Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

15/05: Algemene Ledenvergadering

Ruben

Re: 15/05: Algemene Ledenvergadering

Berichtdoor Ruben » 05 Mei 2012, 13:49

Ronny schreef:
Ruben schreef:Als ik het goed gelezen heb, mogen die onafhankelijke kandidaten voor eender welke functie kandideren?

Ik had als basisidee (zie par. 3) dat het zich zou beperken tot niet-db functies. Het is natuurlijk bespreekbaar om dat in te snoeren tot "praeses en vice", maar uit mijn eigen ervaring lijkt het mij moeilijk om pakweg een sec of een quaestor te veranderen. (voor pro's en contra's van dit voorstel, worstel u gerust door de thread van vorig jaar en/of het verslag).

Ah, daar had ik over gelezen.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 06 Mei 2012, 23:24

Verslag van de vergadering kiessysteem, met inbegrip van enkele voorstellen, in bijlage.
Bijlagen
Verslag van de vergadering van de werkgroep kiessysteem.docx
(32.52 KiB) 21 keer gedownload
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Ruben

Berichtdoor Ruben » 07 Mei 2012, 00:17

Loonin schreef:Verslag van de vergadering kiessysteem, met inbegrip van enkele voorstellen, in bijlage.

Mooi werk geleverd, zo lijkt me op het eerste zicht. Ik heb één opmerking: misschien moet je die toevoeging over 'heeft minstens één jaar in de opleiding geschiedenis' veranderen in iets dat in studiepunten wordt uitgedrukt (bv 'heeft tenminste 60 studiepunten opgenomen). Afin, ik weet het eigenlijk niet zeker, maar misschien moeten jullie er wel eens over nadenken of wat de voor- en nadelen zijn van het in studiepunten uitdrukken of niet. Het kan ook zijn dat jullie dat al gedaan hebben.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

eL Wimmo
Pro-Web

Berichtdoor eL Wimmo » 07 Mei 2012, 10:58

Heb er zowat doorgelezen en er staan zeker goede dingen in.

Heb echter een opmerking bij één iets: bij de voorwaarden waaraan een kandidaat-praeses moet voldoen, staat er dat hij minstens één jaar de opleiding Geschiedenis moet gevolgd hebben. In se stel je die kandidatuur dan ook open voor iemand aan de hogeschool (die in zijn eerste jaar geschiedenis in het praesidium van een home of SK-vereniging heeft gezeten - wat bestaat, geloof me - en daarna iets anders is gaan studeren, bv.), wat niet mag aangezien praeses, vice, quaestor en web altijd aan de universiteit moeten zitten (er bestaan uitzonderingen voor de webs, maar niet voor de praeses). Kan zijn dat dit ergens anders in het verslag weer veranderd wordt, maar vergeef me als ik niet alles in detail lees :)

Kga dan toch afkomen denk ik. De materie is wel interessant!
NO HERO JUST PEDRO

Dancet
Pro-Web

Berichtdoor Dancet » 07 Mei 2012, 16:51

Een kleine opmerking:

Huidig art. 12, §3, 2e punt stelt dat een kandidaat-praeses "bij het begin van het mandaat reeds een jaar ervaring hebben als bestuurslid van een door de UGent-erkende vereniging." In het voorstel van Ronny zie ik "bij het begin van het mandaat reeds een jaar ervaring hebben als bestuurslid van een F.K.-kring, een S.K.-club of een Homeraad, erkend door de Universiteit Gent." Is het de bedoeling dit te wijzigen of is dit slechts een vergetelheid doordat het een voorstel betreft dat ook vorig jaar is ingediend?
If we amplify everything, we hear nothing.
- John Stewart

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 07 Mei 2012, 17:06

@Jeroen: jup.
@Jan: er staat toch 'aan de UGent'?
@Ruben: daar mag uiteraard nog altijd over gediscussieerd worden op de ALV :)
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 07 Mei 2012, 18:20

Jeroen schreef:Een kleine opmerking:

Huidig art. 12, §3, 2e punt stelt dat een kandidaat-praeses "bij het begin van het mandaat reeds een jaar ervaring hebben als bestuurslid van een door de UGent-erkende vereniging." In het voorstel van Ronny zie ik "bij het begin van het mandaat reeds een jaar ervaring hebben als bestuurslid van een F.K.-kring, een S.K.-club of een Homeraad, erkend door de Universiteit Gent." Is het de bedoeling dit te wijzigen of is dit slechts een vergetelheid doordat het een voorstel betreft dat ook vorig jaar is ingediend?

Vergetelheid, moet aangepast zijn. Hoewel ik dat nog steeds vreemd vind, is het niet de bedoeling om er een koppelvoorstel van te maken.
Dus, voorstel is met de vigererende regels.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 07 Mei 2012, 18:52

Bon, na het eens vlug overlopen te hebben zijn er, als ik het goed begrijp, drie opties:

1) het eerste voorstel is een aanpassing van het reeds bestaande systeem, met enkele correcties, maar houdt geen grote veranderingen in.
2) het voorstel van Ronny, zoals vorig jaar gepresenteerd op het ALV, dat mensen die niet geselecteerd zijn voor de lijst de kans geeft onafhankelijk te laten opkomen.
3) het voorstel van Loonis dat bij een niet verkiezing van de lijst vrije verkiezingen per functie organiseert.

Mijn voorkeur gaat dan uit naar het laatste gezien dit het enige is dat een serieus alternatief biedt voor het huidige lijst-principe. Het lijkt mij een mooie consensus om, als de lijstverkiezing faalt (ofwel omdat men de lijst afkeurt, ofwel het principe van een lijstverkiezing), naar een vrijer systeem over te stappen. Het voorstel van Ronny vraagt veel moed voor onafhankelijke leden om naast een hele lijst van 20 mensen op te komen en biedt ook geen alternatief bij een meerderheid van tegenstemmen.

Mijn voorstel van de kiescantus mag dan gerust geschrapt worden, gezien Loonis zijn voorstel al vrije verkiezingen als alternatief voorziet. En dat was eigenlijk de enige bedoeling.

Mooi werk trouwens van de werkgroep, waarvoor proficiat.
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

Lentemeisje

Berichtdoor Lentemeisje » 07 Mei 2012, 19:34

Inhoudelijk ga ik me nog verder verdiepen maar het viel me op dat "neutrale" niet overal geschrapt is bij de "kiescommissie" :)
Afbeelding
No charm equal to tenderness of heart. Jane Austen

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 08 Mei 2012, 13:11

Ik heb het één keer laten staan in het begin normaal. Maar er kunnen ook vergetelheden inzitten. Het is het idee dat telt ;)

Afbeelding

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 08 Mei 2012, 22:14

Bij deze ook mijn two cents:

What?
Een combinatie van het voorstel van Ronny met de opmerkingen van de werkgroep en een alternatief voor het probleem van het opstellen van twee lijsten.
Het is zeker niet foutloos, maar opmerkingen hoor ik graag.

(Ik heb dezelfde tekst als .docx geüpload, dat leest makkelijker.)
Spoiler:
Art. 12: het verkiezingsreglement

§1. Het nieuw praesidium wordt verkozen door middel van algemene verkiezingen waarbij alle kringleden stemgerechtigd zijn. Indien een lid niet aanwezig kan zijn op de verkiezing kan zijn/haar stem door middel van een geschreven volmacht door een ander lid worden uitgeoefend. Ieder lid kan slechts één volmacht uitoefenen. De verkiezing gaat door volgens een systeem van lijststemming met onafhankelijke kandidaten indien er slechts één kandidaat-DB is, of een verkiezing van de kandidaat-DB’s en alle kandidaten voor de desbetreffende functie indien er meerdere kandidaat-DB’s zijn. Op de verkiezingsdag kunnen de leden op eenzelfde stemformulier:
1) Indien er slechts één lijst opkomt
a) Voor of tegen de lijst stemmen, of onthouden.
I) Indien zij ‘voor’ stemmen brengen de leden automatisch een stem uit voor de gehele lijst uitgezonderd de functies waarvoor er onafhankelijke kandidaturen zijn gesteld. Indien er zich onafhankelijke kandidaten hebben aangeboden voor (een) bepaalde functie(s) kunnen de leden ook voor deze personen een stem uitbrengen. Per functie geldt een vastgelegd aantal uit te brengen stemmen per stemmend lid: dit getal komt overeen met het aantal plaatsen die voor de desbetreffende functie zijn voorzien in het praesidium en wordt bepaald door het kandidaat-DB.
II) Indien zij ‘tegen’ stemmen wijzen de leden zowel de lijst als de onafhankelijke kandidaten af.
2) Indien er meerdere kandidaat-DB’s zijn
a) Voor een kandidaat-DB stemmen en voor elke andere functie op een onafhankelijke kandidaat stemmen. Per functie geldt een vastgelegd aantal uit te brengen stemmen per stemmend lid: dit getal komt overeen met het aantal plaatsen die voor de desbetreffende functie zijn voorzien in het praesidium en wordt bepaald door het kandidaat-DB. Tevens dienen de leden op elke functie te stemmen.
c) Zich onthouden.

§ 2. Het praesidium legt op de laatste vergadering voor de kerstvakantie de dag vast waarop de verkiezingen voor het volgende praesidium plaatsvinden; deze verkiezingen vinden plaats in de reguliere lesweken na de paasvakantie. Op dit moment wordt ook de kiescommissie gevormd zoals beschreven in § 4.

§ 3. De kiescommissie organiseert de verkiezingen. De kiescommissie organiseert en promoot een infovergadering, minimum twee weken voor de aanvang van de paasvakantie, rond de opvolging van het praesidium, waar de opkomende DB's zich kunnen voorstellen aan geïnteresseerden. De kiescommissie heeft de eindbeslissing bij de interpretatie van het verkiezingsreglement. De neutrale kiescommissie ziet er op toe dat er op de tijdens de verkiezingen geen reclame wordt gemaakt voor of tegen de kandidaat-DB’s of onafhankelijke kandidaten. Wanneer de uitslag bekend is, wordt deze gecommuniceerd naar de leden via de website en het forum. De kiescommissie zorgt ervoor dat de affiches in het VGK-archief terecht komen..

§4. De kiescomissie bestaat uit minstens twee leden, waarvan één tot voorzitter wordt benoemd. Geen enkel lid van de kiescommissie kan opkomen als kandidaat(-DB-lid). Bij eventuele betwistingen van de beslissingen van de kiescommissie, wordt deze uitgebreid met minstens dubbel aantal leden bestaande uit minstens één prosenior uit de laatste vijf jaar, een FK-praesidiumlid, iemand die geen geschiedenis studeert en één van de leden. Deze uitgebreide commissie moet goedgekeurd worden door alle kandidaat-praesides. De kandidaat-praesides kunnen maximaal drie keer een lid van het uitgebreide comité wraken.

§ 5. INDIEN EEN KANDIDAAT-DB
1. Opkomende lijsten moeten minstens de statutaire functies bevatten. Deelnemende lijsten zijn degene die de voorzitter van de kiescommissie ontvangt, ten laatste tien dagen voor de verkiezingen. Deze lijsten bevatten gegevens (naam, geambieerde functie, adres en emailadres) én de handtekeningen van de kandidaat-praesidiumleden. Aan het hoofd van een lijst staat de kandidaat-praeses. Deze moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
a) Lid zijn van de VGK
b) Bij het begin van het mandaat reeds een jaar ervaring hebben als bestuurslid van een door de UGent-erkende vereniging.
c) Ten minste één jaar de Opleiding geschiedenis aan de UGent gevolgd hebben.
Een kandidaat-DB-lid moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
a) Lid zijn van de VGK
b) Bij het begin van het mandaat reeds een jaar ervaring hebben als bestuurslid van een door de UGent-erkende vereniging
2. De voorwaarden voor een kandidaatslijst:
a) Een lijst kan enkel opkomen indien er slechts één kandidaat-DB zich heeft gemeld bij de kiescommissie volgens de regels beschreven in Art. 12, §6, 1.

b) De voorstelling van een lijst gebeurt via affiches, een aankondiging in een les, een aankondiging op de digitale media beheerd door de kring en via het forum. Een kandidaatslijst beschikt niet zelfstandig over een eigen budget en zoekt zelf geen sponsors. De kiescommissie zorgt ervoor dat de affiches aanwezig zijn en bepaalt het aantal. De voorstelling vindt plaats gedurende de twee weken die lopen tot en met de dag voor de verkiezingen Hiervoor of hierna is reclame door de kandidaat-lijsten niet toegestaan. De kiescommissie zorgt voor affiches. Deze affiches worden opgehangen op de, voor de VGK, gebruikelijke plaatsen. De kiescommissie ziet er op toe dat affiches reglementair opgehangen worden. Alleen kandidaat-praesidiumleden zijn toegelaten om affiches op te hangen.
c) Op een met de kandidaat-praeses en alle onafhankelijke kandidaten afgesproken dag, bij voorkeur aan het begin van de voorstellingsweek, wordt een aankondiging gedaan in eerste en tweede bachelor, en indien gewenst, hogere jaren. De kandidaat-praeses stelt de lijst voor en licht toe waar de ze voor staat. Onafhankelijke kandidaten krijgen op datzelfde moment de kans om hun kandidatuur te verdedigen. Negatieve uitlatingen over de onafhankelijke kandidaat zijn voor de kandidaat-praeses verboden. Negatieve uitlatingen over de opkomende lijst zijn voor de onafhankelijke kandidaat verboden.
d) De kandidaat-praeses mag één topic openen in Kring en Activiteiten waarin de lijst wordt voorgesteld. Ook motivering en eventueel een verkiezingsprogramma kan in dit topic. Via dit topic kunnen de leden ook vragen stellen en communiceren met het kandidaat-praesidium. Deze topics worden gemodereerd door de kiescommissie. Elders op de website en het forum is elke vorm van campagne verboden.
e) De verkiezingen gaan door op een locatie die vooraf is vastgelegd en bekendgemaakt door de kiescommissie. De kandidaat-praesidiumleden mogen tijdens de verkiezingen niet aanwezig blijven op die locatie of in de directe omgeving, behalve om hun stem te komen uitbrengen. De kiescommissie is gedurende heel deze periode aanwezig en heeft als taak om te verifiëren aan de hand van de lidkaart of de personen die hun stem wensen uit te brengen, kiesgerechtigd zijn. De stembriefjes worden verzameld in een afgesloten doos. Wanneer de stemperiode voorbij is, roept de kiescommissie één waarnemer van de lijst bij zich om de telling bij te wonen.
f) Indien de reglementen betreffende de campagne en het verloop van de verkiezingen door één der kandidaat-praesidiumleden niet gevolgd worden, wordt de hele lijst verantwoordelijk gehouden voor de overtreding. De kiescommissie beslist steeds unaniem of een bepaalde zaak al dan niet in overtreding is met het kiesreglement. Het baseert zich hiervoor op eventuele klachten, maar in de eerste plaats op zaken waar ze zelf getuige van waren. Bij een overtreding van het kiesreglement wordt een waarschuwing gegeven aan de kandidaat-lijst in kwestie. Een tweede waarschuwing leidt tot een sanctie. Dit kan gaan van het weghalen van affiches tot als zwaarste vorm van sanctie: het uitsluiten van deelname aan de verkiezing.
3. De voorwaarden voor een onafhankelijke kandidaat:
a) Een onafhankelijke kandidaat heeft minstens 11 studiepunten behaald van de bacheloropleiding Geschiedenis.
b) Een onafhankelijke kandidaat kan zich niet kandidaat stellen voor een DB-functie. De onafhankelijke kandidaat kan zich wel kandidaat stellen voor maximum één functie van alle andere functies.
c) De kiescomissie richt op het forum één topic op ter voorstelling van de onafhankelijke kandidaten. Elke onafhankelijke kandidaat mag zich in dit topic voorstellen. Ook motivering en eventueel een verkiezingsprogramma kan in dit topic. Via dit topic kunnen de leden ook vragen stellen en communiceren met de onafhankelijke kandidaten. Deze topics worden gemodereerd door de kiescommissie. Elders op de website en het forum is elke vorm van campagne verboden.
d) Uitgezonderd bovenstaande punten a, b en c gelden voor de onafhankelijke kandidaten mutatis mutandis dezelfde regels als voor de opkomende lijst (cf. Art. 12, §5, punt 1 en 2, a tot f).
4. De verkiezingen vinden plaats zoals beschreven in Art. 12, §7.

§6 INDIEN MEERDERE KANDIDAAT-DB’s
1. Opkomende kandidaat-DB’s zijn degene die de voorzitter van de kiescommissie ontvangt, ten laatste 20 dagen voor de verkiezingen. Deze lijsten bevatten gegevens (naam, geambieerde functie, adres en emailadres) én de handtekeningen van de kandidaat-DB-leden. Aan het hoofd van kandidaat-DB staat de kandidaat-praeses. Deze moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
a) Lid zijn van de VGK
b) Bij het begin van het mandaat reeds een jaar ervaring hebben als bestuurslid van een door de UGent-erkende vereniging.
c) Ten minste één jaar de Opleiding geschiedenis aan de UGent gevolgd hebben.
Een kandidaat-DB-lid moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
a) Lid zijn van de VGK
b) Bij het begin van het mandaat reeds een jaar ervaring hebben als bestuurslid van een door de UGent-erkende vereniging
2. De voorwaarden voor een kandidaat-DB:
a) Deze paragraaf geldt enkel indien er meerdere kandidaat-DB’s zich hebben gemeld bij de kiescommissie volgens de regels beschreven in Art. 12, §6, 1.
b) De voorstelling van een kandidaat-DB gebeurt via affiches, een aankondiging in een les, een aankondiging op de digitale media beheerd door de kring en via het forum. Een kandidaat-DB beschikt niet zelfstandig over een eigen budget en zoekt zelf geen sponsors. De kiescommissie zorgt ervoor dat de affiches aanwezig zijn en bepaalt het aantal. De voorstelling vindt plaats gedurende de twee weken die lopen tot en met de dag voor de verkiezingen Hiervoor of hierna is reclame door de kandidaat-DB’s niet toegestaan. De kiescommissie zorgt voor affiches. Deze affiches worden opgehangen op de, voor de VGK, gebruikelijke plaatsen. De kiescommissie ziet er op toe dat affiches reglementair opgehangen worden. Alleen kandidaat-DB-leden zijn toegelaten om affiches op te hangen.
c) Op een met de kandidaat-praesides en alle onafhankelijke kandidaten afgesproken dag, bij voorkeur aan het begin van de voorstellingsweek, wordt een aankondiging gedaan in eerste en tweede bachelor, en indien gewenst, hogere jaren. De kandidaat-praesides stellen hun kandidaat-DB voor en lichten toe waar ze voor staan. Negatieve uitlatingen over de andere kandidaat-DB’s zijn verboden. Onafhankelijke kandidaten krijgen op datzelfde moment de kans om hun kandidatuur te verdedigen.
d) De kandidaat-praesides mogen één topic openen in Kring en Activiteiten waarin de lijst wordt voorgesteld. Ook motivering en eventueel een verkiezingsprogramma kan in dit topic. Via dit topic kunnen de leden ook vragen stellen en communiceren met het kandidaat-DB. Deze topics worden gemodereerd door de kiescommissie. Elders op de website en het forum is elke vorm van campagne verboden.
e) De verkiezingen gaan door op een locatie die vooraf is vastgelegd en bekendgemaakt door de kiescommissie. De kandidaat-DB-leden mogen tijdens de verkiezingen niet aanwezig blijven op die locatie of in de directe omgeving, behalve om hun stem te komen uitbrengen. De kiescommissie is gedurende heel deze periode aanwezig en heeft als taak om te verifiëren aan de hand van de lidkaart of de personen die hun stem wensen uit te brengen, kiesgerechtigd zijn. De stembriefjes worden verzameld in een afgesloten doos. Wanneer de stemperiode voorbij is, roept de kiescommissie één waarnemer per kandidaat-DB bij zich om de telling bij te wonen.
f) Indien de reglementen betreffende de campagne en het verloop van de verkiezingen door één der kandidaat-DB-leden niet gevolgd worden, wordt het hele kandidaat-DB verantwoordelijk gehouden voor de overtreding. De kiescommissie beslist steeds unaniem of een bepaalde zaak al dan niet in overtreding is met het kiesreglement. Het baseert zich hiervoor op eventuele klachten, maar in de eerste plaats op zaken waar ze zelf getuige van waren. Bij een overtreding van het kiesreglement wordt een waarschuwing gegeven aan het kandidaat-DB in kwestie. Een tweede waarschuwing leidt tot een sanctie. Dit kan gaan van het weghalen van affiches tot als zwaarste vorm van sanctie: het uitsluiten van deelname aan de verkiezing.
3. De voorwaarden voor een onafhankelijke kandidaat:
a) Een onafhankelijke kandidaat heeft minstens 11 studiepunten behaald van de bacheloropleiding Geschiedenis.
b) Een onafhankelijke kandidaat kan zich niet kandidaat stellen voor een DB-functie. De onafhankelijke kandidaat kan zich wel kandidaat stellen voor maximum één functie van alle andere functies.
c) De kiescomissie richt op het forum een topic op ter voorstelling van de onafhankelijke kandidaten. Elke onafhankelijke kandidaat mag zich in dit topic voorstellen. Ook motivering en eventueel een verkiezingsprogramma kan in dit topic. Via dit topic kunnen de leden ook vragen stellen en communiceren met de onafhankelijke kandidaten. Deze topics worden gemodereerd door de kiescommissie. Elders op de website en het forum is elke vorm van campagne verboden.
d) Uitgezonderd bovenstaande punten a, b en c gelden voor de onafhankelijke kandidaat mutatis mutandis dezelfde regels als voor de kandidaat-DB’s (cf. Art. 12, §6, punt 1 en 2 a tot f).
4. De verkiezingen vinden plaats zoals beschreven in Art. 12, §8.

§7. Is er slechts één kandidaat-DB, dan neemt de verkiezing de vorm aan van een referendum met onafhankelijke kandidaten. De kandidaatslijst dient te voldoen aan de voorwaarden in paragraaf 5, punt 2. De onafhankelijke kandidaten aan deze in paragraaf 5, punt 3. Behaalt de opkomende lijst 50 % + 1 voorstemmen van de uitgebrachte stemmen, dan kunnen de personen op deze lijst voor wiens functie geen onafhankelijke kandidaat opkomt na de bestuursoverdracht aan de slag. Na het tellen van de voor- en tegenstemmen wordt overgegaan tot de telling voor de functies met onafhankelijke kandidaten. Hierbij word(t/en) de kandida(a)t(en) verkozen met het hoogste aantal stemmen. In geval van een gelijkstand, beslist de verkozen praeses wie verkozen wordt. Indien de opkomende lijst geen 50% + 1 voorstemmen van de uitgebrachte stemmen bereikt, volgt er een tweede ronde binnen de maand na de eerste ronde. De tweede ronde neemt de vorm aan van een verkiezing zoals beschreven in paragraaf 8.

§8. Wanneer meer dan één kandidaat-DB opkomt komt er een verkiezing waarbij kan gestemd worden op een kandidaat-DB en op onafhankelijke kandidaten. Ieder kandidaat-DB krijgt een naam, vrij gekozen door de kandidaat-DB-leden. Deze naam zal gebruikt worden bij de promotie en zal op het stemformulier vermeld staan. De kandidaat-DB’s en de onafhankelijke kandidaten dienen aan de voorwaarden in paragraaf 6, punt 2 te voldoen. De onafhankelijke kandidaten aan deze in paragraaf 6, punt 3. Het kandidaat-DB dat 50% + 1 van de uitgebrachte stemmen behaalt is verkozen. Aan een eventuele tweede stemronde mogen maximaal twee kandidaat-DB’s deelnemen, diegene met de hoogste aantal stemmen van de eerste stemronde. Per praesidiumfunctie anders dan de DB-functies word(t/en) de kandida(a)t(en) verkozen met het hoogste aantal stemmen. In geval van een gelijkstand, beslist de verkozen praeses wie verkozen wordt.
Bijlagen
Kiessysteem.docx
(25.75 KiB) 2 keer gedownload
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 12 Mei 2012, 19:38

Jens. schreef:Bij deze ook mijn two cents:

What?
Een combinatie van het voorstel van Ronny met de opmerkingen van de werkgroep en een alternatief voor het probleem van het opstellen van twee lijsten.
Het is zeker niet foutloos, maar opmerkingen hoor ik graag.

(Ik heb dezelfde tekst als .docx geüpload, dat leest makkelijker.)

Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik het mooi vind dat er nieuwe ideeën ontstaan. Op het eerste zicht gecompliceerd, maar er zitten toch wel heel wat interessante dingen in.

De formele versterking van het DB is natuurlijk iets controversieel. Mijn opinie is (door eigen ervaring) hierover gekend ( :happy: en andere enthousiastes smilies), maar die is natuurlijk gekleurd omdat ik er zelf in een heb gezeten. Het trekt natuurlijk de mogelijkheden open en een eerste keer met meer dan één DB zal een lakmoesproef zijn voor de toekomst. De kandidaat DB-lid-voorwaarde (één jaar ervaring in een UGentkring) plaatst twee ev. toekomstige DBs natuurlijk wel voor een belangrijk breekpunt: fusioneren of apart doorgaan en eventuele ervaring laten weggaan. U gaat zeggen, dat is nu ook zo, maar de moeilijkere lijstvoorwaarden waren tot op heden een hint van "fusioneren". Hoe dat dan moet lopen kan enkel de praktijk uitwijzen, maar het zal de opties vergrootten en misschien de betrokken personen meer ruimte laten. Meer dan één kandidaat DB is met dit idee echter in ieder geval realistischer dan heden en het openkandidatuurschap is zeker een manier om de problematiek van "de VGK vult nooit twee lijsten" op te lossen. De democratiseerders in deze discussie zullen het zeker toejuichen. Qua consensusgehalte is het alvast heel bruikbaar, al ken ik de nieuwe instroom te weinig om te weten wat hun opinie is in dit hele debat.

Zijopmerkingen:

Klein detail: mooi om bij 5c "Negatieve uitlatingen...." toe te voegen, maar misschien uitbreiden naar kandidaat DB, aangezien je hun positie versterkt. En mogelijks ook verduidelijkt dat dat geldt voor "op alle communicatiemiddelen van de VGK", dus zowel fb, forum, aankondiging, ... Misschien Kelder ook, maar dat ligt al moeilijk, natuurlijk.
Dat ergens verder gebruik wordt gemaakt van de phrase "mutandis mutatis" vind ik meer dan puik.
Commissie staat ergens misspelt. Maakt mij in feite geen zak uit, maar ik wil vermijden dat een toekomstige G. Maebe of Guillaume M. plots achttien voorstellen met typ/spelfouten indient.

Let ook op met je termijnen. Vb. "20 dagen voor de verkiezingen" vind ik in sé prima, maar met uw paasvakantie kan je dan soms slecht uitkomen. Ook vind ik niet meteen wanneer onafh kandidaten moeten indienen maar ik kan dat gerateerd hebben.

Om deze parabel van geneut te beëindigen, wat doe je met de onafh kandidaten die theoretische verkozen zijn (meeste stemmen) indien er een tweede stemronde moet komen bij meerdere kandidaatDBs? Behouden zij hun plek? Er staat denk ik ook nergens expliciet hoe en wanneer ze verkozen zijn (of ik heb er weer over gekeken).

Een nieuw kiesvoorstel schrijven is echter geen sinecure, de jarenlange zoektocht naar hoe het te verbeteren heeft iedereen denk ik wel bewust gemaakt van het aantal kleine kantjes en moeilijk af te sluiten achterpoortjes waarmee je geconfronteerd wordt. Bijschaving is dan ook bij ieder nieuw voorstel nodig, maar het is in ieder geval een goeie bijdrage aan de discussie. Een oplossing waar nog niet aan gedacht, maar veel mee te doen is.

@DJ Cassi ivm de studiepunten.
Goed idee. Vooral omdat je het hebt om "opgenomen" studiepunten, waren we niet opgekomen. Een zijgedachte, maar dat wordt weer een semantische discussie: heeft een archeoloog die een minor van 45 SP en 15 SP algemene vakken opnam, 60 SP in de opleiding geschiedenis opgenomen?
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 14 Mei 2012, 01:59

Bedankt voor de feedback Ronny!

Bij deze enkele aanpassingen:

Het puntje over de negatieve uitlatingen heb ik bij par.5 en 6 onder punt b gezet ipv punt c. Zo is het duidelijk dat het gaat over de gehele verkiezingscampagne.
Bij par. 5 punt b is kandidaat-praeses vervangen door kandidaat-praesidium, aangezien het hier om een lijst gaat en niet enkel om een db, maar ik het wel een terechte opmerking vind nu het niet enkel gaat over de aankondiging (dan is het toch doorgaans de kandidaat-praeses die het woord voert).

Commissie stond er een paar keer verkeerd in. Dit is ondertussen opgelost. (Ctrl + h is lovely).

Ivm de data: ik heb de datum van indienen voor een lijst veranderd naar "de laatste vrijdag voor het paasreces" en de datum voor een kandidaat-DB naar "14 dagen voor de start van het paasreces".
Dit om een kandidaat-DB de kans te geven een lijst op te stellen indien de kans op een tweede kandidaat-DB reëel was, maar het er toch niet van gekomen is.
Wat betreft de onafhankelijke kandidaten: ik had dit eerst onder het mutatis mutandis deel bevat, maar heb er nu toch een apart puntje van gemaakt (omdat het voor de onafhankelijke kandidaten nuttig is te weten wat de opkomende lijst is of wat de kandidaat-DB's zijn). Het ziet er zo uit:
"a) Deelnemende onafhankelijke kandidaten zijn degene die de voorzitter van de kiescommissie ontvangt, ten laatste twee weken voor de verkiezingen. Deze kandidatuur bevat de gegevens (naam, geambieerde functie, adres en emailadres) én de handtekening van de onafhankelijke kandidaat"

Over de verkiezing zelf: indien er één lijst opkomt stemmen de leden voor, tegen of onthouding. Stemmen ze voor, dan dient er sowieso op de functies waarvoor onafhankelijke kandidaten opkomen gestemd te worden. Ook de kandidaat die al op de lijst voorkomt moet dus een uitdrukkelijke stem krijgen. Het feit dat de persoon op de lijst voorkomt betekent enkel dat het kandidaat-DB deze persoon het meest competent vindt. Dit om de onafhankelijke kandidaat toch wat meer kans op een verkiezing te geven zonder het voordeel van een coherente lijst opgesteld door het kandidaat-DB helemaal verloren te laten gaan.
Over wanner onafhankelijke kandidaten verkozen zijn:
Hierbij word(t/en) de kandida(a)t(en) verkozen met het hoogste aantal stemmen
Dit staat zowel in paragraaf 7 als in paragraaf 8 en geldt dus in beide gevallen.
Indien er een tweede stemronde komt in het geval van een opkomende lijst (net niet in het geval van meerdere opkomende DB's, want dan is er altijd een 50%+1 voor een DB en een kandidaat met het meeste stemmen. Behalve in het geval van een gelijkstand tussen twee DB's.) zit ik ook een beetje blok. Ik weet niet wat het beste systeem zou zijn: het behouden van een verkozen kandidaat of ook die kandidaten in een tweede ronde laten verkiesbaar stellen. Voorstellen zijn altijd welkom! :)

Terwijl ik toch bezig was heb ik Ruben zijn voorstel ook maar geïntegreerd. Dat ziet er zo uit:
c) Ten minste 60 studiepunten uit de Opleiding geschiedenis aan de UGent opgenomen hebben.

Nogmaals: bedankt voor de feedback. Een kiessysteem hervormen is inderdaad geen makkelijke zaak en er is hier en daar wel ruimte voor verbetering (denk maar aan de bovengenoemde tweede verkiezingsronde). Bij deze dus aan de forumgangers: lees het eens en breng jullie gedachten mee naar de ALV.
Bijlagen
Kiessysteem.docx
Kiessyteem V 2.0
(27.48 KiB) 11 keer gedownload
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 14 Mei 2012, 18:53

Is er een reden waarom in het laatste artikel van de statuten alle a's vervangen zijn door ae's?

Eldar

Berichtdoor Eldar » 14 Mei 2012, 19:34

Ja.
Ronny zegt: (22:56:57)
no bicky veggie, no party!

Praetorian schreef:In this fraternity, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the woman. Then you equal Nathan.

Terug naar “2011-2012”