Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Cultuurgeschiedenis

miss fraise

Re: Cultuurgeschiedenis

Berichtdoor miss fraise » 16 Jun 2012, 19:04

Kan iemand het conflictmodel dat aan bod komt bij Rousseau uitleggen en hoe Durkheim verderbouwt op Rousseau?

EDuardO

Berichtdoor EDuardO » 16 Jun 2012, 20:38

bob schreef:Waar staat de kritiek op Durkheim van de verandering etc? Kan iemand mij een zetje geven :p

De biografieën van Durkheim en Weber in de reader misschien?

jorisdv

Berichtdoor jorisdv » 16 Jun 2012, 21:56

Iemand een ideetje over de sacrale figuren(Durkheim) bij klassieke oudheid? Romeinse keizer en zo heb ik al, maar nog andere?

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Jun 2012, 00:58

jorisdv schreef:Iemand een ideetje over de sacrale figuren(Durkheim) bij klassieke oudheid? Romeinse keizer en zo heb ik al, maar nog andere?

Romulus/Remus mss?

Cynthia!

Berichtdoor Cynthia! » 17 Jun 2012, 14:33

Gast schreef:
jorisdv schreef:Iemand een ideetje over de sacrale figuren(Durkheim) bij klassieke oudheid? Romeinse keizer en zo heb ik al, maar nog andere?

Romulus/Remus mss?

+ de goden an sich
+ belang priesterschap
"You don't call retarded people retards. It's bad taste. You call your friends retards when they're acting retarded." - Michael Scott

gast89

Berichtdoor gast89 » 17 Jun 2012, 14:58

jorisdv schreef:
EDuardO schreef:Kan iemand het ikea-concept van Van Nuffelen uitleggen aub?

Dat de Romeinen voor werkelijk alles een god hadden. Bijvoorbeeld de god van de deuren en zo... De voorbeelden van enkele goden staan in de slides.

--

Even een vraagje, maar wat precies wordt er bedoelt met sacrale tijd bij vraag 2?

Zeveraar :D Ikea-concept is dat de Romeinen hun pantheon vullen met buitenlandse goden ( aka de Griekse/Oosterse). Zoals sommige mensen hun eigen huis vullen met buitenlandse troep zoals Ikea-meubelen ;)

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Jun 2012, 15:17

Ik zit ook echt in de knoop met vraag 14... Kan iemand de lichamelijkheid van de religieuze beleving aantonen? Ik wil gerust ruilen met andere vragen...

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Jun 2012, 19:35

Gast schreef:Ik zit ook echt in de knoop met vraag 14... Kan iemand de lichamelijkheid van de religieuze beleving aantonen? Ik wil gerust ruilen met andere vragen...

Mysticas voor de Middeleeuwen (anorexia, stigmata), devotieboeken: focussen op het mentale en fysieke lijden van Christus. Voor de Klassieke Oudheid kan je misschien focussen op dat feest waarin die jongens zich als meisjes verkleden (dat van Thesseus), Naaktloperij van de anabaptisten?

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Jun 2012, 19:55

Gast schreef:
Gast schreef:Ik zit ook echt in de knoop met vraag 14... Kan iemand de lichamelijkheid van de religieuze beleving aantonen? Ik wil gerust ruilen met andere vragen...

Mysticas voor de Middeleeuwen (anorexia, stigmata), devotieboeken: focussen op het mentale en fysieke lijden van Christus. Voor de Klassieke Oudheid kan je misschien focussen op dat feest waarin die jongens zich als meisjes verkleden (dat van Thesseus), Naaktloperij van de anabaptisten?

Nog ééntje voor K.O.: Brauron, puberende meisjes voor maagdelijkheid te bewaren. / VMT: naleven celibaat voor priesters na Trente.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Jun 2012, 21:59

Gast schreef:
Gast schreef:

Nog ééntje voor K.O.: Brauron, puberende meisjes voor maagdelijkheid te bewaren. / VMT: naleven celibaat voor priesters na Trente.

Wat is het verband met Turner hiermee? In de reader vind ik precies niets terug...

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 17 Jun 2012, 23:11

Wat is het verband met Turner hiermee? In de reader vind ik precies niets terug...

Ik denk dat dat te maken zou kunnen hebben met liminale fase waarin ze ook zo vernederend behandeld worden (en lichamelijk vernederd ook, geslagen etc.). Maar ben dat helemaal niet zeker.

Nog een vraag: Hoe hard werken jullie de essayvragen uit? Want sommige lijken me toch vrij kort te beantwoorden (maar aangezien het dus op 8p. staat lijkt me dat nogal vreemd).

bv. die eerste vragen over sacrale/profane dingen

Gewoon eerst die theorie over Sacraal/Profaan van Durkheim (door verboden blablabla)
maar dan die voorbeelden.. Is het de bedoeling dat je echt heel 3 voorbeelden geeft uit die historische periodes
bv. -keizercultus bij Romeinen
-heiligenlevens ME
-anti-heiligenafbeeldingen bij protestanten.
Want die zijn toch telkens vrij kort uit te werken?
Of moet het echt veel breder aangepakt worden zoals bij de laatste vragen het geval zou zijn (nl. 'doorheen periode schetsen aan de hand van voorbeelden)

jorisdv

Berichtdoor jorisdv » 17 Jun 2012, 23:31

Wat is precies die kritiek van Marx weber in zijn Protestantische Ethik op Marx?

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 18 Jun 2012, 00:06

jorisdv schreef:Wat is precies die kritiek van Marx weber in zijn Protestantische Ethik op Marx?

De primauteit van de ideeënwereld die naar Weber uiteen zet in zijn protestantische Ethik is in feite een omkering van het historisch materialisme van Karl Marx. Het historisch materialisme van Marx stelt dat de economie gevormd wordt door de productieverhoudingen die de basis vormen van de samenleving. Dit noemt Marx de onderbouw. Alle instituties uit de samenleving zijn afkomstig uit deze onderbouw (de economie dus). De verzameling van deze instituties (staat, recht, cultuur, religie...) noemt Marx de bovenbouw. Deze bovenbouw is niet enkel afkomstig uit maar wordt ook volledig gevormd en gedetermineerd door de economische onderbouw. Bij Marx is het dus de materieële wereld die primeert over de ideeënwereld.
In Webers Protestantische Ethik behandelt Weber het ontstaan van het kapitalisme dat zijn ideologische basis vind uit de Calvinistische Ethiek. Door de religieuze deugd van ascetisme te kopellen aan een seculiere deugd van noeste arbeid vind er een koppeling plaats van ideële aan materialistische waarden. Dit wordt door velen daadwerkelijk beschouwd als een omkering van het historisch materialisme: in plaats dat het de economische bovenbouw is die de ideeënwereld van de bovenbouw determineerd is het hier de ideeënwereld die het economisch handelen bepaald.

Ik zoek nog een voorbeeld van het ascetisme in de moderne tijd. :)

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jun 2012, 00:35

miss fraise schreef:
jorisdv schreef:Wat is precies die kritiek van Marx weber in zijn Protestantische Ethik op Marx?

De primauteit van de ideeënwereld die naar Weber uiteen zet in zijn protestantische Ethik is in feite een omkering van het historisch materialisme van Karl Marx. Het historisch materialisme van Marx stelt dat de economie gevormd wordt door de productieverhoudingen die de basis vormen van de samenleving. Dit noemt Marx de onderbouw. Alle instituties uit de samenleving zijn afkomstig uit deze onderbouw (de economie dus). De verzameling van deze instituties (staat, recht, cultuur, religie...) noemt Marx de bovenbouw. Deze bovenbouw is niet enkel afkomstig uit maar wordt ook volledig gevormd en gedetermineerd door de economische onderbouw. Bij Marx is het dus de materieële wereld die primeert over de ideeënwereld.
In Webers Protestantische Ethik behandelt Weber het ontstaan van het kapitalisme dat zijn ideologische basis vind uit de Calvinistische Ethiek. Door de religieuze deugd van ascetisme te kopellen aan een seculiere deugd van noeste arbeid vind er een koppeling plaats van ideële aan materialistische waarden. Dit wordt door velen daadwerkelijk beschouwd als een omkering van het historisch materialisme: in plaats dat het de economische bovenbouw is die de ideeënwereld van de bovenbouw determineerd is het hier de ideeënwereld die het economisch handelen bepaald.

De modellenwereld?

jorisdv

Berichtdoor jorisdv » 18 Jun 2012, 00:36

miss fraise schreef:

Bedankt!

Het is denk ik niet tijdens de les besproken, maar wat dacht je van de Amish people als een voorbeeld van modern ascentisme?

Terug naar “Derde Bachelor”