Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Mondiale processen in historisch perspectief

Jan.

Mondiale processen in historisch perspectief

Berichtdoor Jan. » 23 Sep 2011, 22:54

Dit vak wordt gedoceerd door J. Van Steenbergen als titularis, in samenwerking met M. Limberger, S. Vanden Broecke en B. Lecocq; er wordt een algemeen historisch kader geschetst waarin een langetermijnperspectief op de toenemende integratie van de wereld wordt gegeven. Aan de hand van verschillende casussen en een comparatieve benadering van technologische, economische en institutionele factoren wordt ‘de opgang van het Westen’ verklaard als een niet noodzakelijke ontwikkeling. Er wordt onder andere aandacht besteed aan de middeleeuwse en vroegmoderne islamrijken, evenals het Byzantijnse keizerrijk. Het lesmateriaal bestaat uit een reader, aangevuld met powerpoint-projecties.

Nuttige links:
ECTS-fiche
Topic vorig jaar

Archief schreef:Examenvragen tweede zit 2010-2011

1) Beoordeel, illustreer en bespreek in het licht van een eerste ʻglobaliseringsʼ-fase Peter
Stearnsʼ stelling dat ʻ[Ibn] Battuta was working largely within a well-established system that
illustrated how far the connections among major societies had advanced.ʼ

2) Geef kort aan wat de belangrijkste elementen zijn van Bruno Latour’s interpretatie van “Europese kennis en technologie”?

3) In welk opzicht verschilde de verhouding tussen Europa en het Ottomaanse rijk aan de ene kant en het Mogoelrijk aan de andere kant?

4) Beschrijf aan de hand van Woltering wat 'Het Westen' is en wat 'Het Oosten'.

"When one relies on sight to perceive the world, it is like trying to stare at the galaxy through a crack in the door."

Gast

Re: Mondiale processen in historisch perspectief

Berichtdoor Gast » 13 Feb 2012, 19:40

iemand die weet waar deze les doorgaat?

JordyS

Berichtdoor JordyS » 14 Feb 2012, 10:53

Beste studenten,
Door de werken die plaats vinden aan de CB en het Hiko, werd een auditorium 'onbewoonbaar' verklaard en heeft de faculteit, door gebrek aan auditoria, er eentje extern moeten huren; het betreft een auditorium in het gebouw van Electrabel op het Zuid. Dit zijn de aanwijzingen waarover ik momenteel zelf beschikt:
"Als je met je rug naar het winkelcentrum van het Zuid staat, kijk je schuin naar rechts, dan zie je het gebouw van electrabel - Suez. Aan de ingang hangt dan een bordje met de ingang van het auditorium."
Vriendelijke groet,
Prof. Van Steenbergen

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Mar 2012, 22:49

Weet iemand of die teksten die de prof online gezet heeft ivm de eerste twee lessen te kennen zijn of die eerder als achtergrond informatie dienen? Ik bedoel dan voornamelijk "The formation of the Islam".

Alvast bedankt
groeten

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Apr 2012, 13:00

Beste,

Heeft er iemand nota's van de lessen van professor Limberger? Kan geruild worden voor nota's van de lessen van professor Van Steenbergen en Wing...

Gast

Berichtdoor Gast » 11 Mei 2012, 18:27

Heeft de laatste les van dit vak al plaatsgevonden of wordt er in de inhaalweek nog lesgegeven ?

carapils

Berichtdoor carapils » 16 Mei 2012, 16:16

Ligt het aan mij of zijn er geen vragen omtrent de lessen van Lecocq? Enkel van het Russich imperialisme?

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Mei 2012, 13:01

Gast schreef:Beste,

Heeft er iemand nota's van de lessen van professor Limberger? Kan geruild worden voor nota's van de lessen van professor Van Steenbergen en Wing...

Ik heb notities van Limberger en mis nota's van de lessen op 1, 29 maart en 19 en 26 april. Ruilen?

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Mei 2012, 11:11

Gast schreef:
Gast schreef:Beste,

Ik heb notities van Limberger en mis nota's van de lessen op 1, 29 maart en 19 en 26 april. Ruilen?

Ik heb nota's van 16 en 23 febr; 1 maart, 19 april en 3 en 10 mei.
Ik kan je dus enkel verder helpen met nota's van 1 maart en 19 april... Wil je nog altijd ruilen?

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Mei 2012, 11:13

Weet je iemand of er les gegeven wordt in de inhaalweek?
Zijn de vragen die online gezet worden voorbeeldvragen of effectieve examenvragen?

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 18 Mei 2012, 13:05

Gast schreef:Weet je iemand of er les gegeven wordt in de inhaalweek?
Zijn de vragen die online gezet worden voorbeeldvragen of effectieve examenvragen?

1. Nee
2. Effectieve examenvragen.

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 19 Mei 2012, 11:50

Komen er van Brinkman nog examenvragen online?

Gast

Berichtdoor Gast » 20 Mei 2012, 19:17

Ik heb een beetje last met de vraag 'Wat kenmerkte de militaire organisatie van de grote Islamrijken in de late middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. Bespreek gelijkenissen en verschillen.'
Kan iemand mij vertellen in welke les dit aan bod is gekomen want ik vind hier niet echt iets van terug.

carapils

Berichtdoor carapils » 20 Mei 2012, 20:29

Vind je terug in "after tamerlane".

Wil er iemand vragen wisselen? Binnen 2 dagen ben ik klaar met de meeste, het kan geen kwaad om wat te vergelijken met elkaar. Ik heb er al meerdere opgelost en een heel pak van vorig jaar gekregen.
Stuur gerust een mailtje naar frederik.dekoninck@gmail.com

anoniem

Berichtdoor anoniem » 21 Mei 2012, 15:51

10. Wat veroorzaakte de immigratie en de bevolkingskolonisering van en door Russische boeren naar en in Centraal-Azië?

Is het hier de bedoeling voor de redenen van immigratie naar Centraal-Azië te bespreken, of eerder de gevolgen van de immigratie aldaar?
thx

Terug naar “Derde Bachelor”