Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Mondiale processen in historisch perspectief

bob

Re: Mondiale processen in historisch perspectief

Berichtdoor bob » 07 Jun 2012, 22:37

Bob_van_den_berghe@hotmail.com. Al neig bedankt voor je hulp, tzal goed van pas komen

Gast

Berichtdoor Gast » 07 Jun 2012, 23:52

Voor de vraag ivm technologisch determinisme heb ik de cursus niet gebruikt omdat ik dat er ook niet in vond.

- Voor het begrip "technologisch determinisme" heb ik gebruik gemaakt van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Technologie (bij het onderdeel 'de maatschappij gedreven door technologie).
- Als kritiek heb ik bij diffusie gezegd dat de wetenschap en technologie tijdens de 19de eeuw zich steeds meer opsplitst in subdisciplines waardoor het moeilijk is om één defenitie van technologie te hanteren. Daardoor wordt het ook moeilijk houdbaar om TD op alle vormen van techniek en wetenschap toe te passen.
- Als kritiek bij embeddedness heb ik geschreven dat techniek ingebed is in de maatschappij en dat er géén sprake is van éénrichtingsverkeer zoals bij TD. Er is altijd wederzijdse beïnvloeding.

Ik ben er wel absoluut niet zeker van of dat allemaal klopt, dus aanvullingen zijn zeker welkom.

Voor de rest heb ik vooral moeite met de vragen van Van Steenbergen...

Gast2

Berichtdoor Gast2 » 08 Jun 2012, 00:42

Ik heb dit vak niet altijd even aandachtig gevolgd door een veelvoud aan redenen (vooral beloningsprocrastinatie na thesiswerk) en zit wat achter op planning. Wie oplossingen van de vragen van Lecocq en De Cordier heeft en daarvoor in ruil goed uitgewerkte antwoorden wil op Van Steenbergens vragen of gewoon mijn last minute redder in nood wil worden mag me altijd mailen (bramkeunsATgmail.com). Ik ga zeker uw antwoorden niet gewoon overnemen en er zelf een eigen perspectief op geven vanuit het lesmateriaal maar het zou veel gemoedsrust geven om met een basis aan dat deeltje te kunnen beginnen werken.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jun 2012, 09:22

Is er iemand die mij kan uitleggen wat Burbank & Cooper bedoelen met 'repertoires of power'?

Bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jun 2012, 09:54

Iemand toevallig antwoord op deze vragen?:

Wat veroorzaakte de immigratie en bevolkingskolonisering van en door Russische
boeren naar en in Centraal-Azië?

en

Wat waren de rol en het effect van het katoen in Centraal-Azië en de Russische
imperiale ruimte?

Alvast bedankt als iemand kan helpen :) !

bob

Berichtdoor bob » 08 Jun 2012, 13:21

Ik heb weer een vraag..

Heeft iemand een antwoord op volgende vragen van Limberger?

-Vergelijk de heerserideologie van de grote islamitische rijken (Ottomanen,Safawiden, Mogoels) tussen de veertiende en de achttiende eeuw.
-Bespreek verschillende elementen van cohesie in de multi-etnische en multi-religieuze rijken van Azië(14-18 eeuw)
-In welk opzicht verschilde de verhouding tussen europa en het ottomaanse rijk aan de ene kant en het mogoelrijk aan de andere kant.

Alvast bedankt.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jun 2012, 15:03

Gast schreef:Iemand toevallig antwoord op deze vragen?:

Wat veroorzaakte de immigratie en bevolkingskolonisering van en door Russische
boeren naar en in Centraal-Azië?

de bevolkingskolonisatie gebeurde door verschillende golfbewegingen. de eerste golf situeren we in de maart van eht jaar 1861. Het lijfeigenschap (dat ongeveer een derde van de russische bevolking omvatte) werd afgechaft waar door een heel deel van de bevolking mobiel werd en naar Centraal Azie trok.
Een tweede golf had een grotere impact en speelde zich af in 1892. In dat jaar was er een grote hongersnood. Daarenboven was er ooke en tyfusuitbraak.de russische regering reageerde daarop met het systematisch exporteren van de massa.
Een derde golf deed zich voor in 1907. Na de oprichting van de parlementaire staat in 1905 besliste de overheid de migratie aan te wakkeren door goedkope grond en leningen te verschaffen. De achterliggende bedoeling hiervan was het verwerven van meer controle over de grensgebieden. Deze stromingen zorgden dus voor een toename van russische kolonisten. We moeten deze bevolkingsgroep niet zien als dezelfde russiche kolonisten zich tijdelijk vestigden in de woonkolonies, maar als boeren die weinig verschilde met de inheemse boeren

De immigratie zorgde voor een enorme toeneming van Russiche kolonisten in Centraal Azie en zal in sommige steden soms 2/3 van de bevolking uitmaken (demografische veranderig)
Ook een fysieke transformatie vond plaats. Het gebied dat grotendeels bestond uit steppe en weinig nederzettingen zal door de bevolkingstoename veranderen in een gebied met veel steden bestaande uit Russische architectuur en levenswijze.

en

Wat waren de rol en het effect van het katoen in Centraal-Azië en de Russische
imperiale ruimte?

Katoen was het voornaamste exportproduct van Centraal azie naar Rusland. De textielindustrie bloeide in Moskou (en nog ergens) en was gelijkaardig aan Manchester en gent. Om niet afhankelijk te zijn van de Europese grondstoffen, had Rusland nood aan een eigen katoenproductie. Door de aanleg van de spoorwegen werd het proces aanzienlijk gemakkelijker van 1870. We zien ook dat door de aanleg veel meer oppervlakte van het gebruikte areaal besteed werd aan katoenplantages.
Dat brengt ons bij het effect. Door juist veel meer katoen te produceren kwam er mindere aandacht aan voedselproducten zoals graan. Ook bestonden de werkkrachten niet uit slaven maar kleine boeren. Wanneer de prijzen zullen dalen zullen er problemen ontstaan omdat de boeren hun schulden niet meer konden afbetalen. op die manier kwamen ze in de schuldslavernij terecht.

Alvast bedankt als iemand kan helpen :) !

Dit is wat ik heb opgeschreven in de les.
ik heb ook problemen met het vinden van de heersersideologie van de islamitische rijken.

dasmaarten

Berichtdoor dasmaarten » 08 Jun 2012, 16:11

Iemand geïnteresseerd om antwoorden uit te wisselen? Ik ben nog op zoek naar de oplossingen van Van Steenbergen en Limberger. In ruil kan ik de oplossingen van Lecocq, Vandommele en De Cordier aanbieden. dasmaarten@hotmail.com

koen

Berichtdoor koen » 08 Jun 2012, 16:31

hallo,

Ook ik heb nog problemen met de vragen van prof. Limberger. Is er iemand die de oplossingen voor deze (of toch de meeste ervan) kan opsturen?
ik kan uitgewerkte antwoorden voor de andere proffen in ruil geven
mail naar koen.vankerschaever[at]hotmail.com en laat weten wat je in ruil wilt

eeuwige dank zal uw deel zijn!

Carapils

Berichtdoor Carapils » 08 Jun 2012, 18:34

Gast schreef:Is er iemand die mij kan uitleggen wat Burbank & Cooper bedoelen met 'repertoires of power'?

Bedankt!

Rap uit de pols:

Het brede arsenaal aan vormen en krachten die de Westerse mogendheden (vooral G.B.) in steeds toenemende mate gebruiken om hun empire/rijk te sturen en te vormen (ongeacht hun wil).
Kan gaan van verdragshavens, brute kracht, financiële maatregelen, hervormen van staten etc... Uiting van de ongelijke relatie tussen landen die steeds prangender werd in de 19e eeuw.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jun 2012, 21:24

kan iemand mij uitleg geven over het verschil tussen kolonialisme en imperialisme?
Dank!

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jun 2012, 22:18

Gast schreef:kan iemand mij uitleg geven over het verschil tussen kolonialisme en imperialisme?
Dank!

Naar mijn mening ligt het verschil vooral in het feit dat men aan imperialisme doet om de macht van het land op wereldniveau te vergroten. Daarnaast kan imperialisme ook gewoon beteken dat het land gecontroleerd wordt door de imperialistische macht (zonder militairen zelfs mogelijks, misschien financiële controle), terwijl de kolonialisme impliceert dat er nederzettingen aanwezig zijn van de kolonisator. Al bij al vrij verwarrende begrippen.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jun 2012, 22:40

Gast schreef:
Gast schreef:kan iemand mij uitleg geven over het verschil tussen kolonialisme en imperialisme?
Dank!

Naar mijn mening ligt het verschil vooral in het feit dat men aan imperialisme doet om de macht van het land op wereldniveau te vergroten. Daarnaast kan imperialisme ook gewoon beteken dat het land gecontroleerd wordt door de imperialistische macht (zonder militairen zelfs mogelijks, misschien financiële controle), terwijl de kolonialisme impliceert dat er nederzettingen aanwezig zijn van de kolonisator. Al bij al vrij verwarrende begrippen.

Bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jun 2012, 22:47

Misschien een voorbeeld: Egypte dat na Ali Mohammed Pasha financieel afhankelijk was van G.B en Frankrijk. Toen Egypte zijn leningen niet langer meer kon betalen zetten de Britten financiële controleurs in om de lening toch terug te betalen. Geen boots op de grond, maar toch controle over het land. Imperialisme dus :rasta:

Gast

Berichtdoor Gast » 09 Jun 2012, 01:39

Om te helpen met vraag:
'Vergelijk de heersersideologie van de grote islamitische rijken tussen de veertiende en de achttiende eeuw'

'Fourthly, statecraft in pre-modern Persia was an admixture of Islamic traditions of governance, ancient Persian notions of kingship, and Central Asian, Turco-Mongolian principles of legitimacy and power. In the first, the ruler ruled the religious community as God’s trustee; the second was built around the notion of an absolutist monarch governing over his people as a shepherd over his flock; while in the third, power, or at least charisma, resided in the clan which included women—mothers and daughters—as much as sons and uncles, rather than in the person of the ruler. In this, as in other areas, Safavid Persia has much in common with its neighbors to the east and west, Mughal India and the Ottoman Empire. The absence of primogeniture—the right of the eldest son to succeed—in the latter tradition turned every succession into a long struggle for power and thus created much instability (though in Safavid Persia, the older Persian principle of the son succeeding the father usually prevailed).'

uit: http://www.iranicaonline.org/articles/safavids

Terug naar “Derde Bachelor”