Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Vakdidactiek Geschiedenis

JordyS
Gebruikersavatar
Berichten: 4117
Lid geworden op: 22 Jan 2010, 13:53
Locatie: Secretarisdorp

Vakdidactiek Geschiedenis

Berichtdoor JordyS » 27 Sep 2011, 11:38

De leerinhouden sluiten aan bij de vakinhoudelijke vorming van de studenten in de bachelor/of master opleiding. In het theoretisch gedeelte worden volgende onderwerpen behandeld:

* basisconcepten en –principes uit betreffende vakgebied toegepast op secundair en hoger onderwijs
* basisconcepten en -kennis uit de betreffende vakdidactiek
* overzicht van “misconcepties” betreffende vakgebied
* Theorievorming over historische denken en historisch bewustzijn
* vakgebonden en vakspecifieke eindtermen secundair onderwijs
* leerplannen van de verschillende netten
* didactische werkvormen eigen aan vakgebied
* leermaterialen en media uit vakgebied
* elektronische leeromgevingen en didactische software
* opmaak lesvoorbereiding
* belangstelling en de belevingswereld van de jongeren m.b.t. vakgebied
* functies van geschiedenis in de maatschappij

In het praktisch gedeelte worden volgende onderwerpen behandeld:

* observatievaardigheden
* lesdoelen formuleren en opmaak lesvoorbereiding
* basisvaardigheden realiseren van leeromgeving (instructie geven, vragen stellen, gevarieerde werkvormen hanteren, groepswerk leiden, klasmanagement enz.)
* inhouden selecteren en jaarplannen opstellen
* problematiseren en actualiseren


Nuttige links:
ECTS-fiche
Topic vorig jaar

Ruben
Gebruikersavatar
Berichten: 6374
Lid geworden op: 20 Okt 2007, 11:57
Locatie: secretarisdorp

Re: Vakdidactiek Geschiedenis

Berichtdoor Ruben » 11 Jan 2012, 14:18

De examenvragen:

Theorie

De stelling van Kocka 'waarschuwen voor generalisaties en te snelle hypothesen'. Maak een lesontwerp van telkens 300 woorden voor respectievelijk 14-15 jarigen en 17-18 jarigen waarbij je specifiek rond deze doelstelling werkt.

Praktijk

Je krijgt een random lesvoorbereiding van stagiairs van tien jaar geleden. Iedereen krijgt een andere. Je moet ze alle elementen bespreken: inhoud, probleemstelling, werkvorm, bronnen, media...
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA


Terug naar “Lerarenopleiding”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron