Bemyguest schreef:van de volgende vraag ben ik niet zeker ben of ik ze goed begrijp:
Welke instrumenten gebruikt EU om beleid te voeren + geef voorbeeld uit minstens 5 verschillende beleidsdomeinen
Het gaat hier dan om soft law tegenover hard law (als men het tegenovergestelde zo noemt). Dus eerder vrijwillige, niet regulerende manieren tegenover regulerende manieren.
Voorbeelden: open coördinatiemethode mbt tewerkstelling in het sociaal beleid (soft law), systeem van emissierechten (soft law) in het milieubeleid, promoten van braakligging in ruil voor subsidies in het landbouwbeleid (soft law), ...
is het in deze richting dat vraag gaat, of zit ik er naast?
Volgens mij hoort er ook nog het onderscheid tussen instrumenten voor "regulerend beleid" en "herverdelend beleid" bij. In principe gebruikt de EU toch in bepaalde domeinen ook quasi exclusief haar budget om beleid te voeren? Bijvoorbeeld in het sociaal beleid, dat enerzijds grotendeels met hard law (gelijke lonen, veiligheid en gezondheid op de werkplek, sociaal protocol,...) en sinds eind jaren '90 in toenemende mate met soft law (vb: tewerkstelling verhogen d.m.v. richtsnoeren, nationale actieplannen & peer review) gevoerd wordt (regels), is er anderzijds ook sprake van het Europees Sociaal Fonds ( eurokletters om bv. geografische en professionele mobiliteit aan te moedigen), Globaliseringsfonds (om werkgelegenheid in desolate regio's op te krikken), Progressfonds (geen idee waarvoor dat dient, iemand?).