Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

historische economie

Charlotte_V

historische economie

Berichtdoor Charlotte_V » 11 Sep 2014, 17:15

Historische economie
Dit vak, gegeven door E. Vanhaute in medewerking met E. Thoen, handelt rond economische concepten, processen en structuren in een breed historisch kader. Het confronteert en bekijkt economische modellen met een kritische blik en geeft een overzicht van de Europese en mondiale economische geschiedenis.

Nuttige links:
ECTS fiche: http://studiegids.ugent.be/2014/NL/stud ... 002959.pdf
topics van vorig jaar: viewtopic.php?f=294&t=9610

Het examen
Examen eerste zit 2011-2012:
1. emporium & portus
2. begrippen: manufacturen, little divergence, europian marriage pattern, jaarmarkten champagne, vergeten
3. bespreek een aantal economische convergenties die een oplossing kunnen bieden voor noord-zuidprobleem
4. in welke mate versterkte de economische politiek de grote depressie, casus engeland en duitsland gebruiken

Examen eerste zit 2012-2013:
1. Wat zijn hanzen (niet Duitse Hanze)? Geef voorbeelden
2. Geef een evolutie van het geld vanaf vroege ME tot 19de eeuw
3. Duiding bij Persson: "Toegang tot betere en toepasbare kennis is bijna volledig vrij, wel meten de staten een institutioneel kader voorzien om deze kennis te absorberen"
4. Ha-Joon Chang 'Kicking away the ladder' 'Do what I say, not what I did'. Wat bedoelt hij hiermee?
5. Bespreek de grote depressie tijdens 30 en vgl met crisis 2007-2008

Eerste zit 2013-2014
1. Een vraag over second serfdom (Thoen vroeg de Duitse term)
2. Een grafiek uit de lessen van Vanhoutte (o.a. over ontstaan welvaartsstaat)
3. Law of one price (over een perfect geïntegreerde globale economie, alle voordelen enzo uitleggen)
4. Aantal begrippen o.a. papiergeld, portus,..

Tweede zit 2013-2014:
1. Ontstaan + evolutie van de Duitse hanze
2. Leg de invloed van Duitse school op Pirenne uit (komt uit een zelfgeschreven artikel van Thoen)
3. Hoe kon België de eerste geïndustrialiseerde staat op het vaste land worden?
4. Leg vrijhandel in de 19de eeuw uit, met aandacht voor verdere evolutie.

Marieke M
Pro-Web

Re: historische economie

Berichtdoor Marieke M » 29 Dec 2014, 15:31

Thoen is zo vriendelijk geweest om alle mogelijke vragen al vooraf te geven, maar het probleem is dat ik niet altijd goed weet wat hij bedoelt met zijn vragen.
Bij vraag 10 vraag ik mij bijvoorbeeld af wat hij zou bedoelen met determinanten. Mortaliteit en fertiliteit e.d.? Het enige wat echt besproken is, lijkt me de mortaliteit te zijn en dan vooral de pest. Daarbij aansluitend, vraag 9, is dat die Kondratieff grafiek? Naast de middeleeuwen komt demografie geloof ik niet echt aan bod?
“Let them see that their words can cut you, and you’ll never be free of the mockery. If they want to give you a name, take it, make it your own. Then they can’t hurt you with it anymore.”

-Tyrion Lannister

AmauryVDH

Berichtdoor AmauryVDH » 29 Dec 2014, 20:40

Marieke M schreef:Thoen is zo vriendelijk geweest om alle mogelijke vragen al vooraf te geven, maar het probleem is dat ik niet altijd goed weet wat hij bedoelt met zijn vragen.
Bij vraag 10 vraag ik mij bijvoorbeeld af wat hij zou bedoelen met determinanten. Mortaliteit en fertiliteit e.d.? Het enige wat echt besproken is, lijkt me de mortaliteit te zijn en dan vooral de pest. Daarbij aansluitend, vraag 9, is dat die Kondratieff grafiek? Naast de middeleeuwen komt demografie geloof ik niet echt aan bod?

Ik vind het nogal moeilijk om te beantwoorden zonder context. Determinanten zou ik opnemen als zaken die ervoor zorgden dat iets gebeurde, iets sterkers nog dan oorzaken zelfs. Naast mortaliteit en fertiliteit kun je inderdaad de ecologische determinanten zoals de pest en dergelijke erbij betrekken. Ik meen me te herinneren dat de Pest een heel groot deel innam maar dat er nog zaken waren zoals oorlog, hongersnood, ... En ik meen me te herinneren dat in de vmt dit deeltje ook nog aan bod kwam (aangezien de 17e eeuw een eeuw vol structurele oorlogsvoering was), ik weet niet wat vraag 9 is dus de grafiek die jij zegt is goed mogelijk....

Marieke M
Pro-Web

Berichtdoor Marieke M » 30 Dec 2014, 14:28

9/ Bespreek de demografische evolutie van de Romeinse Tijd tot de 19de eeuw aan de hand van een u aangeleverde grafiek (onder 3211).
10/ Welke demografische determinanten beïnvloedden de demografische evolutie? Kies er één en bespreek de evolutie van de ME-en tot de 19de eeuw

Ik heb de cursus van vorig jaar en die is min of meer hetzelfde maar anders ingedeeld dus ik weet niet welke grafiek 3211 is.
“Let them see that their words can cut you, and you’ll never be free of the mockery. If they want to give you a name, take it, make it your own. Then they can’t hurt you with it anymore.”

-Tyrion Lannister

AmauryVDH

Berichtdoor AmauryVDH » 01 Jan 2015, 03:44

Ik stuur je morgen een aantal modeloplossingen door... Ik heb die cursus ook niet x

Terug naar “Derde Bachelor”