Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Het Beleid van de Europese Unie

Disintegration

Re: Het Beleid van de Europese Unie

Berichtdoor Disintegration » 11 Jan 2011, 17:29

Bemyguest schreef:van de volgende vraag ben ik niet zeker ben of ik ze goed begrijp:

Welke instrumenten gebruikt EU om beleid te voeren + geef voorbeeld uit minstens 5 verschillende beleidsdomeinen
Het gaat hier dan om soft law tegenover hard law (als men het tegenovergestelde zo noemt). Dus eerder vrijwillige, niet regulerende manieren tegenover regulerende manieren.
Voorbeelden: open coördinatiemethode mbt tewerkstelling in het sociaal beleid (soft law), systeem van emissierechten (soft law) in het milieubeleid, promoten van braakligging in ruil voor subsidies in het landbouwbeleid (soft law), ...
is het in deze richting dat vraag gaat, of zit ik er naast?

Volgens mij hoort er ook nog het onderscheid tussen instrumenten voor "regulerend beleid" en "herverdelend beleid" bij. In principe gebruikt de EU toch in bepaalde domeinen ook quasi exclusief haar budget om beleid te voeren? Bijvoorbeeld in het sociaal beleid, dat enerzijds grotendeels met hard law (gelijke lonen, veiligheid en gezondheid op de werkplek, sociaal protocol,...) en sinds eind jaren '90 in toenemende mate met soft law (vb: tewerkstelling verhogen d.m.v. richtsnoeren, nationale actieplannen & peer review) gevoerd wordt (regels), is er anderzijds ook sprake van het Europees Sociaal Fonds ( eurokletters om bv. geografische en professionele mobiliteit aan te moedigen), Globaliseringsfonds (om werkgelegenheid in desolate regio's op te krikken), Progressfonds (geen idee waarvoor dat dient, iemand?).
I won't go down in history, but I will go down on your sister

Febe

Berichtdoor Febe » 11 Jan 2011, 18:44

Bij Progressfonds heb ik in mijn nota's dat ze studies doen rond veiligheid en gezondheid.

Edit: dit staat op internet
PROGRESS is het EU-programma voor werkgelegenheid en maatschappelijke solidariteit.

Disintegration

Berichtdoor Disintegration » 12 Jan 2011, 15:40

Vragen waren min of meer deze:

1) De hervorming van de landbouwpolitiek verloopt moeizaam: leg uit via intergouvernementeel liberalisme, historisch nieuw institutionalisme en netwerktheorieën.
2) Sociale politiek en milieupolitiek in de Europese Akte.
3)Vrijhandelszone-douaneunie-interne markt.

En dan waren er nog een zevental begripvraagjes:

Everything but Arms
Nabuurschapbeleid
Economisch bestuur
ICTY-conditionaliteit
Europees semester
20-20-20- doelstellingen
Nederlanders & uitdieping van de Westerschelde
I won't go down in history, but I will go down on your sister

Tiemen

Berichtdoor Tiemen » 12 Jan 2011, 16:17

Disintegration schreef:Vragen waren min of meer deze:

1) De hervorming van de landbouwpolitiek verloopt moeizaam: leg uit via intergouvernementeel liberalisme, historisch nieuw institutionalisme en netwerktheorieën.
2) Sociale politiek en milieupolitiek in de Europese Akte.
3)Vrijhandelszone-douaneunie-interne markt.

En dan waren er nog een zevental begripvraagjes:

Everything but Arms
Nabuurschapbeleid
Economisch bestuur
ICTY-conditionaliteit
Europees semester
20-20-20- doelstellingen
Nederlanders & uitdieping van de Westerschelde

Bij vraag 3 moest je uitleggen wat het verschil was en in welke volgorde ze werden gerealiseerd.
Throughout history my misanthropy always has been grander then thine.

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 12 Jan 2011, 18:19

Slotje

Terug naar “Minor Politieke & Sociale Wetenschappen”