Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Cultuurgeschiedenis

miss fraise

Re: Cultuurgeschiedenis

Berichtdoor miss fraise » 03 Jun 2012, 17:36

Ik zit een beetje in de knoop met de allereerste vraag. Volgens Stearns moet het gaan over gebeurtenissen rond 1000, maar bij Ibn Khaldun moet je dan teruggaan naar de wisselwerking tussen nomadisch-agrarische en sedentair-stedenlijke gemeenschappen, wat ik situeer bij de opkomst van de islam in het begin van de 7de eeuw (op het Arabisch schiereiland, verschillende stammen, Mekka,...). Dat spreekt elkaar toch tegen?

AntonWillaert

Berichtdoor AntonWillaert » 04 Jun 2012, 09:33

Zijn er mensen die nog zouden willen de essayvragen verdelen onder elkaar en de antwoorden uit te wisselen? Of eventueel zijn/haar antwoorden uit te wisselen tegen samenvattingen van andere vakken? Zoja, mail me ( antonwillaert@hotmail.com)

P.S. Het examen zal dus 1 van de 14 essayvragen bevatten? Nog even ter verduidelijking want dit was vorig jaar niet zo :D
Laatst gewijzigd door AntonWillaert op 05 Jun 2012, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaudeamus igitur, iuvenus dum sumus
Laat ons dan vrolijk zijn, zolang we jong zijn

Gast89

Berichtdoor Gast89 » 05 Jun 2012, 11:58

5. Eén van de voornaamste kritieken op Durkheim is dat zijn ideeën het zeer moeilijk maken religieuze verandering (en historische verandering tout court) te verklaren. Licht toe en toon de beperking van de Durkheimiaanse visie aan door ze toe te passen op minstens twee historische transitiemomenten.

Kan er iemand mij helpen bij deze vraag? Ik zie niet direct in hoe juist met transitiemomenten ( de maatschappij veranderd) kritiek moeten leveren op religieuze verandering. Aangezien religie = maatschappij volgens Durkheim is normaal dan dat bij transitiemomenten er ook religieuze verandering is?

Tim Z.

Berichtdoor Tim Z. » 11 Jun 2012, 13:35

Zijn er toevallig nog readers over? Ik heb het op de een of andere manier klaargespeeld de mijne kwijt te raken :(
"Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in."
-Godfried Bomans

anouk

Berichtdoor anouk » 12 Jun 2012, 11:24

Weet iemand in hoeverre de extra teksten op Minerva gekend dienen te zijn? (vb bij Middeleeuwen "Over de Katharen", "Herman Van Doornik", "Heresies"....)

Alvast bedankt! en veel succes!

jorisdv

Berichtdoor jorisdv » 13 Jun 2012, 21:39

Tim Z. schreef:Zijn er toevallig nog readers over? Ik heb het op de een of andere manier klaargespeeld de mijne kwijt te raken :(

Ik heb een samenvatting van de reader op de pc staan. Wil ik je wel sturen. Maar heeft iemand soms notities voor dit vak? De mijne zijn namelijk niet zo goed. :P

StefanieVdJ

Berichtdoor StefanieVdJ » 14 Jun 2012, 12:39

Kan er iemand kort de hoofdlijnen van het artikel van Durand en Scheid opsommen?

Alvast bedankt!

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 14 Jun 2012, 17:38

Weet iemand het antwoord op deze 2 vragen. Met tips zou ik ook al heel blij zijn. :) Ik kan wel wisselen tegen lesnotities en eventueel andere vragen.

1. Wat bedoelt Weber met de rationalisering of “onttovering” van de wereld. Pas dit toe op de ontwikkeling van het christendom sinds zijn ontstaan. Zie je ook elementen die tegen de these van een “onttovering” pleiten?
2.De Protestantische Ethik van Max Weber kan gelezen worden als een kritiek op Marx. Licht toe. Toon de wisselwerking tussen het ideële en het materiële aan voor minstens drie historische periodes.

anouk

Berichtdoor anouk » 14 Jun 2012, 19:36

miss fraise schreef:Weet iemand het antwoord op deze 2 vragen. Met tips zou ik ook al heel blij zijn. :) Ik kan wel wisselen tegen lesnotities en eventueel andere vragen.

1. Wat bedoelt Weber met de rationalisering of “onttovering” van de wereld. Pas dit toe op de ontwikkeling van het christendom sinds zijn ontstaan. Zie je ook elementen die tegen de these van een “onttovering” pleiten?
2.De Protestantische Ethik van Max Weber kan gelezen worden als een kritiek op Marx. Licht toe. Toon de wisselwerking tussen het ideële en het materiële aan voor minstens drie historische periodes.

Miss Fraise,
Ik wil je mijn versie van die vragen doorsturen. Heb jij toevallig het antwoord op deze:

7. Turner benadrukt sterk de lichamelijkheid van de religieuze beleving. Licht toe. Schets de verhouding tussen het religieuze en het lichamelijke aan de hand van voorbeelden uit minstens drie historische periodes.
en
5. Een van de voornaamste kritieken op Durkheim is dat zijn ideeën het zeer moeilijk maken religieuze verandering (en historische verandering toutcourt) te verklaren. Licht toe en toon de beperkingen van Durkheimiaanse visie aan door ze toe te passen op minstens twee historische transitie momenten

groeten en veel succes verder,
Anouk

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 15 Jun 2012, 23:24

Ik neem aan dat die precieze procedures van die offers enzo niet echt helemaal te leren zijn? of toch?

EDuardO

Berichtdoor EDuardO » 16 Jun 2012, 11:40

Kan iemand het ikea-concept van Van Nuffelen uitleggen aub?

jorisdv

Berichtdoor jorisdv » 16 Jun 2012, 14:27

EDuardO schreef:Kan iemand het ikea-concept van Van Nuffelen uitleggen aub?

Dat de Romeinen voor werkelijk alles een god hadden. Bijvoorbeeld de god van de deuren en zo... De voorbeelden van enkele goden staan in de slides.

--

Even een vraagje, maar wat precies wordt er bedoelt met sacrale tijd bij vraag 2?

Cynthia!

Berichtdoor Cynthia! » 16 Jun 2012, 14:54

jorisdv schreef:
EDuardO schreef:Kan iemand het ikea-concept van Van Nuffelen uitleggen aub?

Dat de Romeinen voor werkelijk alles een god hadden. Bijvoorbeeld de god van de deuren en zo... De voorbeelden van enkele goden staan in de slides.

--

Even een vraagje, maar wat precies wordt er bedoelt met sacrale tijd bij vraag 2?

Het sacrale (al wat heilig of gewijd is; tegenover het profane: al het wereldlijke) is een instrument om tijd (én ruimte) in te delen: bv. religieuze feestdagen, getijdengebed, e.d. tegenover bv. seculiere werkdagen. Zie Durkheimer (en de lessen vroegmoderne tijd - pwp) voor verdere uitleg. :>
"You don't call retarded people retards. It's bad taste. You call your friends retards when they're acting retarded." - Michael Scott

Cynthia!

Berichtdoor Cynthia! » 16 Jun 2012, 14:58

Michiel_D schreef:Ik neem aan dat die precieze procedures van die offers enzo niet echt helemaal te leren zijn? of toch?

Misschien toch wel de grote lijnen leren.
In de voorbeeldvragen staat er een vraag over 'Saturnalia';
misschien best om er dan ietwat over te kunnen zeggen. :]
"You don't call retarded people retards. It's bad taste. You call your friends retards when they're acting retarded." - Michael Scott

bob

Berichtdoor bob » 16 Jun 2012, 17:27

Waar staat de kritiek op Durkheim van de verandering etc? Kan iemand mij een zetje geven :p

Terug naar “Derde Bachelor”