Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Databeheer en statistiek voor historici

Anschi
Gebruikersavatar
Berichten: 632
Lid geworden op: 06 Apr 2013, 11:13
Locatie: Gent

Databeheer en statistiek voor historici

Berichtdoor Anschi » 14 Sep 2013, 10:36

Via dit vak worden de studenten kritisch inzicht bijgebracht in de geschiedenis van de statistiek en het statistisch denken. Daarnaast worden de mogelijkheden en beperkingen van diverse technieken en methodes behandeld die steunen op kwantificatie van historische gegevens en toelaten diverse kwantitatieve data visueel voor te stellen. Tenslotte worden de studenten ook de basisvaardigheden aangeleerd om de verworven kennis te gebruiken in persoonlijk werk en om, met de hulp van verschillende softwareprogramma's, statistiek te gebruiken bij het oplossen van een historische vraag. Om deze basisvaardigheden vlot onder de knie te krijgen, worden praktijklessen ingericht. Verder krijg je twee groepsopdrachten in dit vak, waar veel punten te vergaren vallen, dus het is zeker een aanrader daar je best voor te doen.

Nuttige links:
ECTS fiche: http://studiegids.ugent.be/2012/NL/studiefiches/A002871.pdf
Topic vorig jaar:http://fkserv.ugent.be/vgkflwi/vgkforum/viewtopic.php?f=4&t=9063

Examenvragen eerste zit 2011-2012:

1) In de documentaire wordt de publieke dataverzameling door het San Francisco police department aangehaald als voorbeeld van hoe statistiek de ‘gewone burger’ mondiger en sterker maakt. Je zou kunnen stellen dat statistiek en dataverzameling ook de ‘gewone man’ uit het verleden een stem kan geven. Leg uit. (2ptn)

2) Bespreek het verschil tussen een bron- en methodologisch-model. In welke gevallen zou je ze gebruiken. (2ptn)

3) 6 grafieken en 6 kolommen met gegevens (modus, mediaan, gemiddelde, aantal gegevens, standaardafwijking, ... )
Plaats de juiste kolom bij de juiste grafiek.

4) Bij de analyse van tijdreeksen wordt vaak gebruik gemaakt van indexcijfers en gemiddelde jaarlijkse groeicijfers. Zie volgende tabel met de indexcijfers van bevolkingsgroei in België tussen 1450 en 1810.

a. Wat zijn de voor- en nadelen van elk van deze technieken?
b. Bespreek aan de hand van deze cijfers de evolutie van het bevolkingscijfer voor de periode 1450-1810
c. Tegen welk jaar zou de bevolking verdubbelen als de groei van 1810 aanhield?

5) 4 verschillende casussen met telkens 2 variabelen waarbij je moest zeggen welke technieken, maten e.d. je zou gebruiken bij het onderzoek.
-Beroep en burgerlijke stand bij vrouwen
-Beroep en aantal kinderen bij vrouwen
-Leeftijd en lengte bij allochtonen
-Ranking en budget van Club Bruhhe.

6) Termen en begrippen: Paradox van Simpson, Data-mining, statistische significantie, Z-score

Jaspaaa
Gebruikersavatar
Prosenior
Berichten: 3042
Lid geworden op: 09 Dec 2012, 17:00

Re: Databeheer en statistiek voor historici

Berichtdoor Jaspaaa » 22 Jan 2014, 12:12

Eerste groep had deze vragen (gedeelte)
-Begrippen:

Ecologische fout
Partiële correlatie
Systematische aselecte steekproef

-Zeg of deze beweringen correct of fout zijn, indien ze fout zijn zeg ook waarom:

1. Cramer's V heeft altijd een waarde tussen 0 en 1.

2. (Afbeelding van een stapeldiagram) Dit is een voorbeeld van een geclusterd staafdiagram.

3. Het gemiddelde is minder onderhevig aan extreme waarden dan de mediaan.

4. (Afbeelding van een staafdiagram) Deze grafiek is rechtscheef.

Nog 6...

-Geval van een vrouw die een GAS-boete kreeg wegens sluikstorten. De GAS-ambtenaar zei namelijk dat ze uitzonderlijk weinig vuilnis buiten zette en had rekeninguitreksels van haar gevonden in een gewone vuilnisbak (ze zou dus zogezegd alles in die vuilbak dumpen). Laten we er van uitgaan dat de vuilnisproductie van gezinnen verloopt volgens de normaal verdeling. Deze vrouw haar vuilnis productie heeft een Z-score van -0,78 (zoiets...). Heeft zij dan een "uitzonderlijk lage" vuilnisproductie of niet? Leg uit.

(Afbeelding van Gauss-curve met standaardafwijking en Z-score op)

-SPSS output van een regressie die je helemaal moet bespreken (Verband tussen grootte van een boerderij en het aantal paarden). Je krijgt een scatterplot en een output met al die kadertjes vol toffe getallen. Verschillende gegevens moet je uit die SPSS output halen en bespreken/analyseren.

-Correlatiematrix van de correlatie tussen soort gezin ("% nucleair/westers gezin" en "% oosters/met meer gezinsleden") en aantal dienstbodes ("% in huishoudens" en "% in bevolking").
Ie ziet er ongeveer zo uit: http://www.beurscourant.nl/static/image ... esaex2.jpg
maar veel kleiner aangezien et maar 4 op 4 is!

A. Helemaal bespreken ('t zijn telksen de Pearson's R oftwel correlatiecoëfficiënten dus niet zo moeilijk, gewoon veel schrijfwerk).
B. Waarom is de ene helft van de matrix niet ingevuld? Leg uit.
Afbeelding________________________ Afbeelding


Dubbele falanx vooruit! :phalanx: :phalanx:


Terug naar “Tweede Bachelor”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron