Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

07/05: Algemene Ledenvergadering

Den Hugo

Re: 07/05: Algemene Ledenvergadering

Berichtdoor Den Hugo » 29 Apr 2013, 17:57

Aha goed om te weten :)

BIG BABY JESUS

Berichtdoor BIG BABY JESUS » 29 Apr 2013, 17:57

Jochen E schreef:Welke kringen en welk drama Roels?

De Filo, uiteraard, maar ook de KHK enzo. Niet elk jaar, natuurlijk, maarja. En je weet wel, verkiezingscampagnes en intriges - tzijn nooit mooie dingen.

Lentemeisje

Berichtdoor Lentemeisje » 29 Apr 2013, 18:03

1. Mag dat moddergooien naar voorgaande jaren aub stoppen? De argumenten die Jens aanhaalt (financieel doordachte uitgaven, ledenbestand etc.) is echt niet enkel dit jaar opgebouwd, damn, herschrijf anders geschiedenis?! Ze hebben dit jaar veel anders gedaan maar ze hebben het wiel nu ook niet heruit gevonden e. Het is niet omdat er persoonlijke problemen geweest zijn/zullen blijven (deuh, het is een groep van meer dan 20man/vrouw!) dat je de vorige werkingsjaren zo zwart moet maken. Als de VGK in jullie naaste omgeving een slechte naam had, was dat misschien omdat jullie de enigen waren die er een beeld over de vgk schetste... Elk verhaal heeft meerdere zijden.

2. Ik geloof jullie graag dat jullie slechts een lichte doop voor ogen hebben, maar door het statuut af te willen schaffen, zet je gewoon de deuren voor de toekomst open voor alle mogelijke invullingen! Ik blijf tegen de afschaffing, maar als er toch een meerderheid voor een doop is, alsjeblieft leg dan grenzen op.

3. Ik stel me vragen bij de vraag "van onderuit". In de vorige jaren heb ik juist complimenten gehad op de vgk omdat we geen doop hadden en op slechts een jaar tijd zou er ineens een hele ommezwaai zijn? Eerstejaars worden uiteindelijk in hun vgkervaring ook geleid door meningen van praesidiumleden dus je kan je de vraag stellen waar ze het idee hebben opgepikt.

4. Het kandidaatdb vanuit huidige werking kiezen, kan positieve effecten hebben maar als db moet je ook als team kunnen functioneren. Hoe ga je dat fiksen als iedereen apart verkozen wordt? en dan ook nog de opmerkingen van Jochen dat er ook andere kandidaat kunnen zijn.
Afbeelding
No charm equal to tenderness of heart. Jane Austen

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 29 Apr 2013, 18:04

BIG BABY JESUS schreef:
Jochen E schreef:Welke kringen en welk drama Roels?

De Filo, uiteraard, maar ook de KHK enzo. Niet elk jaar, natuurlijk, maarja. En je weet wel, verkiezingscampagnes en intriges - tzijn nooit mooie dingen.

In filo wordt dat doorgaans heel eerlijk op vergaderingen besproken en geven kandidaat-db'ers een korte motivatie, bij KHK idem. Komen daar ook intriges bij en kan dat soms lelijk worden? Natuurlijk, maar over het algemeen heb ik het altijd als eerlijker ervaren.
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 29 Apr 2013, 18:09

Lentemeisje schreef:2. Ik geloof jullie graag dat jullie slechts een lichte doop voor ogen hebben, maar door het statuut af te willen schaffen, zet je gewoon de deuren voor de toekomst open voor alle mogelijke invullingen! Ik blijf tegen de afschaffing, maar als er toch een meerderheid voor een doop is, alsjeblieft leg dan grenzen op.

Nogmaals, een doop betonneren in de statuten is eigenlijk heel ongewoon net zoals een verbod erop. Het zou onze statuten ook belachelijk lang maken. De juiste plaats voor afspraken en grenzen is de presidiumvergadering, eventueel aangevuld met geïnteresseerde leden. En er blijft de blandijnomgeving en de vrije wil van elk lid natuurlijk. Een vernederende doop zou geen volk lokken en ik acht een presidium dat door de leden verkozen is capabel genoeg omdat zelf te weten.

BIG BABY JESUS

Berichtdoor BIG BABY JESUS » 29 Apr 2013, 18:15

Jochen E schreef:In filo wordt dat doorgaans heel eerlijk op vergaderingen besproken en geven kandidaat-db'ers een korte motivatie, bij KHK idem. Komen daar ook intriges bij en kan dat soms lelijk worden? Natuurlijk, maar over het algemeen heb ik het altijd als eerlijker ervaren.

Ik denk dat iemand die zo'n verkiezing op een smerige manier verloren heeft dat anders zou ervaren.

Misschien is het grootste nadeel dan wel dat je DB plots geen samenhang meer heeft - niet altijd, again, maar als het DB niet aan één zeil trekt dan lopen dingen nogal eens vierkant.

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 29 Apr 2013, 18:21

Ons systeem heeft ook al db's gehad waarin de samenhang soms niet eenvoudig te vinden was.
Geen enkel systeem garandeert dat, het gaat om meer democratie ipv vlug vlug drie 'vriendjes' te vinden en jezelf tot db uit te roepen.

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 29 Apr 2013, 18:24

Ik denk dat wat dit jaar gebeurd is een goede illustratie is van wat de mogelijkheden en hiaten zijn binnen het huidige systeem. Er is een fusie gebeurd tussen 2 kandidaat-DB's in het belang van de kring, maar toch was dat blijkbaar niet voldoende om perikelen uit te sluiten. Om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst vermeden kan worden moeten we in ieder geval het kiessysteem hervormen. Zoals gezegd, morgen komt het voorstel van Jordy en ik online, waarna er nog een dagje tijd is om erover te discussiëren :).
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

BIG BABY JESUS

Berichtdoor BIG BABY JESUS » 29 Apr 2013, 18:28

Jochen E schreef:Ons systeem heeft ook al db's gehad waarin de samenhang soms niet eenvoudig te vinden was.
Geen enkel systeem garandeert dat, het gaat om meer democratie ipv vlug vlug drie 'vriendjes' te vinden en jezelf tot db uit te roepen.

Klopt, soms loopt het eens mis, maar ik denk dat het risico toch iets groter is bij het voorgestelde systeem. En tgoh, laten we vooral niet beginnen over democratie. Straks gaan we de Rechten van de Mens weer in de statuten zetten.

Jens. schreef:Ik denk dat wat dit jaar gebeurd is een goede illustratie is van wat de mogelijkheden en hiaten zijn binnen het huidige systeem. Er is een fusie gebeurd tussen 2 kandidaat-DB's in het belang van de kring, maar toch was dat blijkbaar niet voldoende om perikelen uit te sluiten. Om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst vermeden kan worden moeten we in ieder geval het kiessysteem hervormen. Zoals gezegd, morgen komt het voorstel van Jordy en ik online, waarna er nog een dagje tijd is om erover te discussiëren :).

Klinkt goed, maar ik vrees dat de enige manier om perikelen te vermijden de ontbinding van de kring zal zijn. Of een fundamentele verandering in de persoonlijkheden van alle geschiedenisstudenten. Iets drastisch.

Diethard

Berichtdoor Diethard » 29 Apr 2013, 18:31

Jochen E schreef:Ons systeem heeft ook al db's gehad waarin de samenhang soms niet eenvoudig te vinden was.

Op basis van de DB-vormingen van de afgelopen 2 jaar lijkt me wel duidelijk geworden dat er het intussen niet meer een evidentie is om het rap rap te doen met een paar vriendjes. Anderzijds moet ik wel zeggen dat ik ook een voorstander ben van het verkiezen van de verschillende db-functies binnen het praesidium, omdat zij tenslotte het beste een zicht hebben op wat de kandidaten gepresteerd hebben tijdens het werkingsjaar en of ze over de nodige kwaliteiten beschikken, wat kan leiden tot een grotere inzet tijdens het werkingsjaar. Uiteraard houdt dat ook in dat een db-functie dan enkel maar zou mogen toekomen aan mensen met 1 jaar praesidiumervaring, om te voorkomen dat een 1ste jaar zich ook kan kandidaat stellen. Het lijkt mij logisch dat je eigenlijk al een jaar ervaring moet hebben met de werking vooraleer je aan het hoofd van die werking kan staan.
“I know who you are. I can see you. You're swearing now that, someday, you'll destroy me. Remember that far better women than you have sworn to do the same. Go look for them now.”- Atia (Rome)

Lentemeisje

Berichtdoor Lentemeisje » 29 Apr 2013, 18:33

Jochen E schreef:
Lentemeisje schreef:2. Ik geloof jullie graag dat jullie slechts een lichte doop voor ogen hebben, maar door het statuut af te willen schaffen, zet je gewoon de deuren voor de toekomst open voor alle mogelijke invullingen! Ik blijf tegen de afschaffing, maar als er toch een meerderheid voor een doop is, alsjeblieft leg dan grenzen op.

Nogmaals, een doop betonneren in de statuten is eigenlijk heel ongewoon net zoals een verbod erop. Het zou onze statuten ook belachelijk lang maken. De juiste plaats voor afspraken en grenzen is de presidiumvergadering, eventueel aangevuld met geïnteresseerde leden. En er blijft de blandijnomgeving en de vrije wil van elk lid natuurlijk. Een vernederende doop zou geen volk lokken en ik acht een presidium dat door de leden verkozen is capabel genoeg omdat zelf te weten.

Ik vrees dat dit heel naïef is.
1. iedereen welkom op een praesidiumvergadering maar het zou geen gewone vergadering zijn. Wie/wat garandeert dat de datum en plaats op tijd gecommuniceerd wordt? Dat dit niet in de zomervakantie (een tijd waarin al heel veel werk verzet wordt en een doop op het begin van jaar vereist al voorbereiding) gepland wordt wanneer weinig leden in Gent zijn?
2. Vrije wil bij een doop om deel te nemen/je eigen grenzen te leggen. Ik geloof hier niet in. Eerstejaars zijn nieuw, sommigen kennen zelfs niemand, je hebt de peer pressure ("dit geeft je een bonding"...). Een vernederende doop trekt elders toch veel volk dus ik denk niet dat dit een werkbare regel is.
3. Een praesidium kan organisatorisch capabel zijn en nog "varkens" zijn. Zeker als er een jaar het iets zwaarder zou zijn,start je een spiraal, denk ik. Het jaar erop zitten de gedoopten in het doopcomité, die toch wel minstens even zwaar willen zijn dan wat zij moesten ondergaan en zo vertrekt het.

Aja, btw, vaak wordt hier het argument aangehaald dat niet-gedoopten niet weten waarover ze spreken maar er zijn hier verschillende die zich bij een sk-club of blandijnkring hebben laten dopen omdat de vgk dit niet had. En toch zeggen ook zij geen doop te wensen binnen de vgk. Als je echt die experience wil hebben, zijn er genoeg alternatieven, me dunkt.
Afbeelding

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 29 Apr 2013, 18:35

Nu je het daarover hebt Diethard, zijn er eigenlijk mensen tegen het feit om dat statutair vast te leggen dat DB-leden en dus niet alleen de praeses al minstens een jaar ervaring binnen het praesidium van de VGK moeten hebben?
Laatst gewijzigd door Den Hugo op 29 Apr 2013, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Praetorian

Berichtdoor Praetorian » 29 Apr 2013, 18:36

Jochen E schreef:

Onzin. Het neerschrijven van eenduidige regels sluit juist contingente, particuliere en willekeurige interpretaties uit. Zoals de zegswijze luidt "naar de letter van de wet". Dat is juist de bedoeling van de statuten: geboden, verboden en procedures. Zeker wanneer het dan gaat over iets wat kernachtig deel uitmaakt van de studentencultuur. Het neergeschrevene is juist een verzekering en een kristallisatie van wat op rationele wijze werd bekomen en bekrachtigd. En dat is wat nu ook rammelt aan de huidige gestelde oplossing: "het is een doop, maar dan ook eigenlijk niet". Een wazige tsjevenconstructie.

Of om het in geschiedsjuridische termen te houden: civiel recht > gewoonterecht.

+ dat wat door Jolien werd gezegd in haar laatste post.
Laatst gewijzigd door Praetorian op 29 Apr 2013, 18:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

Lentemeisje

Berichtdoor Lentemeisje » 29 Apr 2013, 18:38

Je kan trouwens iets hebben tegen 'vriendjes die samenkomen' maar je kan er niet omheen dat een jaar lang is om samen te werken en samen een groot team in goede banen te leiden. Het is dus inderdaad beter om met gelijkgezinden in een db te stappen, mijn inziens. Aan de andere kant, heeft het praesidium ook vele inzichten over hoe hun collega's werken. Ik vind het dus moeilijk om dit samen te brengen in een concreet kiessysteem.
Afbeelding

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 29 Apr 2013, 18:50

Praetorian schreef:
Jochen E schreef:

Onzin. Het neerschrijven van eenduidige regels sluit juist contingente, particuliere en willekeurige interpretaties uit. Zoals de zegswijze luidt "naar de letter van de wet". Dat is juist de bedoeling van de statuten: geboden, verboden en procedures. Zeker wanneer het dan gaat over iets wat kernachtig deel uitmaakt van de studentencultuur. Het neergeschrevene is juist een verzekering en een kristallisatie van wat op rationele wijze werd bekomen en bekrachtigd. En dat is wat nu ook rammelt aan de huidige gestelde oplossing: "het is een doop, maar dan ook eigenlijk niet". Een wazige tsjevenconstructie.

Of om het in geschiedsjuridische termen te houden: civiel recht > gewoonterecht.

+ dat wat door Jolien werd gezegd in haar laatste post.

Het is de VGK eh Jelle, niet een of andere staat :P Kijk het eens na bij andere kringen, een artikel over dopen is eigenlijk heel ongewoon. Laat staan een volledige beschrijving van hoe zoiets in zijn werk gaat. Ik heb geen zin om onze statuten tot een boek om te vormen en heb in tegenstelling tot Jolien blijkbaar wel vertrouwen in de presidia van de volgende jaren, al is het maar omdat ze allemaal door onze leden verkozen zullen worden. Ik vind dat niet naïef maar geloven in de kring. Tenzij je dat ook naïef vindt natuurlijk maar dan heeft dit geen zin meer.

BIG BABY JESUS schreef:
Diethard schreef:Op basis van de DB-vormingen van de afgelopen 2 jaar

Mihihihi.

Je zegt het idd zelf al Diethard, op basis van de afgelopen twee jaar :P Het is daarvoor wel anders geweest en ik ben blij dat de afgelopen twee jaar idd jouw punt aantonen dat het ook anders kan. Desondanks verkies ik een alternatief systeem, ook al vindt Roels democratie blijkbaar overrated.

Terug naar “2012-2013”