Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Het Beleid van de Europese Unie

Ramses

Het Beleid van de Europese Unie

Berichtdoor Ramses » 26 Sep 2010, 10:40

Dit vak is de opvolger van 'Europese Politieke Integratie' en wordt gedoceerd door H. Vos. Dit gevorderd vak wil de studenten vertrouwd maken met de verschillende beleidsdomeinen waarin een Europees beleid wordt ontwikkeld.In dit vak wordt een overzicht gegeven van de diverse EU-beleidsdomeinen. De totstandkoming van het Europees beleid in elk domein wordt geschetst, net als recente ontwikkelingen binnen deze domeinen.

Nuttige links:
- ECTS-fiche
- Topic vorig jaar
- Allerlei hulpmiddelen bij het studeren

Archief schreef:

Examenvragen eerste zit 2009-2010:

- De Europese Akte gaf een sterke verdragsrechtelijke basis aan de milieupolitiek en sociale politiek van Europa. Wat precies? Waarom voelde men een nood tot verandering aan bij deze beleidsdomeinen? (max. 1 blz; 4 punten)
- De hervorming van het landbouwbeleid van de EU verloopt heel moeizaam. Verklaar de problemen bij de hervorming (en eventuele oplossingen) vanuit het liberaal-intergouvernementalisme, historisch nieuw institutionalisme en de netwerktheorieën (max. 1 blz; 4 punten)
- Welke instrumenten heeft het milieubeleid van de Europese Unie om haar doelstellingen te bereiken? Geef schematisch weer, en geef ook aandacht aan recente ontwikkelingen (max. 1 blz; 4 punten)
- Hoe zou een neofunctionalist de Europese Akte verklaren? (max. 15 lijnen; 3 punten)
- Begrippen: Raphaël-fonds, Everything but Arms, ECHO, proces van Cardiff, nog een begrip (max. 5 lijnen; 5 punten)

Ronny
Prosenior

Re: Het Beleid van de Europese Unie

Berichtdoor Ronny » 11 Dec 2010, 17:07

Tot mijn grote scha ende schande heb ik ontdekt dat ik om diverse, uiteenlopende redenen van dit vak de notities mis van volgende lessen:
les 8, 19/11
les 10, 3/12
en twee van de drie lessen op 22/10, 29/10 en 5/11. Van één ervan beschik ik over notities, die mij rapporteren over het landbouwbeleid.

De sympathieke persoonlijkheid die mij uit de rats helpt, mag zich verwachten aan een schuimende pint/sprankelende cola/warme chocomelk/mondverfrissend watertje (naar keuze).
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

jimmy

Berichtdoor jimmy » 18 Dec 2010, 17:39

Ligt het slaagpercentage voor dit vak even belachelijk hoog als voor EPI?
thanks!

Katrien.

Berichtdoor Katrien. » 21 Dec 2010, 11:53

Ronny schreef:Tot mijn grote scha ende schande heb ik ontdekt dat ik om diverse, uiteenlopende redenen van dit vak de notities mis van volgende lessen:
les 8, 19/11
les 10, 3/12
en twee van de drie lessen op 22/10, 29/10 en 5/11. Van één ervan beschik ik over notities, die mij rapporteren over het landbouwbeleid.

De sympathieke persoonlijkheid die mij uit de rats helpt, mag zich verwachten aan een schuimende pint/sprankelende cola/warme chocomelk/mondverfrissend watertje (naar keuze).

Je hebt daar toch een boek van. Dat moet normaal voldoende zijn hoor. De notities waren in mijn tijd toch niet echt een meerwaarde, eerder het boek een beetje samengevat ofzo
“I'm thinking balls are to men what purses are to women. It's just a little bag, but we feel naked in public without it." (Carrie Bradshaw)

Gäst

Berichtdoor Gäst » 22 Dec 2010, 11:40

Is het boek kennen voldoende voor dit vak?

bemyguest

Berichtdoor bemyguest » 22 Dec 2010, 17:02

Boek is te kennen...
Maar ik heb een vraag over het hoofdstuk Milieubeleid:
In het boek gaat men in het hoofdstuk van het milieubeleid diep in op verschillende toppen en beslissingen die in de slides eigenlijk geen vermelding krijgen.
Is de het de bedoeling dat we deze ook allemaal kennen? Of meer, zoals in de slides, aandacht besteden aan de verschillende actoren en werking?

jan

Libertine

Berichtdoor Libertine » 28 Dec 2010, 12:00

Er staat een stuk online over "de economische uitdagingen voor het Belgische voorzitterschap", is er in de les een update geweest? Maw. moeten we ook de realisaties van dat voorzitterschap kennen? Zoja, heeft iemand dat genoteerd?

thx

OTMAA

Berichtdoor OTMAA » 04 Jan 2011, 15:03

Weet er iemand waar en om welk uur dit examen doorgaat? Dit staat immers niet opgegeven op mijn examenkalender.
Bedankt

pancolor

Berichtdoor pancolor » 08 Jan 2011, 14:34

OTMAA schreef:Weet er iemand waar en om welk uur dit examen doorgaat? Dit staat immers niet opgegeven op mijn examenkalender.
Bedankt

Heb eens gekeken op de examenrooster van de pol en soc, 12 januari om 9u!

driesd

Berichtdoor driesd » 09 Jan 2011, 23:57

Kan iemand die interne markt uitleggen adhv intergouvernementalisme en neofunctionalisme?

Febe

Berichtdoor Febe » 10 Jan 2011, 17:07

Libertine schreef:Er staat een stuk online over "de economische uitdagingen voor het Belgische voorzitterschap", is er in de les een update geweest? Maw. moeten we ook de realisaties van dat voorzitterschap kennen? Zoja, heeft iemand dat genoteerd?

thx

Financiële controle door EU - meest belangrijke wat België heeft gerealiseerd tijdens voorzitterschap

- Raad voor systeembeheer
-Toezicht op financiële markten, banken en verzekeraars

Febe

Berichtdoor Febe » 10 Jan 2011, 17:21

driesd schreef:Kan iemand die interne markt uitleggen adhv intergouvernementalisme en neofunctionalisme?

Intergouv: belang van staten, package deals
- Niet alleen wederzijdse erkenning, ook minimumeisen
- Bolkesteinhervorlingen: landen zijn tegen, komt er niet

Neofunctionalisme: startte met aantal artikels i.v.m. kwantitatieve handelsbeperkingen en dan spill over: gaat steeds verder

Zoiets :)

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 11 Jan 2011, 15:14

Iemand die weet waar het examen doorgaat? Dank!
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Bemyguest

Berichtdoor Bemyguest » 11 Jan 2011, 15:23

van de volgende vraag ben ik niet zeker ben of ik ze goed begrijp:

Welke instrumenten gebruikt EU om beleid te voeren + geef voorbeeld uit minstens 5 verschillende beleidsdomeinen
Het gaat hier dan om soft law tegenover hard law (als men het tegenovergestelde zo noemt). Dus eerder vrijwillige, niet regulerende manieren tegenover regulerende manieren.
Voorbeelden: open coördinatiemethode mbt tewerkstelling in het sociaal beleid (soft law), systeem van emissierechten (soft law) in het milieubeleid, promoten van braakligging in ruil voor subsidies in het landbouwbeleid (soft law), ...
is het in deze richting dat vraag gaat, of zit ik er naast?

pancolor

Berichtdoor pancolor » 11 Jan 2011, 17:12

Ronny schreef:Iemand die weet waar het examen doorgaat? Dank!

NBII en NBIII, minerva forum

Terug naar “Minor Politieke & Sociale Wetenschappen”