Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Methodologie van de Geschiedenis: Paleografie met

Anschi

Methodologie van de Geschiedenis: Paleografie met

Berichtdoor Anschi » 14 Sep 2013, 10:26

Hoewel dit vak bij velen koude rillingen oproept, zal de opvolgster van professor de Hemptinne, zijnde professor De Paermentie,r ook dit academiejaar wekelijks de alphabetisch-opgedeelde groepen aspirant-historici verwelkomen, om samen de eerste tien regels van een Franse of Nederlandse tekst met telkens een ander schrifttype te ontcijferen. Hoewel je de eerste weken niet veel wijs zal worden uit het gekrabbel, zal je na heel wat oefening toch letters en woorden kunnen onderscheiden. Het is ook altijd handig om de te lezen teksten af te printen, zodat je tijdens de les naar believen kan schrijven en kleuren op je teksten.
In februari wordt de draad weer opgenomen, en worden de teksten die getranscribeerd zijn nu ook taalkundig geanalyseerd en bestudeerd, met de technieken van de tekstverklaring.
Hoewel rond dit vak veel verhalen circuleren, bepaalt vooral je inzet tijdens het academiejaar je slaagkansen. Toch is slagen voor dit vak zeker niet zo onhaalbaar dan dat we zouden mogen geloven volgens de verhalen in de wandelgangen van de Blandijn. Teksten vanbuiten blokken is echter geen optie, want het is noodzakelijk dat je de techniek van ontcijferen te pakken hebt. Of je die techniek onder de knie hebt, kan je testen aan de hand van de tutorials tijdens het jaar. Oefening baart kunst!

Nuttige links:
ECTS fiche:http://studiegids.ugent.be/2012/NL/studiefiches/A001009.pdf
Topic van vorig jaar: http://fkserv.ugent.be/vgkflwi/vgkforum/viewtopic.php?f=4&t=9059

Geziene teksten examen 2011-2012
Teksten 15 en 17

Geziene tekst 2012-2013:
Tekst 2

werkstudent

Re: Methodologie van de Geschiedenis: Paleografie met

Berichtdoor werkstudent » 24 Mei 2014, 15:59

Beste collega's

Ik ben een student geschiedenis die dit vak al enkele jaren meezeult. Ik ben sinds dit jaar ook werkstudent geworden en ben nagenoeg niet naar mijn lessen kunnen gaan. Nu voor sommige vakken is dit geen probleem maar voor tekstverklaring is dit een hel. Ik vraag mij af of er hier mensen zitten die zo vriendelijk willen zijn om mij de tekstverklaringen en/of getranscribeerde teksten door te sturen. Eeuwige dankbaarheid is uw deel maar ik kan u natuurlijk ook helpen met samenvattingen uit de tweede en derde bachelor. Laat mij gerust iets weten!

Red mij uit de nood lieve mensen!

Groeten

Matisz

Berichtdoor Matisz » 27 Mei 2014, 18:17

Moeten alle folio's gekend zijn of enkel degene die in de les werden getranscribeerd? want er zijn opvallend meer folio's dan vorig academiejaar. Zo zijn er bij tekst 16 maar liefst 6 folio's, dus dienen deze dan alle zes gekend te zijn (wel niet meteen de moeilijkste tekst)?

bedankt!

silas

Berichtdoor silas » 03 Jun 2014, 13:35

Beste medestudenten,

Omdat ik part-time werk zit ik nu in tijdnood en krijg ik niet alle teksten af. Is iemand zo goed om die van hem of haar te delen met mij? Ik heb nog eventueel nog samenvattingen liggen van tendenzen in de historiografie & mondiale processen liggen, weliswaar van vorig jaar. als iemand geïnteresseerd is kan je me contacteren op silassimons[at]gmail.com

bedankt bij voorbaat en iedereen nog veel succes met zijn examens

timdm
Pro-Web

Berichtdoor timdm » 03 Jun 2014, 18:55

http://puu.sh/9dpE1/1855201f38.zip hierzo, dat zijn ze allemaal denk ik!
I spent 2 years in therapy for my Phil Collins addiction but I did it. Against all odds. Just take a look at me now.

silas

Berichtdoor silas » 03 Jun 2014, 19:25

Hey Tim, van harte bedankt!

werkstudent

Berichtdoor werkstudent » 05 Jun 2014, 18:18

timdm schreef:http://puu.sh/9dpE1/1855201f38.zip hierzo, dat zijn ze allemaal denk ik!

Heb je tekstverklaring ook tim aka reddende engel?

timdm
Pro-Web

Berichtdoor timdm » 05 Jun 2014, 19:41

Nope, maar probeer het anders eens via de facebookgroep, daar staat altijd wel wat bruikbare rommel :)
I spent 2 years in therapy for my Phil Collins addiction but I did it. Against all odds. Just take a look at me now.

ahoffeli

Berichtdoor ahoffeli » 07 Jun 2014, 08:31

Hej,

heeft er toevallig iemand notities van de Franse tekst van les vier (tekstverklaring)? Ik kon er die les niet bijzijn want was op uitstap...

Groeten

Olivia!

Berichtdoor Olivia! » 10 Jun 2014, 13:02

Examen eerste zit 2013-2014
- Ongeziene tekst:
+- 18 regels, 17de-eeuwse Nederlandse tekst
- Geziene tekst:
22 regels, Franse tekst (Froissart, tekst 9)
- Tekstverklaring Nederlands:
kort stukje uit een geziene tekst waarbij men de onderlijnde woorden moest vertalen,
en van de vetgedrukte woorden de naamval geven + verklaren waarom die naamval gebruikt werd (zoals in de les)
- Tekstverklaring Frans:
kort stukje uit een geziene tekst met als vragen:
1. Geef het onderwerp bij een stukje zin
2. Geef het onderwerp van een ander soort stukje zin
3. Betekenis van een bepaald woord
4. Een bepaalde zinsnede uitleggen en vertalen
5. Een bepaalde zin vertalen
Nadien nog een ander stukje uit een andere geziene tekst, dat men gewoon moest vertalen.
The world is a book, and those who do not travel, read only one page.

loempia741

Berichtdoor loempia741 » 16 Aug 2014, 22:27

ahoffeli schreef:Hej,

heeft er toevallig iemand notities van de Franse tekst van les vier (tekstverklaring)? Ik kon er die les niet bijzijn want was op uitstap...

Groeten

Ik heb niets van tekstverklaring maar wel alle teksten. Heb jij toevallig tekstverklaring te geef?

Groeten

NilZ

Berichtdoor NilZ » 28 Aug 2014, 13:25

hallo,

ik zit met een groot probleem. Ik ben onlangs verhuisd van kot en in de verhuis is mijn map van paleo zoek geraakt.
Voor de transcripties is dit geen probleem, die heb ik nog allemaal op de pc staan, maar mijn tekstverklaring is allemaal weg.

Is er iemand die mij kan helpen aub, ik ben behoorlijk wanhopig.

Terug naar “Tweede Bachelor”