Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Algemene en historische pedagogiek

JordyS
Gebruikersavatar
Berichten: 4117
Lid geworden op: 22 Jan 2010, 13:53
Locatie: Secretarisdorp

Algemene en historische pedagogiek

Berichtdoor JordyS » 27 Sep 2011, 12:11

Dit opleidingsonderdeel levert, samen met andere opleidingsonderdelen van de SLO, ondersteunende kennis voor de beheersing van volgende decretaal bepaalde basiscompetenties voor leraren:
* In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school
* De emancipatie van de leerlingen bevorderen
* Door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
* Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
* Adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en/of met gedragsmoeilijkheden
* Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
* Het eigen functioneren bevragen en bijsturen
* In overleg met het team communiceren met de ouders/verzorgers over het
* klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit tussen de ouders
* Met ouders/verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijs
* De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in team bespreekbaar maken
* Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's
* Dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving
* Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen rond het sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en het cultureel-wetenschappelijke domein

In de cursus worden volgende thema's behandeld:
* Waardenopvoeding- en onderwijs
* moral panics
* klassieke pedagogische driestromenland (geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek, kritische pedagogiek)
* pedagogiek en postmoderniteit
* pedagogisering in relatie tot psychologisering, medicalisering en commercialisering
* studie actueel fenomeen uit opvoeding en onderwijs


Nuttige links:
ECTS-fiche
Topic vorig jaar

Ruben
Gebruikersavatar
Berichten: 6374
Lid geworden op: 20 Okt 2007, 11:57
Locatie: secretarisdorp

Re: Algemene en historische pedagogiek

Berichtdoor Ruben » 03 Jun 2012, 15:30

De vragen:

- Geef twee voorbeelden dat de Verlichting ook nog invloed had op de pedagogiek tussen 1850 en 1950. Een voorbeeld moet betrekking hebben op het secundair onderwijs in België, het andere op het universitair onderwijs.

- Een tekst van Valcke en Devos over het onderwijs in Finland. Welke narratio's komen hierin aan bod? Wat is het nut van deze narratio's identificeren? Het Finlandmodel wordt hier gebruikt maar niet gecontextualiseerd. Geef aan wat de auteurs over het hoofd zien.

- Een historiek van een methodeschool in bijlage. Welke methodeschool? Komt dit overeen met de algemene evolutie van het methodeonderwijs in België zoals geschetst in de lessen? Hoe wel, hoe niet?

- Wat is de 'panoptische blik'. Hoe kan dit concept gebruikt worden om de onderwijspolitiek in Belgisch Congo te bestuderen?
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA


Terug naar “Lerarenopleiding”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast