Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Historisch overzicht van de wijsbegeerte

Anschi
Gebruikersavatar
Berichten: 632
Lid geworden op: 06 Apr 2013, 11:13
Locatie: Gent

Historisch overzicht van de wijsbegeerte

Berichtdoor Anschi » 13 Sep 2013, 17:08

Dit is een algemeen inleidend opleidingsonderdeel dat de studenten een inzicht wil geven in de belangrijkste wijsgerige vragen en in de geschiedenis van de verschillende pogingen om deze vragen op te lossen. In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van de grote wijsgerige problemen, van de voornaamste strekkingen in de pogingen tot oplossing van deze problemen en van de belangrijkste begrippen die typisch geworden zijn voor het wijsgerig denken. Hoofdoptiek is hierbij het actuele wijsgerig denken begrijpelijk te maken, maar hiertoe wordt het nodig geacht de historische ontwikkeling te onderzoeken die de voedingsbodem van het hedendaagse denken gevormd heeft. Dit vak is dan ook zo opgevat dat enkele voorname wijsgerige stromingen uit het verleden worden onderzocht in hun relevantie voor het denken van onze tijd. In het eerste hoofdstuk van het handboek wordt de wijsbegeerte gesitueerd binnen de andere pogingen van de mens om zijn plaats in de wereld te bepalen: het mythisch-magisch denken, de grote wereldgodsdiensten, de wetenschap. Daarna worden achtereenvolgens de grote stromingen en figuren belicht, vanaf de Oudheid tot op heden. Hierbij komen vooral de hoofdthema's van het wijsgerig denken aan bod: de pogingen om tot een adequaat beeld te komen van de natuur en van de mens, de zoektocht naar een fundament voor een ethiek en een politiek en de kritische vraag of over dit alles wel betrouwbare kennis mogelijk is. Dit vak wordt gedoceerd door Johan Braeckman, die uiterst boeiend les kan geven. Laat je verder ook niet afschrikken door het lijvige boek; het wordt niet voor niets de 'Wereld van Sofie' voor volwassenen genoemd, en leest dus vlot. Op het examen wordt grondige kennis van de leerstof verwacht en dit in meerkeuze-examen. Indien je er tijdens de eerste zit niet voor geslaagd bent, is er tijdens de herexamens een tweede kans maar dit maal met een examen bestaande uit open vragen.

Nuttige links:
ECTS-fiche:http://studiegids.ugent.be/2012/NL/studiefiches/A001082.pdf
Topic vorig jaar: http://fkserv.ugent.be/vgkflwi/vgkforum/viewtopic.php?f=3&t=9075


Het examen
De ondervragingsvorm van dit examen verschilt in eerste zit van tweede zit:
In eerste zit bestaat het examen volledig uit multiple-choice vragen, allemaal zonder giscorrectie. Het zijn er 60 in totaal, maar er zijn drie onderdelen.
De drie onderdelen
§ De stellingen (30 vragen)
De meerkeuzevraag bestaat telkens uit 5 stellingen. De student dient telkens de foute stelling aan te duiden. (Er is slechts één antwoord mogelijk.)
Voorbeeld:
a) Zowel bij Hegel als bij Feuerbach speelt de geschiedenis van de godsdienst een belangrijke rol bij het begrijpen van de mensengeschiedenis in het algemeen.
b) Volgens Kant is het zekerheidskarakter van de wiskunde enkel te danken aan de a priori vormen; de zekerheid van de empirische wetenschappen enkel aan het feit dat ze op zintuiglijk materiaal gebaseerd zijn. (FOUT)
c) Het is verkeerd te beweren dat er in het Christendom onuitgesproken dogma's bestaan.
d) Inzake de opvatting over de eigenschappen van de materie is er een fundamenteel verschil tussen het dualisme van Plato en dit van Descartes.
e) Zowel het gebruik van experimentele methode als van de Archimedische werkwijze moet beschouwd worden als een toepassen van het "natuurwetenschappelijk Platonisme".

§ De definities (5 vragen)
De meerkeuzevraag bestaat uit 5 definities. De student moet de juiste definitie aanduiden bij het gegeven woord. (Er is slechts één antwoord mogelijk en de woorden (of namen/begrippen) komen uit de woordenlijst.)

§ De tekstfragmenten (5 vragen)
De meerkeuzevraag bestaat uit 5 namen of begrippen. De student moet de juiste naam of het juiste begrip aanduiden bij het gegeven tekstfragment.

In tweede zit zijn er wél open vragen. De meesten zijn het er over eens dat dit examen dus een stuk moeilijker is in tweede zit, al kan dat afhangen van persoon tot persoon.

Terug naar “Eerste Bachelor”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron