Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Info omtrent minores

Lina

Info omtrent minores

Berichtdoor Lina » 29 Apr 2008, 15:44

S. Vanderputten schreef:
1. De minor: omschrijving
In het programma van de tweede en derde bachelor Geschiedenis worden er telkens vijftien studiepunten voorbehouden aan een Minor naar keuze. Het onderwijs- en examenreglement definieert de minor als “een groep opleidingsonderdelen die als verbredende focus binnen een bepaalde opleiding fungeert.” De voornaamste bedoeling van de inlassing van een minor in de opleiding tot historicus/ca is dat de student na het behalen van een bachelor- of masterdiploma via een verkort traject kan instromen in de masteropleiding van een andere richting.

Concreet is het de bedoeling dat iedere student bij het indienen van zijn of haar curriculum voor het volgende academiejaar (dat gebeurt meestal in de loop van de maand oktober) zijn of haar keuze van minor aangeeft en hieruit zowel in BA2 als in BA3 vakken kiest ten belope van telkens 15 studiepunten. Mits de student de 30 studiepunten met vrucht heeft afgelegd, wordt de minor op het diplomasupplement vermeld. Eventueel kan de student in BA2 nog voor 10 extra studiepunten keuzevakken opnemen uit het minorpakket.

Bij minores die ingedeeld zijn in modules is het mogelijk dat men verplicht is de modules in een bepaalde volgorde (bijvoorbeeld een basismodule, gevolgd door één of meerdere modules voor gevorderde studenten) op te nemen. In andere gevallen is de samenstelling van minorpakketten vrij. Het is wel aangeraden vooraf in de ECTS-fiches van ieder vak na te gaan of men voldoet aan de begincompetenties en aan de hand van de lessenroosters na te gaan wanneer de gekozen vakken gedoceerd worden.

Behoudens een aantal uitzonderingen kan je in BA3 niet van minor veranderen en zijn afwijkingen van de lijst aangeboden vakken binnen de minor niet toegestaan.

2. Welke minor kiezen?

De Opleiding Geschiedenis raadt haar studenten ten stelligste aan te kiezen uit het pakket met de zogenaamde preferentiële minores. Mochten er zich overlappingen voordoen in de lessenroosters of in de examenregelingen, dan zal de Opleiding actief bemiddelen om een gunstige regeling uit te werken voor de betrokken studenten. Bij niet-preferentiële minores is die regeling niet van toepassing.

Er zijn zes preferentiële minores:

- Economie

- Klassieke traditie

- Recht

- Archeologie

- Politieke en Sociale Wetenschappen

- Kunstwetenschappen

Over de drie laatste minores is al heel wat informatie beschikbaar in de studiegids. Meer uitleg vind je ook op de website van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte: http://www.flwi.ugent.be/infoperminor.

De andere minores starten tijdens het academiejaar 2008-2009. In dit document worden ze voorgesteld door de verantwoordelijken voor de samenstelling en de uitwerking. Het concrete programma is nog niet beschikbaar. Van zodra de nieuwe studiegids gepubliceerd wordt, kan je de inhoud van de minores online bekijken

Een (niet-exhaustieve) lijst met niet-preferentiële minores vind je op het volgende adres: http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM)

3. Toelatingsvoorwaarden en verdere informatie

Bij het doorgeven van de curricula is er voor de minores geen voorafgaande toelating vereist. In geval van twijfel is het aangeraden contact op te nemen met het examensecretariaat van de Opleiding Geschiedenis. Bij twijfel over de inhoud, begincompetenties en lesvorm van individuele vakken binnen de minores moet je contact opnemen met de betrokken lesgever.

Een algemene FAQ vind je op de facultaire website: http://www.flwi.ugent.be/faq.

Op de website van de studentenvereniging VGK vind je een document met uitvoerige besprekingen van de inhoud van de individuele vakken binnen de minores (http://vgkgent.be/fileshare/files/44/Mi ... 7_2008.pdf). Opgelet: dit document geldt voor het academiejaar 2007-2008; de Opleiding Geschiedenis is ook op geen enkele manier betrokken bij de totstandkoming en staat niet garant voor de juistheid van de informatie).

Hou bij het samenstellen van je curriculum ook altijd de “nieuws”-pagina van de website van de Opleiding Geschiedenis in de gaten: http://www.flwi.ugent.be/geschiedenis/.

4. Toelichting bij dit dossier

In de volgende pagina’s worden de preferentiële minores kort overlopen. Wanneer er relevante links bestaan naar het programma en/of informatiedossiers, dan wordt daar naar verwezen. Voor de nieuwe minores wordt er uitvoeriger stilgestaan bij de inhoud.

Voor iedere minor zijn er twee contactpersonen. De eerste behoort tot de Opleiding Geschiedenis en kan meer informatie geven over de relatie van de minor tot de opleiding tot historicus/ca. De tweede contactpersoon behoort tot de Opleiding of de faculteit die de minor aanbiedt. Voor alle vragen in verband met doorstroming naar andere masters, voorbereidingsprogramma’s, inhoud van de vakken en dergelijke is hij of zij (samen met de betrokken lesgevers) het aanspreekpunt.

Prof. dr. Steven Vanderputten

Secretaris van de Examencommissie Geschiedenis

Steven.Vanderputten@ugent.be

Er komen ook infosessies omtrent deze minores en de datum en plaats hiervan zullen gecommuniceerd worden via de opleidingssite en de faculteitssite.
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Sander

Re: Info omtrent minores

Berichtdoor Sander » 29 Apr 2008, 17:32

Infosessie over de minors (voor de studenten van BA1 Geschiedenis): vrijdag 16 mei om 8u30 in Auditorium D.

Infosessie over de minor Geschiedenis (voor de studenten van andere opleidingen): donderdag 15 mei om 16u in lokaal 517-518
Bezoek eens mijn blog hier, of volg me op Twitter hier.

Sabam Hoessein

Berichtdoor Sabam Hoessein » 12 Sep 2008, 11:36

Een vraag in verband met de minor politieke en sociale wetenschappen.
Als men naar zijn derde bachelor in de geschiedenis gaat met hier een minor voor pol & soc, welke vakken dient men te selecteren ? Vakken uit het 2de jaar pol&soc of het 3de jaar ervan ? Want ik kan dat niet opmaken uit de aangeboden info.

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 12 Sep 2008, 11:40

Je mag kiezen uit gelijk welke minorvakken van Pol&Soc, zolang je aan de beginkwalificaties voldoet.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Tür

Berichtdoor Tür » 13 Sep 2008, 16:08

Hoe zijn de vakken van minor recht ingedeeld in modules?

Ik vind dat hier precies nergens.

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 13 Sep 2008, 16:18

Studiegids van de UGent checken mensen, het antwoord op al jullie vragen!

De minor recht die vanaf dit jaar ingericht wordt kent geen modules meer, je kan gewoon vrij kiezen uit de vakken op de lijst (klik). Ik weet niet of diegenen die vorig jaar al een minor recht aanvatten in hetzelfde systeem blijven als toen of overschakelen naar de nieuwe minor. In het eerste geval vind je die modules hier (klik). Misschien kan iemand die de minor volgt daar meer uitleg voor geven of eens mailen naar professor Vanderputten daarover.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Tür

Berichtdoor Tür » 14 Sep 2008, 18:45

Ik heb gemaild naar die prof. voor die ene vraag die niet te vinden was in de gouden gids en wacht in spanning z'n antwoord af. K zal weten te zeggen wat hij zegt!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Sep 2008, 19:07

Ik vind echt geen enkele minor interessant..en dat terwijl er zoveel interessante keuzevakken staan bij onze eigen opleiding.. Kan ik hier echt niet onderuit geraken? :(

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 14 Sep 2008, 19:21

Nope.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 14 Sep 2008, 19:23

Gast schreef:Ik vind echt geen enkele minor interessant..en dat terwijl er zoveel interessante keuzevakken staan bij onze eigen opleiding.. Kan ik hier echt niet onderuit geraken? :(

Neem een minor Oosterse T&C? De helft van de keuzevakken zit daar ook in en ga op Erasmus in je derde bach :)
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Sep 2008, 12:53

Komen de samenvattingen op de studie van de Politieke en Sociale wetenschappen nog terug?

Saksen-Coburg-Koháry
Locatie: De Belgische kust (Blankenberge, bweik) in het Koninkrijk Belgie

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 15 Sep 2008, 16:29

Blijkbaar zijn alle samenvattingen van Pol en Soc wetenschappen van studie gehaald.
Het zou zeer fijn mochten die er opnieuw geplaats worden.
''I can make a lord, but only God can make a gentleman” (James VI/I)
"Land skall med lag byggas.'' (Karl XV av Sverige)
''A day without laughter is a day wasted !'' (Charles Chaplin)

Tür

Berichtdoor Tür » 15 Sep 2008, 16:44

Tür schreef:Ik heb gemaild naar die prof. voor die ene vraag die niet te vinden was in de gouden gids en wacht in spanning z'n antwoord af. K zal weten te zeggen wat hij zegt!

Zelfs die prof weet het niet! Ik ga ervan uit dat die modules ook voor de 3e BA afgeschaft is. Die opdeling in modules voor de minor rechten is immers nergens nog te vinden.

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 15 Sep 2008, 17:14

Tür schreef:
Tür schreef:Ik heb gemaild naar die prof. voor die ene vraag die niet te vinden was in de gouden gids en wacht in spanning z'n antwoord af. K zal weten te zeggen wat hij zegt!

Zelfs die prof weet het niet! Ik ga ervan uit dat die modules ook voor de 3e BA afgeschaft is. Die opdeling in modules voor de minor rechten is immers nergens nog te vinden.

Als ik (3e ba) de minor recht neem in mijn curriculum krijg ik ook de nieuwe versie. Ik neem aan dat dus overgeschakeld wordt voor de mensen die reeds vorig jaar een minor recht aanvatten.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Sep 2008, 17:33

Ik ben op zoek naar de samenvattingen van EPI II en Theorie van de internationale betrekk. Komen die nog online?

Terug naar “Minores”