Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historische economie

luc

Re: Historische economie

Berichtdoor luc » 29 Dec 2011, 22:22

Hanzen : vereniging van kooplieden van meer dan 1 stad die het handelsmonopolie opeisten in 1 enkel gebied in het buitenland, men betaalde bvb lidgeld voor beveiliging (handelskaravanen), Elke Hanze werd anders georganiseerd ... vbn : Vlaamse Hanze van Londen, Hanze der 17 steden

Stijn S

Berichtdoor Stijn S » 01 Jan 2012, 22:08

Zou er iemand mij kunnen uitleggen wat prijzenscharen precies zijn?

alvast bedankt

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Jan 2012, 10:04

Is er iemand die ook het examen met de oude leerstof wil afleggen en meer informatie over het examen weet?
bv. valt deze op dezelfde dag, uur als het examen van de nieuwe leerstof? en blijft alles hetzelfde? Dus ook de lectuur?

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Jan 2012, 13:19

Als ik het goed voorheb komen de vragen van het examen uit de vragenlijsten op minerva? (behoudens een afbeeldingsvraag)

JordyS

Berichtdoor JordyS » 07 Jan 2012, 12:14

1. Prijzenscharen = hebben betrekking op de stijging van prijzen van noodzakelijke voedingsstoffen in een malthusiaanse crisis. Het is namelijk zo dat het goedkoopste voedsel relatief gezien het meest zal stijgen in prijs: mensen die normaal een duurder basisvoedsel (bv. tarwe) kunnen betalen, zullen hun koopkracht zien verminderen en overschakelen op een goedkoper voedsel (bv. gierst). Zo krijg je een soort van watervaleffect. De vraag naar het goedkoopste voedsel stijgt dus het meest, omdat de vraag het hoogst is.

2. Ja het examen voor de mensen die het examen al hebben afgelegd vorig jaar, is de leerstof volledig hetzelfde als de leerstof van vorig jaar. Tenzij je het zelf anders hebt opgegeven bij Prof. Thoen

3. Enkel de vragen uit de lijst zullen worden gevraagd, laat je echter niet vangen want de uitgebreide lijst zorgt er eigenlijk voor dat je quasi alles moet kennen

sanderr

Berichtdoor sanderr » 11 Jan 2012, 17:31

Heeft er iemand noties van de les van 08/11 over het meten van de economische groei, instituties en het bank en financieringswezen?
Eeuwige dank gegarandeerd.. :wink:

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 13 Jan 2012, 09:45

1. Wat is nu infeite de little divergence? Is dat het feit dat het economisch zwaartepunt telkens verschuift van Noord-Italië -> Brugge -> Antwerpen -> Amsterdam -> Londen en dat dit heel geleidelijk gebeurde? Of heb ik het mis?

2. Heeft iemand notities bij de vraag waarom nieuwe handelsroutes cumulatieve effecten hebben op de groei?

3. Bij de vraag om de handel van de 9e tot 18de eeuw in 5 stappen weer te geven, geraak ik in de knoop. Ik heb 1) doorstrat in de 11de eeuw 2) 3de groeifase Europese handel 3) nieuwe transcontinentale route en verdere uitbouw van de maritieme handel 4) inzinking van de mediterrane economie en transcontinentale handel 5) little divergence. Nu heb ik 5 fases maar wordt de 9de eeuw er niet bij betrokken. :?

Nina

Berichtdoor Nina » 23 Jan 2012, 14:53

Bij de Great Divergence doelen ze op de grote scheiding/kloof (=divergence) die ontstaan is na de 19e eeuw tussen de Westerse wereld en de rest van de wereld dmv de Industriële Revolutie. Met Little Divergence wordt (denk ik) bedoeld dat er tussen de 9e en 18e eeuw in Europa verschillende ontwikkelingen waren die deze regio naar voren heeft geduwd ten opzichte van de rest van de wereld waardoor er dus een kleine kloof (divergence) ontstond. De verschillen tussen de werelddelen waren nog niet zo groot toentertijd dan na de 19e eeuw waardoor dus "little". Toch?
Die young, stay pretty.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 Jan 2012, 09:51

Zou er iemand mij agrarisch kapitaal kunnen uitleggen? Alvast bedankt :)

gast2

Berichtdoor gast2 » 01 Feb 2012, 18:02

Nina schreef:Bij de Great Divergence doelen ze op de grote scheiding/kloof (=divergence) die ontstaan is na de 19e eeuw tussen de Westerse wereld en de rest van de wereld dmv de Industriële Revolutie. Met Little Divergence wordt (denk ik) bedoeld dat er tussen de 9e en 18e eeuw in Europa verschillende ontwikkelingen waren die deze regio naar voren heeft geduwd ten opzichte van de rest van de wereld waardoor er dus een kleine kloof (divergence) ontstond. De verschillen tussen de werelddelen waren nog niet zo groot toentertijd dan na de 19e eeuw waardoor dus "little". Toch?

Nee, de little divergece gaat over het verschuiven van internationale handelsmetropolen in Europa. In de 8ste eeuw was dat Noord-Italië met Venetië als leider. Daarna verschoof dit naar Brugge(via jaarmarkten van Champagne en handel via straat van Gibraltar), dan naar Antwerpen(handel met Portugal), dan Amsterdam om ten slotte te eindigen in Londen. De little divergence legde de basis voor de Great Divergence.

gast2

Berichtdoor gast2 » 01 Feb 2012, 18:04

^ Na Brugge gaat het naar Gent. FF vergeten.

Nina

Berichtdoor Nina » 02 Feb 2012, 10:37

Okido! Bedankt voor de verbetering ;)
Die young, stay pretty.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Sep 2012, 12:57

1) emporium & portus
2) begrippen: manufacturen, little divergence, europian marriage pattern, jaarmarkten champagne, vergeten
3) bespreek een aantal economische convergenties die een oplossing kunnen bieden voor noord-zuidprobleem
4) in welke mate versterkte de economische politiek de grote depressie, casus engeland en duitsland gebruiken

Terug naar “Derde Bachelor”