Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Stage

JordyS
Gebruikersavatar
Berichten: 4117
Lid geworden op: 22 Jan 2010, 13:53
Locatie: Secretarisdorp

Stage

Berichtdoor JordyS » 27 Sep 2011, 12:28

De doelstellingen van de stages (overzien door B. De Wever) dragen bij tot de toepassing van de ondersteunende kennis en de vaardigheden met betrekking tot alle functionele gehelen van de decretaal bepaalde basiscompetenties voor leraren. De stage bouwt voort op de inzichten en vaardigheden en attitudes die beoogd worden in de verschillende opleidingsonderdelen van het curriculum van de lerarenopleiding en de vakinhoudelijke vorming van de bachelor- en masteropleiding waarbij de SLO aansluit. De doelstellingen van de stage hebben betrekking op ALLE decretaal bepaalde basiscompetenties voor leraren. In de competentiematrix is aangeduid op welk beheersingsniveau de student de beoogde competenties moet ontwikkelen.

De leerinhouden sluiten aan bij de vakinhoudelijke vorming van de studenten in de bachelor/of master opleiding.
De stage omvat:
- 25 uren observeren:
*5 uur bij medestudenten in onderwijsondersteuning 1BA
*10 uur bij een vakmentor SO naar keuze
*2X5 uur bij aangeduide vakmentoren SO
- een equivalent van 60u zelfstandig realiseren en begeleiden van onderwijs-leeractiviteiten
*15 uur onderwijs in onderwijsondersteuning 1BA
*10 uur bij een vakmentor naar keuze
*2X10 uur bij aangeduide vakmentoren
*5 uur onderwijs-leeractiviteiten in het kader van excursie, museum, stadswandeling en andere extra muros-activiteiten
*10 uur onderwijs-leeractiviteiten in het kader van de ‘vrije ruimte’ o.l.v. de mentoren in (een van) de scholen van de hierbovengenoemd vakmentoren
- 15 u. meso-activiteiten.

Overeenkomstig de specificiteit van de vakdidactiek wordt de stage opgedeeld in subeenheden, geclusterd rond specifieke stagedoelstellingen en gerelateerd aan de onderwijsvormen en –niveaus waarin stage wordt gelopen en het stagebegeleidingsconcept van de betreffende vakdidactiek. De stage kan worden gespreid over de beide semesters. Er is een graduele opbouw van observeren naar het zelfstandig realiseren en begeleiden van onderwijs-leeractiviteiten, van (relatief) eenvoudige naar meer complexe onderwijssituaties . Reflectie op het eigen handelen staat zeer centraal in dit stageconcept.
Er wordt – zoals decretaal verplicht – stage gelopen in minstens twee verschillende onderwijsvormen Secundair Onderwijs. De stage in het secundair onderwijs omvat ten minste 30 onderwijsactiviteiten. Daarnaast (afhankelijk van de studierichting) kunnen studenten ook stage lopen in het Hoger Onderwijs, het volwassenenonderwijs en de basiseducatie. Studenten lopen stage in onderwijsniveaus waar ze onderwijsbevoegdheid hebben. Stage in een educatieve setting (b.v. een museum) buiten de school is ook mogelijk.
De opdrachten van de stage worden bij het begin van het academiejaar met de student besproken en worden gepland in overleg met de stageschool en de aangestelde mentor. De opdrachten worden opgenomen in het stagecontract.


Nuttige links:
ECTS-fiche
Topic vorig jaar

Terug naar “Lerarenopleiding”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron