Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historisch overzicht van de wijsbegeerte

Gast

Re: Historisch overzicht van de wijsbegeerte

Berichtdoor Gast » 04 Jan 2012, 18:35

Casussen? Het is wel wijsbegeerte.. :)

2 dagen aan geblokt nu maar dus totaal niet vooruit gegaan, waardoor ik nu dus in de problemen zit. En tijdens de examens is er dus maar 1 dag tussen het examen Kritiek en het examen Wijsbegeerte.

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 04 Jan 2012, 19:00

Ach ja ik ben in de war. :)
Overschakelen op de samenvatting, of gebruik je die al voornamelijk om te blokken? Anders voornamelijk de 'grote' namen fixeren en degenen waarop hij het meeste nadruk heeft gelegd in de lessen.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Jan 2012, 19:24

Heb wel de indruk dat die samenvatting niet de structuur/hoofdstukken van het boek volgt?

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 04 Jan 2012, 20:43

Daar moet Jordy even op antwoorden want ik heb die niet gebruikt. Heb wel gehoord dat ze goed is om gewoon een solide voldoende te halen.

Diethard

Berichtdoor Diethard » 04 Jan 2012, 21:02

De samenvatting op de website is voldoende om je op te baseren.
Geeft mij serieus geholpen tijdens mijn herexamens ;).
“I know who you are. I can see you. You're swearing now that, someday, you'll destroy me. Remember that far better women than you have sworn to do the same. Go look for them now.”- Atia (Rome)

Charlemagne

Berichtdoor Charlemagne » 04 Jan 2012, 21:05

Gast schreef:Ik heb tijdens het semester het boek aandachtig gelezen en onderlijnd. Het blokken gaat nu erg moeizaam en ik zit aan pagina 90. Morgen heb ik hiervoor mijn laatste "blokdag". (en dan nog 1 dag tijdens de examens natuurlijk)

Wat raden jullie me aan om toch m'n slaagkansen gaaf te houden?

De enigste opties zijn:
-De echt belangrijke filosofen door en door blokken, en gokken op de minder belangrijke filosofen (er is toch geen gis-correctie)
-De samenvatting op deze site nakijken (er zijn wel gaten zoals Adorno)
-Minder slapen en meer filosofie blokken
-Vroeger beginnen tijdens de herexamens

Ik raad je optie 1 aan met misschien een combinatie met optie 2 (indien je de tijd hebt).

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Jan 2012, 21:05

Diethard schreef:De samenvatting op de website is voldoende om je op te baseren.
Geeft mij serieus geholpen tijdens mijn herexamens ;).

Awel, ik goop dat get mij ook serieus zal gelpen. :) Toch nog proberen gewoon het boek te leren. Moet dit echt super in detail gekend zijn of is het voldoende de grote lijnen te kennen?

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Jan 2012, 21:08

Ik bedoel, vraagt hij enkel zaken die met de filosofen te maken hebben? (gemeenschappelijke, verschillende kenmerken en zo) Of ook zaken zoals bv. over de karakteristieken die in een ideologie meer/minder aanwezig zijn? (Inpalming, ...)

Jasper

Berichtdoor Jasper » 04 Jan 2012, 21:40

En vergeet zeker de begrippenlijst (stucu) niet, begrippen staan op 5 punten. Die had ik teveel links laten liggen, met als gevolg een mooie 9.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Jan 2012, 21:45

En wat zouden m'n slaagkansen zijn als ik gewoon de belangrijkste filosofen leer, volgens het doucment die ook bij samenvattingen staat hier op de site? En de begrippenlijst natuurlijk.

Charlemagne

Berichtdoor Charlemagne » 04 Jan 2012, 21:47

Jasper schreef:En vergeet zeker de begrippenlijst (stucu) niet, begrippen staan op 5 punten. Die had ik teveel links laten liggen, met als gevolg een mooie 9.

Hoe goed moet die begrippen gekend zijn? Moet je ze goed begrijpen en (gedeeltelijk) vanbuiten kennen of moet je ze echt (bijna) kunnen opzeggen?

Jasper

Berichtdoor Jasper » 04 Jan 2012, 21:58

De begripvragen zijn ook meerkeuze, maar je moet het vooral goed begrijpen. Als hij 'inductie' als begrip geeft, met daaronder dan 3 foute verklaringen of voorbeelden en 1 juiste, zal het altijd wel vrij duidelijk zijn. Echt instinkers zal hij er niet snel tussen steken (denk ik).

De belangrijkste filosofen (20 tal ofzo?) begrijpen en die nog in hun stroming kunnen plaatsen. Je kan natuurlijk werken met de eliminatiemethode en er is geen giscorrectie, dus zo verschrikkelijk moeilijk om te slagen is dit vak eigenlijk niet.

KirstenJoosten

Berichtdoor KirstenJoosten » 06 Jan 2012, 22:29

ik ben nieuw op dit forum, maar er wordt ergens gezegd dat de begrippenlijst en/of samenvatting op deze website staan. waar staan die dan ergens?

KirstenJoosten

Berichtdoor KirstenJoosten » 06 Jan 2012, 22:54

oh, ik heb het denk ik gevonden... maar er staat bij historische kritiek enkel 'vervolg op de casuslijst' vanaf casus 50... waar is het begin?

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 07 Jan 2012, 01:08

De begrippenlijst en casuslijst werden door de vgk een paar weken lang verkocht. Je kan altijd eens vragen aan de studiepraesessen (JordyS of DeJan) of je nog aan een exemplaar kan geraken. Als dat niet meer mogelijk is moet je misschien eens aan een jaargenoot vragen of je die van hem/haar even mag kopiëren.

Terug naar “Eerste Bachelor”