Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Geschiedenis van de Nederlanden

Anschi
Gebruikersavatar
Berichten: 632
Lid geworden op: 06 Apr 2013, 11:13
Locatie: Gent

Geschiedenis van de Nederlanden

Berichtdoor Anschi » 14 Sep 2013, 10:28

Wie dacht Piet Heyn en de Oostendse Compagnie gedag te zwaaien na zijn examen geschiedenis van de vroegmoderne tijden, heeft het mis. Bij dit vak wordt de hele periode tussen de Romeinse veroveringen in Gallië tot en met de huidige BENELUX nog eens vanonder het stof gehaald. Hierbij ligt de nadruk ook sterk op de diverse aspecten van eenheid en scheiding, alsook gemeenschappelijkheid en diversiteit in de Lage landen. In de hoorcolleges wordt vooral stilgestaan bij de vroegmoderne tijd, terwijl het handboek tot in het kleinste detail verhaalt over de vele opstanden in de Lage Landen door de eeuwen heen, tot frustratie van velen. De leerstof valt zeker niet te onderschatten, denk maar aan de complexe geografische structuren en verhoudingen in de middeleeuwen. In tegenstelling tot het gedetailleerde en chronologische handboek, worden de lessen eerder thematisch georganiseerd. Aanwezigheid in de les kan je dus alvast de grote structuren bijbrengen, al wordt je op het examen ook verwacht de details uit het handboek te kennen.

Nuttige links:
ECTS fiche:http://studiegids.ugent.be/2012/NL/studiefiches/A000306.pdf
Topic van vorig jaar:http://fkserv.ugent.be/vgkflwi/vgkforum/viewtopic.php?f=4&t=9065

Examenvragen eerste zit 2011-2012:

1. "Patriottisme is niet de oorzak van de Hollandse Opstand, wel het gevolg." Beschrijf hoe de nationale identiteiten zich in het Zuiden en in het Noorden hebben gevormd tussen 1550 en 1650.

2. Nederland wordt vandaag de dag als een progressief land gezien. Sommige historici benadrukken een continuïteit in deze progressieve mentaliteit ("Nederland Gidsland"). Leg uit aan de hand van een sociale en economische casus.

3. Termen: "Vlaamse Passieve Handel", "Art & Craft",...

4. Op p.7 stelt Arblaster: “Despite the divisions and variety within and between Belgium, the Netherlands and Luxembourg, it is still possible to treat the three countries together. Most obviously, the area has twice been briefly unified politically (1543-1581 and 1815-1830)”. Bespreek de ontwikkelingen die tot de tweede periode (1815-1830) van politieke eenheid leidden, en de processen die de hierop volgende scheiding veroorzaakten.

5. De opdracht die op voorhand moest voorbereid worden: lieu de mémoire.

Olivia!
Gebruikersavatar
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 Apr 2013, 14:57
Locatie: Keerbergen

Re: Geschiedenis van de Nederlanden

Berichtdoor Olivia! » 18 Jun 2014, 16:28

Examenvragen eerste zit 2013-2014

Begrippen:
- COBRA
- Algemeen Nederlands Verbond
- Théodore Juste
- Pagus Flandrensis
- Kenau Simonsdochter Hasselaer

Vragen:
1. Tolerantie en verzuiling in de Republiek
- Was de Republiek toleranter dan andere staten? Confronteer kort theorie met praktijk. (2,5)
- Kan men verzuiling toepassen op de maatschappij van de Republiek? Beargumenteer kort. (2,5)
2. "God schiep de aarde, maar de Nederlanders maakten Nederland."
- Welke strategieën gebruikten de Nederlanders in hun strijd tegen het water tijdens de ME en VMT? (2)
- Bespreek één specifiek voorbeeld hiervan uitvoeriger. (1)
- Wat is het poldermodel? Leg de link uit die sommige historici leggen tussen het poldermodel en bepaalde historische ontwikkelingen in Nederland. (1)
- Welke kritische bedenkingen kan men hierbij maken? (1)
3. "The independence of Belgium in 1830 caused a break in the economic development of both countries." Ga je hiermee akkoord? Beargumenteer waarom wel/niet. (5)
The world is a book, and those who do not travel, read only one page.


Terug naar “Tweede Bachelor”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron