Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Theorie van de Internationale Betrekkingen

Stijn

Re: Theorie van de Internationale Betrekkingen

Berichtdoor Stijn » 05 Jan 2011, 19:31

Wiet iemand wat de drescode voor het examen is in kostuum of gewoon nette kleren?

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 05 Jan 2011, 19:55

Bwa ik zou gewoon nette kleren doen. Niets overdreven. Deed ik vorig jaar ook niet. Volgens mij is professor Lesage ook niet iemand die daar veel belang aan hecht.

Al post je dit beter in 'Frustraties en Gejuich' :wink:

Ramses

Berichtdoor Ramses » 05 Jan 2011, 20:15

Ik ga zoals altijd in pak 8)

Ruben

Berichtdoor Ruben » 05 Jan 2011, 20:34

Er is geen Dresscode. Of dat was er toch niet in mijn tijd. Tis de PSW he jongens, dat zijn de blandino's van de universiteitsstraat.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Jan 2011, 11:21

Hi,

Ik heb wegens een belangrijke extra les van een ander vak de les van 6 december gemist. Zou iemand het zien zitten het lesdeel van Internationale Politieke economie online te gooien?
Alvast erg bedankt!

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 06 Jan 2011, 12:28

Heb er zelf geen.. Al denk ik dat een combinatie van de samenvatting op onze site, slides en het handboek die leemte wel kunnen vullen :wink:
Tenzij iemand toch notities zou hebben?

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jan 2011, 19:41

Zou er me iemand toevallig kunnen helpen aan notities van de gastlessen van Goedele De Keersmaecker? Ik ben masterstudent en heb die lessen gemist door verplichtingen in een onderzoeksseminarie

mvg

Gast

Berichtdoor Gast » 13 Jan 2011, 18:06

Hey!
ik was niet aanwezig in de eerste les over het realisme. Iemand die me wat meer info kan geven over realisme vs neocons? vooral de tweede slide hierover dan...
Bedankt!

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 17 Jan 2011, 16:22

- soft balancing
- leg de 2e stroming van Internationale Society
- Waar en wanneer ontstond de eerste academische stroming van IR? Tot welke ideologie behoorde dit? En wat hield deze stroming in?

- Internationale regimes
- massianisme van neoconservatives rond Bush t.o.v. klassiek realisme

Ramses

Berichtdoor Ramses » 17 Jan 2011, 16:46

kantiaanse driehoek
de invloed de hegemomische stabiliteitstheorie internationale regimes
soft power

Bemyguest

Berichtdoor Bemyguest » 19 Jan 2011, 12:05

Wat is de verhouding tussen het boek en de slides?
Ik merk dat in de slides steeds bepaalde dingen (zoals bvb. veiligheidsdilemma) sterk uitgelicht worden terwijl die in het handboek veel minder sterk aan bod komen.
In het handboek zijn de visies van verschillende sleutelfiguren dan weer sterker uitgelegd.
Leer ik best beginnende met de slides, en de het handboek als bijkomende informatie? Of het boek als basis, en daar wat in de slides staat in verwerken?

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 19 Jan 2011, 12:35

Ik heb eerst heel goed geconcentreerd op het boek. Had dat beter niet gedaan, want de vragen komen eerder uit de slides (bijvoorbeeld de lessen rond polariteit, gramsci,..).

Ik zou het boek niet verwaarlozen, maar ik zou vertrekken vanuit de slides.

Gast

Berichtdoor Gast » 22 Jan 2011, 17:40

hey!

In mijn notities heb ik iets tegenstrijdig geschreven. Nl. bij Internationale Society ( de stroming), bij het voorbeeld van Irak heb ik geschreven dat de 3 concepten van International Society niet alle 3 voorkomen bij de inval in 2003, als ik dan de laatste silde van deze les bekijk, lijkt het van wel.
Wat hebben jullie hierbij geschreven??

Alvast bedankt!!

Gast

Berichtdoor Gast » 22 Jan 2011, 23:48

Het tegelijk voorkomen van de drie logica's, of de 'congruentie' ervan, is alleen van toepassing op anno '91, de annexatie van Koeweit door Irak.

De VSA was verdeeld in de kwestie wel of niet interveniëren in het conflict.
In deze verdeeldheid vindt je de drie benaderingen van de Engelse School terug:

1. de realistische benadering (internationaal systeem): het economische belangen van de Westerse staten (olie) moest beschermd worden. grootmachten zoals Frankrijk, Duitsland, etc... moesten optreden om eigen staat en burgers te verdedigen.

2. de rationele benadering (international society): Irak binnenvallen is schending van de soevereiniteit en niet-inmenging principe, maar Irakese inval op Koeweit is dat ook.

3. de revolutionaire benadering (world society): Irak schendt mensenrechten van burger Koeweit, maar Amerikaanse soldaten zullen ook sneuvelen indien een Amerikaanse inval op Irak.

Duidelijk een moreel dilemma, deze verdeelheid is ook terug te vinden in de uitslag van de stemming in de Amerikaanse Senaat: met slechts een heel kleine meerderheid (52 op 47) stemde deze in voor een harde, maar legale en legitieme inval.

Hopelijk heb ik kunnen antwoorden op jouw vraag. Misschien kunnen anderen helpen door te verbeteren waar nodig. Heb ik het hier juist?

Ramses

Berichtdoor Ramses » 23 Jan 2011, 09:33

Gast schreef:Het tegelijk voorkomen van de drie logica's, of de 'congruentie' ervan, is alleen van toepassing op anno '91, de annexatie van Koeweit door Irak.

De VSA was verdeeld in de kwestie wel of niet interveniëren in het conflict.
In deze verdeeldheid vindt je de drie benaderingen van de Engelse School terug:

1. de realistische benadering (internationaal systeem): het economische belangen van de Westerse staten (olie) moest beschermd worden. grootmachten zoals Frankrijk, Duitsland, etc... moesten optreden om eigen staat en burgers te verdedigen.

2. de rationele benadering (international society): Irak binnenvallen is schending van de soevereiniteit en niet-inmenging principe, maar Irakese inval op Koeweit is dat ook.

3. de revolutionaire benadering (world society): Irak schendt mensenrechten van burger Koeweit, maar Amerikaanse soldaten zullen ook sneuvelen indien een Amerikaanse inval op Irak.

Duidelijk een moreel dilemma, deze verdeelheid is ook terug te vinden in de uitslag van de stemming in de Amerikaanse Senaat: met slechts een heel kleine meerderheid (52 op 47) stemde deze in voor een harde, maar legale en legitieme inval.

Hopelijk heb ik kunnen antwoorden op jouw vraag. Misschien kunnen anderen helpen door te verbeteren waar nodig. Heb ik het hier juist?

klopt als een bus

Terug naar “Minor Politieke & Sociale Wetenschappen”