Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Mondiale processen in historisch perspectief

greg

Re: Mondiale processen in historisch perspectief

Berichtdoor greg » 23 Mei 2012, 10:03

Zijn de opgegeven vragen voor dit vak de enige vragen die gesteld kunnen worden op het examen of zullen er ook andere vragen aan bod kolmen?

Alvast bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 23 Mei 2012, 12:19

anoniem schreef:10. Wat veroorzaakte de immigratie en de bevolkingskolonisering van en door Russische boeren naar en in Centraal-Azië?

Is het hier de bedoeling voor de redenen van immigratie naar Centraal-Azië te bespreken, of eerder de gevolgen van de immigratie aldaar?
thx

Aangezien er 'veroorzaakte' in de vraagstelling staat, heb ik dan ook enkel de oorzaken besproken. Dat lijkt mij echter een vrij kort antwoord. Ik kom niet veel verder dan het feit dat Russische boeren uitgestoten werden door het Russische kernland en dat ze bijgevolg overgingen tot kolonisatie van gronden in Centraal-Azië. 3 sleutelmomenten speelden een rol bij de Russische bevolkingskolonisering, waarvan er eigenlijk slechts 2 van toepassing zijn op Centraal-Azië (nl. de hongersnoden van 1892 & 1893 + de opening van de Orenburg-Tashkent spoorlijn).

Iemand een aanvulling hierop?

Gast

Berichtdoor Gast » 23 Mei 2012, 13:20

Afschaffing van het lijfeigenschap (beginnende migratie naar de Kazachse steppes) en de subsidiepolitiek na de mislukte revolutie van 1905?

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 23 Mei 2012, 15:52

Kent iemand het antwoord op deze vraag of toch tenminste de rode draad of krijtlijnen zou willen geven?

"Wat was de relatie tussen politieke autoriteit en commerciële netwerken in de dertiende en veertiende eeuw ? Hoe hadden de belangen en cultuur van heersers in gans het Afro Euraziatische gebied een impact op de reikwijdte en de beperkingen van handelsroutes, op de waren die werden verhandeld, en op het succes of het falen van handelsgemeenschappen ? Geef details uit specifieke historische voorbeelden."

Thomas.

Berichtdoor Thomas. » 25 Mei 2012, 10:28

Gast schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:Beste,

Heeft er iemand nota's van de lessen van professor Limberger? Kan geruild worden voor nota's van de lessen van professor Van Steenbergen en Wing...

Ik heb notities van Limberger en mis nota's van de lessen op 1, 29 maart en 19 en 26 april. Ruilen?

Ik heb nota's van 16 en 23 febr; 1 maart, 19 april en 3 en 10 mei.
Ik kan je dus enkel verder helpen met nota's van 1 maart en 19 april... Wil je nog altijd ruilen?

Voor mij is dat zeker oké, de les van 23 febr zou voor mij ook handig zijn. Pm me anders met je e-mailadres, dan regelen we de rest.

Is er nog iemand anders die de lessen van 29/3 en 26/4 zou willen ruilen tegen de lessen van Limberger, De Cordier en/of Brinkman?

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Mei 2012, 19:39

ben een beetje de weg kwijt bij de achtste vraag van Lacocq: wat is technologisch determinsime en welke kritieken kan nje op dat begrip formuleren? maak daarbij gebruik van de concepten diffusie en embeddedness

met welk materiaal moet je dit beantwoorden? slides, hoofdstuk van stearns of een artikel? ik ben dat namelijk nig niet tegengekomen
een aanzet tot antwoord is ook altijd mooi meegenomen ;)

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 31 Mei 2012, 09:56

Hoelang mag het antwoord op een vraag zijn? Terug hetzelfde als bij tendenzen: max 2 kantjes?

Sander cc

Berichtdoor Sander cc » 31 Mei 2012, 12:33

miss fraise schreef:Hoelang mag het antwoord op een vraag zijn? Terug hetzelfde als bij tendenzen: max 2 kantjes?

er zijn terug 4 vragen dus ik vermoed van wel ;)

Gast

Berichtdoor Gast » 31 Mei 2012, 15:38

Hallo, Ik had wat moeite met structuur in de lessen van professor Van Steenbergen te volgen. Zou iemand me kunnen vertellen wat hij of zij heeft geantwoord op deze vraag?
Bespreek in het licht van de nomadische expansie omstreeks het keerpunt ʻ1000ʼ (zoals geconcipieerd door Stearns !) de historische contingentie van Ibn Khaldūnʼs visie op de verhouding tussen nomadisch-agrarische en sedentaire-stedelijke gemeenschappen.

heel erg bedankt!

StefanieVdJ

Berichtdoor StefanieVdJ » 01 Jun 2012, 16:04

Wil er iemand vragen vergelijken? Ik heb de vragen nog niet volledig opgelost, maar het zou handig zijn om de reeds opgeloste vragen te vergelijken.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Jun 2012, 16:53

van de voorlaatste les ontbreken de vragen?

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 02 Jun 2012, 17:13

Gast schreef:van de voorlaatste les ontbreken de vragen?

Die staan in het mapje van Lecocq. :) http://minerva.ugent.be/main/document/document.php?cidReq=A0026300_2011&curdirpath=%2FLecocq_et_al.

carapils

Berichtdoor carapils » 03 Jun 2012, 19:09

Moeten die vragen van Cordier dan ook gekend zijn, aangezien er 3 staan in het lijstje van Lecocq?

gaaast

Berichtdoor gaaast » 04 Jun 2012, 14:55

Ik heb vrijdag examen van een minorvak van mij gevolgd op zaterdag door het examen van mondiale processen in historisch perspectief waardoor ik toch een beetje in tijdsnood kom. is er iemand die misschien samen met mij enkele vragen wil verdelen om op te lossen? ik heb er uiteraard reeds enkele opgelost.

mail me op silassimons[at]gmail.com

veel succes iedereen

wizz

Berichtdoor wizz » 04 Jun 2012, 16:57

door Gast » do 31 mei 2012, 15:38
Gast
Hallo, Ik had wat moeite met structuur in de lessen van professor Van Steenbergen te volgen. Zou iemand me kunnen vertellen wat hij of zij heeft geantwoord op deze vraag?
Bespreek in het licht van de nomadische expansie omstreeks het keerpunt ʻ1000ʼ (zoals geconcipieerd door Stearns !) de historische contingentie van Ibn Khaldūnʼs visie op de verhouding tussen nomadisch-agrarische en sedentaire-stedelijke gemeenschappen.

heel erg bedankt!

Ja kijk, ik begrijp die vraag eigenlijk ook niet, kan iemand verduidelijken wat hij hier precies vraagt? bespreek de historische contingentie van K visie? en dan in het licht van de nomadische expansie...

Terug naar “Derde Bachelor”