Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Ecologische Geschiedenis

Jan.

Ecologische Geschiedenis

Berichtdoor Jan. » 22 Sep 2011, 00:37

Deze cursus wordt gedoceerd door Erik Thoen en wil de studenten vertrouwd maken met de interrelatie tussen mens en natuur doorheen de geschiedenis. Hoe heeft de mens de natuur beïnvloed en omgekeerd? Hoe heeft, doorheen de geschiedenis, de natuur invloed gehad op de menselijke samenleving? Welke bronnen zijn er en hoe moet men ze kritisch bestuderen? Deze benadering is holistisch, periode-overschrijdend en interdisciplinair van aard. De cursus geeft eerst een overzicht van de geschiedenis van deze jonge discipline die pas sinds ca. 1980 een apart leven begon te leiden in de historische wereld en gegroeid is uit de biologie, de antropologie en de menselijke aardrijkskunde. Daarna wordt een overzicht gegeven van de diverse hedendaagse milieuproblemen of actuele topics in verband met de relatie mens-natuur en worden deze telkens geplaatst in een ruim historisch perspectief, waarbij de problemen in de geïndustrialiseerde wereld vergeleken worden met die in de nog niet geïndustrialiseerde wereld. Verder zal Professor Thoen je bijvoorbeeld bijbrengen over de landschapsgeschiedenis in West-Europa, met het verdwijnen van het veen in Vlaanderen als een soort casus.
De leerstof bestaan uit slides, waarbij notities uit de hoorcolleges essentieel zijn, en een reader waaruit verschillende pagina's geselecteerd worden. Niettemin moet heel de reader gekend zijn, aangezien de helft van de examenvragen over de reader gaan. Hoewel dit vak niet bekend staat als de moeilijkste onder de zon, is het zeer gevaarlijk om het te onderschatten. Begin dus zeker tijdig de reader te lezen. Tijdig betekent het best voordat je volledig in de blok zit, wie er laat aan begint is een vogel voor de kat.

Nuttige links:
ECTS-fiche
Topic vorig jaar

Archief schreef:Examenvragen tweede zit 2010-2011

1)Wat was de houding van de bevolking in de periode 1400-1900 tegenover bacteriële evolutie? Zat daar een evolutie in?
2 termen en namen ivm milieugeschiedenis:
- John Stuart Mill
- de relatie tussen K. Marx en duurzaamheid
- survival of the fittest
- 'back to land'
- zollikofer de vigne plan

"When one relies on sight to perceive the world, it is like trying to stare at the galaxy through a crack in the door."

Skyver

Re: Ecologische Geschiedenis

Berichtdoor Skyver » 26 Sep 2011, 23:36

Bij "Environmental (in)justice" heb je zowel horizontale als verticale rechtvaardige spreiding over de wereld van de druk op het milieu. Verticaal is als de ene sociale laag druk legt op een andere maar wat was horizontale nu weer? Prof. Thoenen heeft het zeker gezegd maar het ging even te rap voor mij. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? :)

Twijfelaar

Berichtdoor Twijfelaar » 27 Sep 2011, 02:36

Haha :p eh, ik heb m'n notities niet bij, maar zover ik me herinner was verticaal dus de 'milieuproblemen' afschuiven op een ander, binnen een bepaalde maatschappij, zoals de rijken op de armen en was horizontaal het afschuiven van milieuproblemen op een andere maatschappij. Bijvoorbeeld dus wat West-Europa doet met Azië.

Hope it helps :D

Charlemagne

Berichtdoor Charlemagne » 27 Sep 2011, 08:38

Gewoon ter verificatie: Hoofdstuk 1 (inclusief reader) moet slechts gelezen en niet gestudeerd worden?

Skyver

Berichtdoor Skyver » 27 Sep 2011, 09:01

Merci Twijfelaar. :D

@Charlemagne; 100% zeker?

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 27 Sep 2011, 09:05

Hebben jullie nu al een fatsoenlijke cursus?

Charlemagne

Berichtdoor Charlemagne » 27 Sep 2011, 16:31

Skyver schreef:
@Charlemagne; 100% zeker?

Eerder 90%, vandaar dat ik het ook even navraag hier.

Horus

Berichtdoor Horus » 27 Sep 2011, 17:01

het 'reader' principe is niet meer: het zijn nu gewoon de hoofdstukken met bijhorende teksten, waarvan die uit hoofdstuk 1 slechts gelezen moesten worden dacht ik.

Skyver

Berichtdoor Skyver » 27 Sep 2011, 20:18

Twijfelaar schreef:Tis niks wi :p

Oei, nen West-Vlaming(e?). :mrgreen:

Sariuna

Berichtdoor Sariuna » 27 Sep 2011, 20:43

We moeten toch een taak doen tegen volgende les? Die hij er ook ging opzetten, maar voorlopig zie ik niets staan.
Whoever has eyes to see and ears to hear will be persuaded that mortals can hide no secrets.

Twijfelaar

Berichtdoor Twijfelaar » 27 Sep 2011, 20:51

Een trotse West-Vlaminge :D Van woa zieje gie? (Ik praat niet eens zo int echt :p)

En help taak? Wat? Ik dacht dat hij volgende les ging uitleg geven over iets dat we wel nog eens zouden moeten doen...

Sariuna

Berichtdoor Sariuna » 27 Sep 2011, 20:59

Nee..allez..ik dacht tegen volgende les al...Iets van vijf pagina's? Waarvan ik dus meen dat die op Minerva ging terecht komen
Whoever has eyes to see and ears to hear will be persuaded that mortals can hide no secrets.

Skyver

Berichtdoor Skyver » 27 Sep 2011, 21:35

@Sariuna/Barbara; meen ik mij ook te herinneren maar tegen volgende week zou toch al vroeg zijn, men dunkt.

@Twijfelaar; zolang da ik u kan verstaan, ist goe. Van het hartje van Gent. :D

Charlemagne

Berichtdoor Charlemagne » 27 Sep 2011, 21:38

Sariuna schreef:Nee..allez..ik dacht tegen volgende les al...Iets van vijf pagina's? Waarvan ik dus meen dat die op Minerva ging terecht komen

Ik heb het hem na de les gevraagd. Volgende week volgt meer uitleg en wordt het op Minerva geplaatst. We zullen enkele maanden krijgen om deze taak te maken.

Skyver

Berichtdoor Skyver » 27 Sep 2011, 22:00

Chanceke. :D

Terug naar “Eerste Bachelor”