Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van het Oude Nabije Oosten

Egypte

Re: Geschiedenis van het Oude Nabije Oosten

Berichtdoor Egypte » 25 Jan 2012, 20:34

Ma at schreef:
En hoezeer moeten we zulke dingen kennen? Want ik heb echt alles (echt alle farao's en hun verdiensten) geleerd, maar wat wordt verwacht dat we eigenlijk echt kennen?

Bedankt

Ik zou dit ook graag willen weten - moeten we echt bijvoorbeeld 10 blz. kennen over de piramides van het oude rijk? Ik heb het essentiële in een schema gegoten, volstaat dit voor bv. de piramides?

JordyS

Berichtdoor JordyS » 26 Jan 2012, 09:14

De grotere lijnen mijn vragen op het mondeling waren de volgende

Vraag 1. De presargonische periode bespreken. a) situeren in tijd en context b) sociaal-economische kenmerken c) vergelijken met dezelfde periode in Egypte (Dynastie 0-6)

Vraag 2. a) Amorieten b) De oasetheorie c) ma'at d) Sedfestival en e) Karum

Marieke M
Pro-Web

Berichtdoor Marieke M » 26 Jan 2012, 13:24

Wat bedoelen ze eigenlijk met "3. Is Mesopotamië geografisch open of gesloten? Vergelijk met Egypte. Bespreek het belang van beide."?

Gaat dat dan over de gebergten rond Mesopotamië? Want ik weet niet echt wat het belang daarvan is...
“Let them see that their words can cut you, and you’ll never be free of the mockery. If they want to give you a name, take it, make it your own. Then they can’t hurt you with it anymore.”

-Tyrion Lannister

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 26 Jan 2012, 14:35

Ik denk dat het gesloten is door de bergketens. Dat zou dan moeten betekenen dat handel moeilijk is en dat veroveringen buiten Mesopotamië niet mogelijk waren maar dat gebeurde toch net wel? :|

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 26 Jan 2012, 19:34

Iets wat ik niet begrijp is het feit dat wanneer een jongere broer tot koning wordt gemaakt van een deelgebied hij altijd na x-aantal jaar in opstand komt tegen zijn oudere broer. Alsjeblieft je krijgt een mooie post terwijl je die eigenlijk helemaal niet hoefde te krijgen en toch ga je mekkeren. Over breuk met het verleden gesproken, familiale banden almehoela :lol: :)

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 27 Jan 2012, 07:43

Den Hugo schreef:Iets wat ik niet begrijp is het feit dat wanneer een jongere broer tot koning wordt gemaakt van een deelgebied hij altijd na x-aantal jaar in opstand komt tegen zijn oudere broer. Alsjeblieft je krijgt een mooie post terwijl je die eigenlijk helemaal niet hoefde te krijgen en toch ga je mekkeren. Over breuk met het verleden gesproken, familiale banden almehoela :lol: :)

Nog beter wordt het wanneer een god zich bedenkt: "Eerst krijgt seth Boven-Egypte [van Geb] en Horus Neder-Egypte, maar dan bedenkt Geb zich en schenkt hij het geheel aan Horus."
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

avi

Berichtdoor avi » 27 Jan 2012, 16:47

Nog mensen die mondeling hebben gehad en hun vragen willen posten?

Charlemagne

Berichtdoor Charlemagne » 27 Jan 2012, 17:14

Bespreek het belang van Nubië voor de geschiedenis van Egypte aan de hand
van enkele voorbeelden.

Zou iemand mij hier een rode lijn voor kunnen geven aub? En wat wordt verondersteld met voorbeelden? Echte gebeurtenissen, of gewoon huurlingen/grondstoffen/ etc?

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 28 Jan 2012, 10:54

Begrippen (versie B):

Mittani, farao, Oase-theorie, Twee-vorstinnen naam, Amarna-correspondentie.

Vragen:

Kenmerken van de militaire staats- en rijksvorming van het Neo-Assyrische Rijk. (Versie B)
Vergelijk de politieke evolutie van Egypte en Mesopotamië tussen de 16e en de 14e eeuw BCE.

De onderlijnde vragen kwamen voor op alle versies denk ik.
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Jan 2012, 14:03

Jens Vdm schreef:Begrippen (versie B):

Vragen:

Kenmerken van de militaire staats- en rijksvorming van het Neo-Assyrische Rijk. (Versie B)
Vergelijk de politieke evolutie van Egypte en Mesopotamië tussen de 16e en de 14e eeuw BCE.

Versie D

Mittani, Amoerieten Oase-theorie, Hatsjepsut, Amarna-correspondentie.

Vragen:

Religie van Akhanaton, opkomst, kenmerken en teloorgang. (Versie D )

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 29 Jan 2012, 16:45

Jens Vdm schreef:Begrippen (versie B):

Vragen:

Ik had net dezelfde. Had als ik het zo even bekijk toch liever versie D gehad dan :(

Terug naar “Eerste Bachelor”