Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Databeheer en statistiek voor historici

JordyS

Databeheer en statistiek voor historici

Berichtdoor JordyS » 22 Sep 2011, 19:41

Via dit vak worden de studenten kritisch inzicht bijgebracht in de geschiedenis van de statistiek en het statistisch denken. Daarnaast worden de mogelijkheden enbeperkingen van diverse technieken en methodes behandeld die steunen op kwantificatie van historische gegevens en toelaten diverse kwantitatieve data visueel voor te stellen. Tenslotte worden de studenten ook de basisvaardigheden aangeleerd om de verworven kennis te gebruiken in persoonlijk werk en om, met de hulp van verschillende softwareprogramma's, statistiek te gebruiken bij het oplossen van een historische vraag.

Nuttige links =>

ECTS-fiche
Topic vorig jaar

Den Hugo

Re: Databeheer en statistiek voor historici

Berichtdoor Den Hugo » 29 Sep 2011, 12:51

Kan iemand mij straks nekeer zeggen wat er allemaal van belang in de les is voorgekomen? Ik zit nog in Antwerpen en geraak logischerwijs niet meer op tijd terug :oops:

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 05 Okt 2011, 12:36

Moeten we hiervoor eigenlijk een cursus aanschaffen of komt alles op minerva?

Jens L

Berichtdoor Jens L » 05 Okt 2011, 14:22

Den Hugo schreef:Moeten we hiervoor eigenlijk een cursus aanschaffen of komt alles op minerva?

Voor de volgende 2 lessen staat er een handleiding voor Access op Minerva, voor het tweede deel komt er een syllabus, maar of die op Minerva komt weet ik niet.
"Human life is but a series of footnotes to a vast obscure unfinished masterpiece"
— Vladimir Nabokov (Lolita)

Ekna

Berichtdoor Ekna » 26 Okt 2011, 16:37

Wie gebruikt er voor de taak van statistiek ook de bron van de bevolkingstelling van Beernem? Welke tabellen gebruiken jullie? Ik heb een tabel 'huishouden', 'personen' en 'grondgebruik'. Maar ik weet niet of dit juist zit. Ik ben een beetje in de war met die beroepscategorieën...

anouk

Berichtdoor anouk » 29 Okt 2011, 18:42

Na het maken van alle tabellen en formulieren heb ik alles samengevoegd en wou ik beginnen met data in voegen. Tot mijn spijt ontdekte ik dat ik in de tabel zelf nog een extra kolom moest hebben ("Ouders overleden Ja of Nee"). Ik heb deze kolom toegevoegd en wou daarna verder gaan met ingeven van data in het hoofdformulier, maar de nieuw gemaakte rij: "Ouders overleden ja of nee" verscheen niet in het hoofdformulier. Kan iemand mij vertellen hoe ik na het aanpassen van een tabel deze aanpassing ook in het formulier verkrijg?

Mvg,

Anouk

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Okt 2011, 18:47

anouk schreef:Na het maken van alle tabellen en formulieren heb ik alles samengevoegd en wou ik beginnen met data in voegen. Tot mijn spijt ontdekte ik dat ik in de tabel zelf nog een extra kolom moest hebben ("Ouders overleden Ja of Nee"). Ik heb deze kolom toegevoegd en wou daarna verder gaan met ingeven van data in het hoofdformulier, maar de nieuw gemaakte rij: "Ouders overleden ja of nee" verscheen niet in het hoofdformulier. Kan iemand mij vertellen hoe ik na het aanpassen van een tabel deze aanpassing ook in het formulier verkrijg?

Mvg,

Anouk

Als je 'ouders overleden ja of nee' wilt zien in je hoofdformulier dien je opnieuw het hoofdformulier aan te maken, zodat deze extra variabele verschijnt, want éénmaal een formulier gemaakt kun je geen variabelen toevoegen of verwijderen.

Fredo

Berichtdoor Fredo » 29 Okt 2011, 19:05

Gast schreef:
anouk schreef:Na het maken van alle tabellen en formulieren heb ik alles samengevoegd en wou ik beginnen met data in voegen. Tot mijn spijt ontdekte ik dat ik in de tabel zelf nog een extra kolom moest hebben ("Ouders overleden Ja of Nee"). Ik heb deze kolom toegevoegd en wou daarna verder gaan met ingeven van data in het hoofdformulier, maar de nieuw gemaakte rij: "Ouders overleden ja of nee" verscheen niet in het hoofdformulier. Kan iemand mij vertellen hoe ik na het aanpassen van een tabel deze aanpassing ook in het formulier verkrijg?

Mvg,

Anouk

Als je 'ouders overleden ja of nee' wilt zien in je hoofdformulier dien je opnieuw het hoofdformulier aan te maken, zodat deze extra variabele verschijnt, want éénmaal een formulier gemaakt kun je geen variabelen toevoegen of verwijderen.

Onzin hoor, je kan het wel doen. :) Nadat je een extra veld hebt toegevoegd in een al bestaande tabel (waarvan ook al een formulier bestaat), sla je die gedane veranderingen op.

Dan ga je naar je formulier, naar 'Design view' (sorry, ik gebruik de Engelstalige versie. De knop om naar het venster te gaan om je formulier te bewerken, dus). Dan zie je bovenaan naast 'Property Sheet' (Eigenschappenvenster in het Nederlands geloof ik) 'Add Existing Fields' staan. Klik daarop. Dan zie je (afhankelijk van welke tabel je formulier afhankelijk is), alle velden staan die in die tabel staan (dus ook je gedane verandering). Dan dubbelklik je gewoon op het veld dat je wilt toevoegen. Dan komt het tevoorschijn, en kan je de grootte, breedte en plaats aanpassen naar jouw wil. :)

Ziezo, je hebt je zonet het hele frustrerende werkje bespaard om je formulier helemaal opnieuw te maken. Proficiat!

anouk

Berichtdoor anouk » 29 Okt 2011, 20:20

Fredo schreef:
Gast schreef:

Mvg,

Anouk

Onzin hoor, je kan het wel doen. :) Nadat je een extra veld hebt toegevoegd in een al bestaande tabel (waarvan ook al een formulier bestaat), sla je die gedane veranderingen op.

Dan ga je naar je formulier, naar 'Design view' (sorry, ik gebruik de Engelstalige versie. De knop om naar het venster te gaan om je formulier te bewerken, dus). Dan zie je bovenaan naast 'Property Sheet' (Eigenschappenvenster in het Nederlands geloof ik) 'Add Existing Fields' staan. Klik daarop. Dan zie je (afhankelijk van welke tabel je formulier afhankelijk is), alle velden staan die in die tabel staan (dus ook je gedane verandering). Dan dubbelklik je gewoon op het veld dat je wilt toevoegen. Dan komt het tevoorschijn, en kan je de grootte, breedte en plaats aanpassen naar jouw wil. :)

Ziezo, je hebt je zonet het hele frustrerende werkje bespaard om je formulier helemaal opnieuw te maken. Proficiat!

1000 maal dank ^^Je hebt deze computer-analfabeet van een frustratie aanval gered!

celinee

Berichtdoor celinee » 30 Okt 2011, 14:54

Weet er iemand of je iets aan de autonummering kan doen?
Bij mij begint het ID van gehuwden (bij huwelijksakten) bij 6 en gaat het tot 8 en de subformulieren beginnen ook niet bij 1. Als ik nu queries wil maken en ik bijvoorbeeld alle beroepen van de bruiden wil, komen er veel meer gegevens dan ik heb ingevuld (er komen namelijk 32 beroepen)

Editor

Berichtdoor Editor » 31 Okt 2011, 17:52

Is er een simpele manier om die formulieren samen te voegen? Of moet dat echt manueel aangepast worden? Want dat lukt me niet echt, het ziet er niet uit. :splat:

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 01 Nov 2011, 18:24

Ik doe dat gedoe van Blankenberge. Mag je als er een vrouw van 50 jaar alleen met haar 3 kinderen in een huis woont er vanuit gaan dat ze weduwe is of niet? Anders moet ik overal weduwe gaan veranderen in ongehuwd.

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 01 Nov 2011, 21:42

Ik heb een probleem met relaties leggen. Formulieren en queries maken enzo snap ik wel.
Maar hoe je je gemaakte tabellen aan elkaar linkt niet.

Ik doe huwelijksakten. Ik maakte tabel Huwelijkspaar (info over bruid en bruidegom + ouders heb ik er maar zo aan toegevoegd, maakt wel dat het een extra lange tabel is maarja), dan heb ik twee tabellen die ik daar wil aan koppelen. Telkens één-op-veel relatie. Namelijk:
- Getuigen (er zijn namelijk 4 getuigen, 2 voor de bruidegom en 2 voor de bruid)
- Voorkinderen ((mijn "onderzoek", hier ga ik ook queries voor gebruiken), het is namelijk mogelijk dat ze al kinderen voor het huwelijk of uit een vorig huwelijk hadden).

Ik wil dus telkens Id Huwelijkspaar van die twee afhankelijke tabellen koppelen aan de id Huwelijkspaar van de hoofdtabel. Maar dan verschijnt er een foutmelding dat ze niet hetzelfde aantal velden heeft en dat het gegevenstype van die twee niet hetzelfde is. (de ene is namelijk Autonummering, de andere Tekst)

Hoe los ik dit op?

Maar vooral ik denk dat ik dit verkeerd heb aangepakt. Is er nog iemand die huwelijksakten heeft en die mij kan corrigeren?, want ik vrees dat mijn tabellen niet goed zijn.

IK BEN ZO IN DE WAR :stars:

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 01 Nov 2011, 22:54

Je moet van hoofdtabel naar de twee andere tabellen gaan. Als het nog niet werkt dan zou ik het niet weten. Alles nog eens nalezen en een vraagje stellen aan de prof?

Het is trouwens prenuptialen :jacques:

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 01 Nov 2011, 23:36

Dat is hetzelfde (voorkinderen staat zo in de opgave van de taak). Maar goed. Ik ga morgen geheel opnieuw moeten beginnen en die van blankenberge doen. Ik zie alleen niet direct hoe ik aan een tweede tabel kom daar. (en hoogstwaarschijnlijk heb ik zelfde probleem weer met relaties van databanken)

edit: zou je me trouwens niet eens kunnen vertellen welke gegevenstypes het bij jou is? :P (bij de relaties: id ... met id ..)

Terug naar “Tweede Bachelor”