Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Databeheer en statistiek voor historici

Hans Rosling

Re: Databeheer en statistiek voor historici

Berichtdoor Hans Rosling » 13 Jan 2012, 10:31

Is er iemand die de antwoorden heeft op de vragen van de documentaire? Ik heb eerlijk gezegd echt geen zin om een uur te luisteren naar die kerel...

WIM123

Berichtdoor WIM123 » 13 Jan 2012, 12:35

Ik heb de laatste taak niet afgegeven, maar moetk dan nog pro forma gaan indienen of gwn niet gaan?

Eldar

Berichtdoor Eldar » 13 Jan 2012, 12:41

Ik denk dat je dan gewoon niet moet gaan.
Ronny zegt: (22:56:57)
no bicky veggie, no party!

Praetorian schreef:In this fraternity, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the woman. Then you equal Nathan.

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 13 Jan 2012, 13:48

Wacht wtf aan de hand van welke documenten moeten we het databeheer gedeelte nu leren? Ik dacht de cursus maar dat staat er niet bij in dat leerstofoverzicht :?

gast88

Berichtdoor gast88 » 14 Jan 2012, 14:12

ik heb de indruk dat de inhoud van hoofdstuk 7 andere informatie geeft dan de ppt over hoofdstuk 7:
in de cursus staat dat de standaardfout SE = s/√n
op de ppt staat dat standaardfout m = Z*s/√n

weet iemand het verschil?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Jan 2012, 15:29

Je moet 7.4-7.7 volgens het minerva forum niet kennen, dus als het daar uit komt zou ik me niet te veel zorgen maken.

De Jan

Berichtdoor De Jan » 14 Jan 2012, 15:49

Dus als ik het goed heb, moet je gewoon uit de cursus halen:
a) definities van begrippen
b) voor- en nadelen van bepaalde methodes
c) formules begrijpen

Want voor de rest zit ik op die cursus te kijken als de spreekwoordelijke uil op de spreekwoordelijke kluit ...
Laten we lekker link gaan doen!

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 14 Jan 2012, 18:09

Ik ga morgen gewoon de begrippen nekeer blokken en dan alle methodes beetje zien wat je ermee kan uithalen uit de cijfers en welke de voor-en nadelen zijn. Beetje uit noodzaak want vandaag niets kunnen doen doordat mijnen kop op ontploffen staat.

anouk

Berichtdoor anouk » 15 Jan 2012, 11:55

Op de ppt van de laatste les staat volgende vraag:

Volgens de traditionele historiografie zou een geografische herverdeling van de Engelse rijkdom plaatsgevonden hebben in de zestiende en de zeventiende eeuw. De Britse historicus Schofield maakte een onderscheid naar rijkdom van de Engelse graafschappen op drie tijdstippen: in 1334, 1515 en 1649. Vervolgens berekende hij de volgende rangcorrelatiecoëfficienten:
Rs (1334 -1515) = 0,55
Rs (1515-1649) = 0,88

Wat kan men afleiden uit deze resultaten over de hypothese van de geografische herverdeling van Engelse rijkdom in de zestiende en de zeventiende eeuw?

Wil dit zeggen dat de rijkdom tussen 1515 en 1649 meer gelijk verdeeld is dan in 1334 -1515? Aangezien wanneer Rs meer naar 1 neigt de variabelen een grotere gelijke rangorde kennen?

help aub :(

groeten,
Anouk

Hagrid

Berichtdoor Hagrid » 15 Jan 2012, 12:19

anouk schreef:Op de ppt van de laatste les staat volgende vraag:

Volgens de traditionele historiografie zou een geografische herverdeling van de Engelse rijkdom plaatsgevonden hebben in de zestiende en de zeventiende eeuw. De Britse historicus Schofield maakte een onderscheid naar rijkdom van de Engelse graafschappen op drie tijdstippen: in 1334, 1515 en 1649. Vervolgens berekende hij de volgende rangcorrelatiecoëfficienten:
Rs (1334 -1515) = 0,55
Rs (1515-1649) = 0,88

Wat kan men afleiden uit deze resultaten over de hypothese van de geografische herverdeling van Engelse rijkdom in de zestiende en de zeventiende eeuw?

Wil dit zeggen dat de rijkdom tussen 1515 en 1649 meer gelijk verdeeld is dan in 1334 -1515? Aangezien wanneer Rs meer naar 1 neigt de variabelen een grotere gelijke rangorde kennen?

groeten,
Anouk

Met rangcorrelatie wordt gewoon berekend hoeveel de variabelen tegenover elkaar gewijzigd zijn in rangorde. Wanneer het naar 1 (of -1) neigt, is er dus een grotere samenhang tussen de beide variabelen (beide jaren hier dus). Het feit dat er een lagere rangcorrelatie is in de eerste periode, duidt aan dat er veel meer zaken van rang zijn veranderd gedurende deze periode. Dit impliceert dus dat er een grotere herverdeling plaatsvond in de eerste periode, waardoor de these dat de geografische herverdeling eerder foutief was; zo vond er een grote herverdeling eerder plaats in de middeleeuwen dan in de vroegmoderne tijd (i.t.t. de historiografie)...

Althans, dat denk ik tenminste :lol: . Iemand nog een idee?

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 15 Jan 2012, 13:18

- Kunnen bij dummy variabelen meerdere nummers dan enkel 0 en 1 gebruikt worden? Dus Boeddhisme=0, islam=1, christendom=2,...

- Je mag zeker geen GRM gebruiken met geheugen? :( Dan moet ik nog een ander rekenmachien vinden tegen morgen.

anouk

Berichtdoor anouk » 15 Jan 2012, 13:50

Hagrid schreef:
anouk schreef:Op de ppt van de laatste les staat volgende vraag:

Rs (1334 -1515) = 0,55
Rs (1515-1649) = 0,88

groeten,
Anouk

Met rangcorrelatie wordt gewoon berekend hoeveel de variabelen tegenover elkaar gewijzigd zijn in rangorde. Wanneer het naar 1 (of -1) neigt, is er dus een grotere samenhang tussen de beide variabelen (beide jaren hier dus). Het feit dat er een lagere rangcorrelatie is in de eerste periode, duidt aan dat er veel meer zaken van rang zijn veranderd gedurende deze periode. Dit impliceert dus dat er een grotere herverdeling plaatsvond in de eerste periode, waardoor de these dat de geografische herverdeling eerder foutief was; zo vond er een grote herverdeling eerder plaats in de middeleeuwen dan in de vroegmoderne tijd (i.t.t. de historiografie)...

Althans, dat denk ik tenminste :lol: . Iemand nog een idee?

heel erg bedankt ^^

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 15 Jan 2012, 16:38

Ik zal eens snel een poging wagen aan de vragen van de documentaire:

1) De overheid begon met statistieken omdat men zo een betere controle had over de samenleving zelf en men ook een beter overzicht had van de samenleving. De Zweden bijvoorbeeld die in de achttiende eeuw een tanende militaire macht was dacht dat ze met een bevolking van bijna 20 miljoen mensen, aangezien hun oppervlakte zo groot was en dit een erg ruime 'guesstimate' was, nog wel konden concurreren met landen als Engeland op vlak van demografie (en misschien daardoor economisch sterk konden staan ofzo, zat wel niet in de docu). Na tellingen kwamen ze echter maar uit op een cijfer van ongeveer 2 miljoen mensen.
2) Simpel wiskundig uit te leggen. De grote meerderheid heeft 2 benen, een minderheid heeft maar 1. Hierdoor ligt het gemiddelde aantal benen maar op 1.999 waardoor de overgrote meerderheid dus meer benen heeft dan gemiddeld. Het gemiddelde kan dan wel handig zijn om vele verschillende data te bevatten in 1, overzichtelijk cijfer maar soms moet dus gekeken worden naar de variantie om niet misleidt te worden.

3)Hier bedoelt men dat paradoxaal genoeg de statistieken, die eerst bedoelt waren om de overheid meer macht en controle te geven over de bevolking nu een omgekeerd effect hebben. Als voorbeeld wordt gerefereerd naar de criminele feiten gepleegd in San Fransisco. Doordat in kaart was gebracht waar welke criminele activiteiten werden gepleegd en deze gegevens beschikbaar waren voor het grote publiek konden de inwoners bij burgervergaderingen (of politievergaderingen, weet het niet zo goed) deze gegevens meebrengen als bewijs dat het huidige beleid in hun buurt niet werkte. Zo kon dan druk gezet worden op de ordediensten dat er beter/anders moest gewerkt worden en kan het volk zelf dus dingen opleggen aan de overheid. Hele gevolg van transparantie dus enzo.

4) De schaalverdeling is logaritmisch. Welke gevolgen dat geeft moet ik nog even bekijken in de cursus :p

5) Er wordt enkel gegevens gebruikt die van het internet komen en dan meer specifieker alleeen gegevens die af te leiden zijn uit zinnen in blogs die beginnen met I feel of I am feeling. Het is dus geen perfect toevallige steekproef waardoor conclusies trekken gevaarlijk is voor hele delen van de bevolking (dus alle oudere mensen, alle mannen en vrouwen,...).

gast.

ppt

Berichtdoor gast. » 15 Jan 2012, 17:25

Is het eigenlijk nodig de ppt's te gebruiken tijdens het leren of kan het ook met enkel de cursus? Ik heb eigenlijk geen enkele ppt gebruikt...

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 15 Jan 2012, 17:26

Geen idee want ik heb ze ook nog niet bekeken maar ik ga het straks nog wel even kort doen. Misschien geeft dat wel een 'aha' moment ofzo :)

Terug naar “Tweede Bachelor”