Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Arbeid en tewerkstelling

Jan.

Arbeid en tewerkstelling

Berichtdoor Jan. » 27 Sep 2011, 00:40

De doelstelling van dit B-vak, gedoceerd door E. Omey, is de studenten een inzicht te geven in de economische rol en betekenis van arbeid en tewerkstelling voor het individu en de samenleving. Veel aandacht gaat daarbij naar de functies en de werking van de
arbeidsmarkt (vraag, aanbod, tewerkstelling, werkloosheid, loonvorming, beleid ... ). De arbeidsmarkt functioneert enerzijds als het allocatiemechanisme van de productiefactor arbeid (bepaling van tewerkstelling en werkloosheid), en anderzijds als het
verdelingsmechanisme van het arbeidsinkomen (via de loonvorming). Inzake loonvorming wordt de studenten een inzicht gegeven in de werking van het Belgisch sociaal-overlegsysteem. Omdat de sociale zekerheid zo nauw verweven is met de
werking van de arbeidsmarkt, is het aansluitend ook de bedoeling om de studenten een inzicht te geven in de werking en de verdelingsfunctie van de Belgische sociale zekerheid. De recruteringsfunctie van de arbeidsmarkt komt uitdrukkelijk niet aan bod.
Deze aspecten horen thuis in een cursus Human Resources Management (bedrijfseconomische cursus). De cursus Arbeid en tewerkstelling is in de eerste plaats een algemeen-economische cursus. Het examen van dit opleidingsonderdeel, is mondeling.

Nuttige links:
ECTS-fiche
Topic vorig jaar

"When one relies on sight to perceive the world, it is like trying to stare at the galaxy through a crack in the door."

Stijn\Sylvie

Re: Arbeid en tewerkstelling

Berichtdoor Stijn\Sylvie » 09 Jan 2012, 11:05

Omey <3
Under the lights where we stand tall
Nobody touches us at all
-Pantera (Cowboys From Hell 1990)

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 09 Jan 2012, 14:04

This is a joke, no?

Stijn\Sylvie

Berichtdoor Stijn\Sylvie » 10 Jan 2012, 21:07

Natuurlijk niet! Ik ben zelfs langer in zijn kantoor blijven zitten omdat we aan de praat geraakt waren over de geschiedenis van de coöperatieven(hoewel dat geen leerstof was).

OT de vragen:
De marshall-regels,
kenmerken van het Belgisch syndicalisme en de denataliteit
grafiekje over de invloeden op de loonelasticiteit(ex-ante en ex-post substitutie, kostenminimalisering en winstmaximalisering)
Nobody touches us at all

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Jan 2012, 14:38

Hallo,

Ik ben een student Oosterse en ik heb toch nog wat vragen over deze cursus...

Hebben jullie al die formules die in die cursus staan geleerd? En de hele uitleg hoe je aan sommige formules komt?
Ik ben eens na de les gaan vragen of we die moesten kennen en hij zei: 'maak je daar maar geen zorgen over' (maar dat vind ik toch ook maar een raar antwoord...)

Groetjes

Stijn\Sylvie

Berichtdoor Stijn\Sylvie » 14 Jan 2012, 16:17

Hallo!
Neen de formules zijn niet zo belangrijk.

De cursus is opgevat voor niet-economisten dus hij gaat je niet een formule geven die je dan wiskundig moet omzetten om iets te bewijzen.
Wat hij wel kan vragen is de (wat ik dan noem) logische uitleg. Vaak legt hij in de cursus iets economisch uit met formules, maar daarna ook in een paar zinnen de logica daarachter.
Dat moet je wel kunnen uitleggen.

Ik hoop dat ik je vraag daarmee beantwoord heb.

Als je nog iets moet weten, shoot :)
Nobody touches us at all

Terug naar “Minor Economie en Bedrijfskunde”