen die gestraft werden en in de gevangenis verblijven. Voor elk van deze groepen laat ik zien hoe hedendaags recht botst met onze diepere intuïties. Deze botsingen rijzen vragen over het bereik van het recht.

4. Enkele bijzondere thema’s. Ten slotte komen nog enkele thema’s aan bod die de dualiteit tussen enerzijds ‘nood aan recht’ en anderzijds ‘conflict met recht’ verder verdiepen. Zo is er aandacht voor het filosofische probleem van de vrije wil en verantwoordelijkheid. Rationeel gezien is verantwoordelijkheid zonder vrije wil onmogelijk, maar emotioneel gezien lijken we niet zonder verantwoordelijkheid te kunnen. Ten slotte is er ook aandacht voor de wetgeving rond incest. Ook hier stelt zich een conflict tussen ratio en emotie. Hoewel een absoluut huwelijksverbod tussen dichte verwanten niet te verdedigen lijkt, illustreert eeuwenoud recht de diepe verankering van onze weerzin voor incestueuze relaties.

Examen

Schriftelijk examen.

Terug naar “Minor Recht”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron