Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Europese Politieke Integratie

Ramses

Europese Politieke Integratie

Berichtdoor Ramses » 26 Sep 2010, 10:38

Deze cursus wordt gedoceerd door H. Vos en wil de studenten vertrouwd maken met de geschiedenis van de Europese integratie en hen een kader bieden waarbinnen actuele ontwikkelingen kunnen geplaatst worden. In dit vak wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van de Europese integratie vanaf de tweede wereldoorlog tot vandaag.Er wordt eveneens tijdens elke les aandacht besteed aan de meest recente ontwikkelingen, waarbij studenten zelf een inbreng hebben.

Nuttige links:
- ECTS-fiche
- Topic vorig jaar
- Allerlei hulpmiddelen bij het studeren

Examenvragen:

Archief schreef:
- Waarom was de Shumandeclaratie zo belangrijk?
- Waarom werd in het verdrag van Maastricht het cohesiefonds inbegrepen?
- Leg uit + situeer: Stabex-systeem
- Leg uit: smart sanctions
- Waarom duurde het tot 1974 tot het gelijkschakelen van de rijkdom van regio's echt begon, terwijl het al in het verdrag van Rome was opgenomen?
- Leg uit en situeer: de leftovers van Amsterdam.
- Al direct na de oprichting van de EEG kwamen er reacties uit het buitenland. Leg uit en situeer.
In letterlijke bewoording:
- De Conventie. Leg uit.

Gast

Re: Europese Politieke Integratie

Berichtdoor Gast » 27 Sep 2010, 17:12

iemand die naar de 1e les is kunnen gaan en wat meer info kan geven?

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 28 Sep 2010, 00:08

Gast schreef:iemand die naar de 1e les is kunnen gaan en wat meer info kan geven?

Lessen altijd op de Sterre, maandag van 10-11.15, dinsdag van 16-17.15.

Mondeling examen met vier vragen: geschiedenis, actua, "trefwoord" en denkvraag.

Nodigheden: rode draad op Minerva, handboek "Europe Recast".

Les bestaat uit actuadeel (dus actualiteit een beetje volgen) aan de hand van de inbreng van de studenten en een stuk 'geschiedenis'.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 29 Sep 2010, 15:08

Voor mensen die moeite hebben campus Sterre te vinden: De overpoort door, de grote baan die langs het S.M.A.K. gaat volgen ( Fernand Scribedreef). Die baan een heel eind volgen (ondertussen is die baan overgegaan in de 'Krijgslaan'). Onder de treinsporen door, en een kleine kilometer verder zal je aan je linkerkant enkele grote blokken zien ( Dit is campus Sterre). Het auditorium is S2 ( staat in grote letters op het gebouw, dus moeilijk te missen.)

Gast

Berichtdoor Gast » 05 Okt 2010, 17:22

Wat is er al besproken geweest in de actua? Ik geraak telkens niet in de les door mijn onderzoeksseminaries (volg dit vak als keuzevak in de master)..

Ramses

Berichtdoor Ramses » 06 Okt 2010, 09:26

De actua gaat vooral over de uitzettingen van Roma door Frankrijk.
Verder nog over de Euro-Aziatische top.

aanvulligen toegelaten :)

Disintegration

Berichtdoor Disintegration » 09 Nov 2010, 14:56

Welke actua heeft Vos afgelopen weken besproken?
I won't go down in history, but I will go down on your sister

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 09 Nov 2010, 19:46

De afgelopen 'weken' is wat teveel om op te noemen denk ik. Nogal wat.
Sinds wanneer heb je gemist?

Bij deze doe ik misschien ook het voorstel om via VGK-forum een soort 'actua-map' bij te houden, zodat we elkaar allemaal aanvullen.
Als ik eens tijd heb typ ik hetgene eens uit wat ik heb tot nu toe, al is dat zeker ook niet alles. Dan kan iedereen daar naar believen op aanvullen. Tenzij er een andere barmhartige samaritaan zich opoffert om wat te typen..

Disintegration

Berichtdoor Disintegration » 10 Nov 2010, 13:27

Wel euh, afgelopen drie weken... :? Gewoon wat kernwoorden is al voldoende. Een online overzicht van de actua is geen slecht idee trouwens, wil ik gerust een bijdrage aan leveren. Ik volg het voorbereidingsprogramma EU studies en zie bijgevolg genoeg EUropa voor mijn neus passeren om aanvullingen te maken, maar heb dit vak wat verwaarloosd afgelopen weken.
I won't go down in history, but I will go down on your sister

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 10 Nov 2010, 14:23

..inderdaad, en als iedereen wat kan aanvullen krijgen we wel een erg goeie actua-map bij elkaar.

Trouwens voor het 'geschiedenis' gedeelte, zou ik de samenvatting die bij op deze site staat zeker aanraden.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 Nov 2010, 10:30

Ik ben een master geschiedenis en ik kan dit vak nooit niet volgen door overlappingen met onderzoeksseminaries waar je verplicht bij moet aanwezig zijn. Als er iemand mij geschreven notities bezorgd zou ik ze wel allemaal willen uittypen ofzoiets. Zou wel graag mijn steentje bijdragen, maar zonder lesnotities wordt dat natuurlijk moeilijk. :)

Gast

Berichtdoor Gast » 12 Nov 2010, 10:38

euh..en bij deze beloof ik ze ook zonder dt fouten uit te typen, bezorgt dus. :D

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Nov 2010, 08:30

Niemand..? Desnoods een kort overzichtje van de besproken onderwerpen? Dan kan ik nog altijd alles opzoeken.. Mijn dank zou groot zijn. :)

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 30 Nov 2010, 13:01

Ik zal mijn notities proberen uit te typen wanneer ik tijd heb. Dat zal wel na het uitdelen van de stucu's zijn, dus dat kan nog wat duren.

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 11 Dec 2010, 17:17

Tot mijn grote scha ende schande heb ik ontdekt dat ik om diverse, uiteenlopende redenen van dit vak de notities mis van volgende lessen:
les 6: 12/10
les 8: 19/10
les 10: 26/10
les 12: 9/11
les 15: 23/11
les 18: 7/12
De sympathieke persoonlijkheid die mij uit de rats helpt, mag zich verwachten aan een schuimende pint/sprankelende cola/warme chocomelk/mondverfrissend watertje (naar keuze).
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Terug naar “Minor Politieke & Sociale Wetenschappen”