Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Databeheer en statistiek voor historici

oiskiepoyskie

Re: Databeheer en statistiek voor historici

Berichtdoor oiskiepoyskie » 25 Jan 2012, 17:51

Bij de aller voorlaatste dia (over rijkdom verdeeld over Engelse graafschappen). Ik heb als uitkomst -niet in cijfers ofzo hoor-, dat de hypothese niet klopt en dat het erder omgekeerd is. Namelijk dat de herverdeling van de rijkdom groter is voor de periode 1334-1515 dan voor de 16de, 17de eeuw.

Klopt dit?

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 25 Jan 2012, 19:37

Staat al ergens op p. 5 hierboven.

Vraag: aangezien deze twee statistische maten niet uitgelegd worden in de cursus, hoe moet je deze dan interpreteren?

Chi², geeft enkel aan als je de H0 mag verwerpen, maar vanaf wanneer? Bvb. X² = 10,7. Dit hangt samen met Cramers V, die dan bvb. 0,21 is. Dat wijst erop dat er weldegelijk een (positief) verband is, maar dat die zwak is. En je moet ook verwijzen naar statistische significantie (p-waarde). Dat is al wat ik hierbij kan zeggen.

Kendall's tau. Die zegt enkel in welke mate (indien positief) er sprake is van concordante paren, hoe meer naar de +1 hoe meer concordante paren. En voor discondante paren omgekeerd. Hoe moet je dat dan uitdrukken in een verband?

- 1 is dat de twee ordinale variabelen sterke negatief verband hebben?

En ik hoop dat de Spearman's Rs gevraagd zal worden zoals in de voorbeeldoefening, want anders :shock:

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 25 Jan 2012, 20:10

Bij de chi² moet je kijken naar de significance (p-waarde) die erbij hoort. Bij tau weet ik niet exact welke waarde. Gewoon hoe hoger de absolute waard hoe beter :wink: 1 Is een sterk positief verband, -1 is een sterk negatief verband dus net het omgekeerde (tegengestelde).

Geen nood het examen is echt simpel. Kijk anders eens naar de vragen van het examen van de 16de ;)

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 25 Jan 2012, 20:57

Ik heb toch vragen bij hoe je met al die gegevens (mediaan, gemiddelde, standaardafwijking, de n, etc.) kunt zien welke grafiek het is? Moet je dan kijken bvb. indien het een lijngrafiek is --> kardinaal, dus daar zijn alle maten beschikbaar (mo, me, gem.). Indien stapeldiagram --> ordinaal --> enkel me en mo. Dus niet gemiddelde.

Hoe moet ik me dat voorstellen die derde vraag?

zijdelingse nota: Wel, ik zie dat het niet zo heel erg moeilijk is, maar het nadeel is dat ik de cursus geblokt heb, m.a.w. véél theorie. Dat ze naderhand toch alleen maar de begrippen uit vraagt. Werk voor niets dus, toch zeker als je de slides bekijkt.
Boodschap voor morgen: slides, begrippen, joy of stats bekijken en je kan toch al zeker 10 punten halen. Nu moet ik nog laatste HF doen, snap ik geen sikkepit van..

lll

Berichtdoor lll » 26 Jan 2012, 10:58

Het zullen zeker niet dezelfde vragen zijn zeker :lol:

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 26 Jan 2012, 13:35

Martijn. schreef:Ik heb toch vragen bij hoe je met al die gegevens (mediaan, gemiddelde, standaardafwijking, de n, etc.) kunt zien welke grafiek het is? Moet je dan kijken bvb. indien het een lijngrafiek is --> kardinaal, dus daar zijn alle maten beschikbaar (mo, me, gem.). Indien stapeldiagram --> ordinaal --> enkel me en mo. Dus niet gemiddelde.

Hoe moet ik me dat voorstellen die derde vraag?

zijdelingse nota: Wel, ik zie dat het niet zo heel erg moeilijk is, maar het nadeel is dat ik de cursus geblokt heb, m.a.w. véél theorie. Dat ze naderhand toch alleen maar de begrippen uit vraagt. Werk voor niets dus, toch zeker als je de slides bekijkt.
Boodschap voor morgen: slides, begrippen, joy of stats bekijken en je kan toch al zeker 10 punten halen. Nu moet ik nog laatste HF doen, snap ik geen sikkepit van..

Kijk gewoon naar mediaan, modus en gemiddelde wat je daar al uit kan halen. Zijn er dan 2-3 grafieken die ongeveer hetzelfde zijn bij die begrippen kijk dan naar de variantie. Normaal moet je dan toch genoeg uitsluitsel hebben om zeker te zijn. Het is echt gewoon een kwestie van logisch nadenken. Joy of stats bekijken is zeker een aanrader. Ik wou het eerst niet doen maar dan raadde Jasper geloof ik het me aan en het was echt goed. Even een uurtje ontspanning de dag voor het examen en als je aandachtig kijkt kan je normaal zo die vragen al oplossen (en ook extra bijschrijven, op het examen moet je natuurlijk iets meer schrijven dan de beknopte uitleg die ik hier heb gegeven).

Jens L

Berichtdoor Jens L » 26 Jan 2012, 16:57

De vragen die ik me herinner:
- Er zijn drie soorten leugens volgens ... (naam vergeten): "lies, damned lies and statistics". Leg uit aan de hand van een voorbeeld. (het debat tussen malthusianen en optimisten was dit volgens mij)
- Drie juist of fout vragen en leg uit wanneer de stelling fout is (de juiste stellingen weet ik niet meer).
- Wat is het standaardiseren van de waarden van een variabele? Waarbij kunnen we dit gebruiken? Op welke manier kunnen we dit doen?
- Je kreeg een boxplot gegeven over de zuigelingensterfte in 24 wijken voor 3 periodeswaarbij je de evoluties en de verdeling van de verschillende periodes moest bespreken.
- Een onderzoek over de relatie tussen armensteun en werkeloosheid in 19de-eeuw Engeland waarbij je de outputs van de correlatie en regressieanalyse kreeg. Je moest de resultaten bespreken, de regressierechte geven en mogelijke kritieken geven op het onderzoek.
- Begrippen: Cramer's V, schakelindex en dan nog 2 die ik vergeten ben.
"Human life is but a series of footnotes to a vast obscure unfinished masterpiece"
— Vladimir Nabokov (Lolita)

JordyS

Berichtdoor JordyS » 26 Jan 2012, 17:58

Slotje.

Matisz

Berichtdoor Matisz » 14 Aug 2012, 12:06

Hallo,

ik weet dat de vraag wss al eindeloze keren werd gesteld? Maar ik ben graag zeker want ik vind de pp's wat verwarrend.

Voor databeheer moeten we daarvoor de cursus (inleiding tot Access) van 40 pg's leren (begrijpen) ?

Voor Statistiek de cursus met de befaamde 7 hoofdstukken? Moet er ook iets gekend zijn van de handleiding ,voor het maken van de taak, waarvan we ook iedere keer een stukje kregen na de les of is de cursus voldoende?

Sorry voor het stellen van mss al eerder gestelde vragen. Maar toch bedankt!

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 14 Aug 2012, 15:10

De twee cursussen van databeheer en statistiek moeten inderdaad, samen met de powerpoints, gekend zijn. Ernaast moeten ook nog die paar vragen over de documentaire bekend zijn want daarvan stelt zo normaal één vraag op het examen. Voor de rest moet er normaal niets gekend zijn.

Matisz

Berichtdoor Matisz » 15 Aug 2012, 11:48

Den Hugo schreef:De twee cursussen van databeheer en statistiek moeten inderdaad, samen met de powerpoints, gekend zijn. Ernaast moeten ook nog die paar vragen over de documentaire bekend zijn want daarvan stelt zo normaal één vraag op het examen. Voor de rest moet er normaal niets gekend zijn.

Wel bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 22 Aug 2012, 20:24

Is dat examen nu vrijdag in lokaal 2.19? Zo ja, waar is dit ergens in de Blandijn?

Diethard

Berichtdoor Diethard » 23 Aug 2012, 10:10

Dat is daar, dat is een lokaal op het 2de verdiep.
“I know who you are. I can see you. You're swearing now that, someday, you'll destroy me. Remember that far better women than you have sworn to do the same. Go look for them now.”- Atia (Rome)

Dude

Berichtdoor Dude » 03 Sep 2012, 16:38

Jan. schreef:
De Jan schreef:De vragen:

5) 4 verschillende casussen met telkens 2 variabelen waarbij je moest zeggen welke technieken, maten e.d. je zou gebruiken bij het onderzoek.
-Beroep en burgerlijke stand bij vrouwen
-Beroep en aantal kinderen bij vrouwen
-Leeftijd en lengte bij allochtonen
-Ranking en budget van Club Bruhhe.

Kan iemand eens een voorbeeldantwoord geven voor één van deze voorbeelden?
Is dit gewoon zeggen: 2 nominale/ordinale/kardinale variabelen dus een kruistabel/blokdiagram/...

Terug naar “Tweede Bachelor”