Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Tendenzen in de historiografie

JordyS

Tendenzen in de historiografie

Berichtdoor JordyS » 22 Sep 2011, 19:30

Dit gevorderd vak wil inzicht bieden in de geschiedenis van de historiografie (met inbegrip van recente ontwikkelingen in het vakgebied), in de samenhang met andere sociaal- en humaan-wetenschappelijke disciplines, en in de plaats van historisch onderzoek binnen de samenleving. Het vak leert studenten omgaan met verandering, onzekerheid, ambiguïteit en wetenschappelijke polemiek.
Tendenzen in de Historiografie wordt gedoceerd door J. Dumolyn en geeft een overzicht van de historiografie, met nadruk op de twintigste-eeuwse historiografie, en met bijzondere aandacht voor de verhouding tussen historiografie en andere sociale en humane wetenschappen en voor de plaats van de geschiedenis in de samenleving. Bovendien worden een aantal historische en lopende debatten over of binnen de historiografie uitgediept.
Het vak zal vanaf dit jaar in de tweede bachelor worden gegeven, wat voordelen biedt voor de bachelorpaper.

Examenvragen eerste zit 2010-2011

- Hoe heeft de filologische methode de historische beïnvloed tussen de 15de en 19de eeuw?
- Schets de ontwikkeling van de Annales-school over de drie generaties en leg uit door wie de Annales-historici zijn beïnvloed en wie ze op hun beurt hebben beïnvloed.
- Wat zijn paradigma’s en welke rol spelen ze in het historisch onderzoek? Illustreer dit aan de hand van twee voorbeelden.
- Wie is uw favoriete theoreticus/theoretica? ( Niet volledig, aanvulling gevraagd )

Nuttige links =>

ECTS-fiche
Topic vorig jaar

ano

Re: Tendenzen in de historiografie

Berichtdoor ano » 25 Sep 2011, 18:31

volgens de lesroosters die ik op ugent.be vind overlapt dit vak met paleografie. hoe gaat dit precies in de praktijk? wisselen ze af ofzo?

Ruben

Berichtdoor Ruben » 25 Sep 2011, 21:09

ano schreef:volgens de lesroosters die ik op ugent.be vind overlapt dit vak met paleografie. hoe gaat dit precies in de praktijk? wisselen ze af ofzo?

Je meldt dit best zo snel mogelijk bij de proffen in kwestie (de Hemptinne of Dumolyn) oftewel rechtstreeks bij René Vermeir, voorzitter van de opleiding. Het lijkt mij inderdaad een probleem. Mailen maar!
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Rudy 78

Berichtdoor Rudy 78 » 14 Feb 2012, 09:42

Wanneer valt de eerste les van dit vak?

ThirdAlternativ

Berichtdoor ThirdAlternativ » 14 Feb 2012, 13:42

Is er eigenlijk al een oplossing gevonden voor de studenten uit Groep C van Paleografie, aangezien ons lesmoment overlapt met dit vak?

Stiffmeister

Berichtdoor Stiffmeister » 16 Feb 2012, 18:59

Ik kon niet aanwezig zijn, welke belangrijke zaken zijn er gezegd in de les?

Jens L

Berichtdoor Jens L » 16 Feb 2012, 19:08

Stiffmeister schreef:Ik kon niet aanwezig zijn, welke belangrijke zaken zijn er gezegd in de les?

Hij heeft uitleg gegeven over de leerstof (reader te koop in de Story, ppt's en het lijkt me handig om naar de lessen te gaan) en ook over het examen waarvoor hij elke les enkele vragen in de ppt zet waaruit er 3 op het examen komen. Ook staan er 40 (denk ik) termen in de ppt die je best zo snel mogelijk definieert en kent aangezien ze vaak terugkomen en hij er ook kan vragen op het examen. De meeste zouden je echter al iets moeten zeggen. Alles staat eigenlijk in de ppt.
"Human life is but a series of footnotes to a vast obscure unfinished masterpiece"
— Vladimir Nabokov (Lolita)

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 20 Feb 2012, 18:05

Serieus wat :lol: Ik ga donderdag na de les naar de story. Staat nog vol met readers van tendenzen maar ik besef dat ik geen geld bij heb. Dag erna ga ik terug en ik moet een reader bestellen omdat ze al op zijn :lol:

gast.

Berichtdoor gast. » 27 Feb 2012, 16:29

Nog iemand problemen met het vinden en vervolgens formuleren van de antwoorden op de gegeven vragen?

wizz

Berichtdoor wizz » 27 Feb 2012, 22:51

ermee bezig, steeds bereid tot overleg

BertVC

Berichtdoor BertVC » 07 Mar 2012, 20:24

Zijn de definities van de begrippen op (uiteraard de Engelstalige) Wikipedia voldoende?

Overigens vind ik het erg moeilijk om een deftige definitie van 'intentionaliteit' te vinden...
veritas vos liberabit

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 09 Mar 2012, 18:16

BertVC schreef:Zijn de definities van de begrippen op (uiteraard de Engelstalige) Wikipedia voldoende?

Overigens vind ik het erg moeilijk om een deftige definitie van 'intentionaliteit' te vinden...

Ik vond wiki wel voldoende. Daarnaast heb ik ook veel gehaald uit het handboek van historische kritiek en hij legt ook bijna alles uit in de les hé.

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Mar 2012, 10:35

hey,

zouden de antwoorden op de vragen of de begrippenlijst
via het vgk online komen.
ik ben zelf bezig met die vragen te beantwoorden, maar soms heb ik wel sterke twijfels bij mijn eigen antwoorden. :paars:
Tot hoe ver met je die vragen beantwoorden?

Jan.

Berichtdoor Jan. » 27 Mar 2012, 19:09

Gast schreef:hey,

zouden de antwoorden op de vragen of de begrippenlijst
via het vgk online komen.
ik ben zelf bezig met die vragen te beantwoorden, maar soms heb ik wel sterke twijfels bij mijn eigen antwoorden. :paars:
Tot hoe ver met je die vragen beantwoorden?

Gezien dit vak echt draait rond het zelf (of in kleine groep) oplossen van die vragen, zal de VGK zeker geen oplossing of stucu hiervoor online zetten. Dumolyn heeft in de eerste les ook vermeld dat hij het wel zou merken moest 30% van de studenten de vragen beantwoorden komende van één zelfde document.
(En het is niet dat iemand uit het praesidium die vragen zelf al heeft opgelost ondertussen :P)

"When one relies on sight to perceive the world, it is like trying to stare at the galaxy through a crack in the door."

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Mar 2012, 22:53

Weet er iemand nog hoe het artikel heette of van wie het was, dat je kon gebruiken als antwoord op vraag 3 van les 6?
Ik heb opgeschreven: 'perevice beatrice minerva', maar vind niets terug dat er ook maar op lijkt .... :| ..

Terug naar “Tweede Bachelor”