Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historische antropologie van de middeleeuwen en de VMT

Boudry

Historische antropologie van de middeleeuwen en de VMT

Berichtdoor Boudry » 15 Sep 2013, 13:42

Het vak 'Historische antropologie van de middeleeuwen en vroegmoderne tijd' wordt door prof. Dr. J. Deploige én door prof. Dr. Anne-Laure Van Bruaene verzorgd. Inzicht verwerven in de toepassing van (cultureel-)antropologische onderzoeksmethoden in het historisch onderzoek van de middeleeuwen en vroegmoderne tijd en in de specificiteit van de historische antropologie zoals die door historici is ontwikkeld sinds het einde van de jaren 1980.
De cursus bestaat uit werkcolleges waarin via gevalstudies wordt ingegaan op een aantal belangrijke thema's uit de historische antropologie. In die gevalstudies wordt de nadruk vooral gelegd op de confrontatie van interdisciplinaire, theoretische literatuur met concreet onderzoek.
Enkele voorbeelden van thema’s die aan de orde komen, zijn:
- Groepsculturen
- culturele toe-eigening
- urban legends
- doodsbeleving
- ritueelstudie
- vrijetijdsbeleving
- de publieke sfeer
- drinkcultuur
- de constructie van gender en genderrollen
- religieus geweld
- sociaal kapitaal
De docenten zijn overigens van plan in deze nieuwe cursus een aantal onderdelen uit de vroegere ‘Cultuurgeschiedenissen' van de ME en de NT te recupereren. Een formele taak is zeker niet voorzien, maar aangezien men niet van plan is enkel ex cathedra te doceren, zal van de studenten wel één of andere vorm van medewerking in de les worden verwacht.

Nuttige links:
ECTS-fiche
Topic vorig jaar
Time you enjoy wasting, is not wasted.

Diethard

Re: Historische antropologie van de middeleeuwen en de VMT

Berichtdoor Diethard » 17 Jun 2014, 20:10

Middeleeuwen:
kleine vraag: Leg het narrenschip uit en situeer.
grote vraag: Intrede van Isabella van Portugal en Filips de Goede. Bespreek het bronfragment en link deze aan geziene theoretici.

Vroegmoderne Tijd:
kleine vraag: Leg een afbeelding uit.
grote vraag: Bespreek het geziene werk van Darnton en geef zowel zijn kritieken op de mentaliteitsgeschiedenis als de kritieken die hij heeft ontvangen.

Middeleeuwen:
vergelijk de manier waarop de twee assistentes bronnenonderzoeken deden in de les emotie. Pas de tekst van Rosenwein erop toe. En dan moest ik zelf zeggen hoe ik vind dat de tekst van rosenwein daarom al dan niet op kan worden toegepast. Dan een foto van het schilderij met Heindrich Suso, leg uit.

Vroegmoderne Tijd:
een bronfragment over de processie met de kattenorgel, uitleggen en ik moest dat linken aan iets anders uit de les: namelijk rituelen en daar een beetje over praten. Dan kreeg ik een foto van Hendrik VIII en moest ik dat een beetje uitleggen (schaambuidel, baard)
“I know who you are. I can see you. You're swearing now that, someday, you'll destroy me. Remember that far better women than you have sworn to do the same. Go look for them now.”- Atia (Rome)

Terug naar “Keuzevakken”