Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Interne Belgische Politiek

Ramses

Interne Belgische Politiek

Berichtdoor Ramses » 26 Sep 2010, 10:36

Deze cursus wordt gedoceerd door H. Reynaert en wil aan de hand van de geschiedenis en de structuur van de verschillende politieke partijen de student een inzicht geven in de samenhang en evolutie van het Belgische politieke systeem. Hierbij worden aan de hand van concrete conflicten de diverse breuklijnen in de Belgische politiek geïllustreerd. Dit opleidingsonderdeel verschaft een gestructureerd en gedetailleerd overzicht van het Belgische politieke landschap in de twintigste eeuw. Bovendien wordt de politieke actualiteit niet uit het oog verloren. Recente politieke ontwikkelingen worden in een historische context geplaatst.

Nuttige links:
- ECTS-fiche
- Topic vorig jaar
- Allerlei hulpmiddelen bij het studeren

Archief schreef:Vragen tweede periode 2009-2010
1. Wat was het inhoudelijke thema van de verkiezingen van 1999? Wat was de uitslag voor de CVP? Wat waren de gevolgen op electoraal vlak, op vlak van interne partijorganisatie en op nationaal vlak.
2. Waarom had de PS het in haar beginjaren moeilijk om zich te profileren? Hoe werd dit opgelost?
3. Schets de ontstaansgeschiedenis van het Vlaams Blok (politieke context, belangrijke figuren)
4. Termen: ID21, Sp.a rood, Groene lijsten, Motz
5. Er zijn vele politici die springen van het ene niveau naar het andere, soms zelfs om electorale of tijdelijke redenen. welke drie belangrijke gevolgen heeft dit en leg uit.
6. Voorzitter senaat, voorzitter cd&v

Leila

Re: Interne Belgische Politiek

Berichtdoor Leila » 15 Okt 2010, 17:16

Is het nodig het boek te studeren? of is de syllabus voldoende?
Anders zou ik enkel het boek eens doorlezen en de syllabus studeren.

Saksen-Coburg-Koháry
Locatie: De Belgische kust (Blankenberge, bweik) in het Koninkrijk Belgie

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 15 Okt 2010, 18:01

Als het nog steeds die boeken over de gemeentepolitiek en 'wie zetelt' betreft, zijn die noodzakelijk om te leren, omdat er altijd een vraag uit het boek op het examen opduikt. Over die syllabus is het normaal voldoende om de samenvatting te leren, maar wel met de officiele cursus ernaast te leggen en eens te vergelijken.
''I can make a lord, but only God can make a gentleman” (James VI/I)
"Land skall med lag byggas.'' (Karl XV av Sverige)
''A day without laughter is a day wasted !'' (Charles Chaplin)

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Dec 2010, 11:15

Hallo,

ik ben momenteel bezig met een samenvatting van het boek 'wie zetelt?'.
Het boek telt 200 pagina's, is er iemand eventueel geïntresseerd om dit werk te verdelen?

ik ben wel bereid om tot en met H4 te doen (dit is p 113). er blijven dus nog 87 pagina's over.

laat gerust iets weten: bramrimaux@hotmail.com

bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Dec 2010, 11:28

Gast schreef:Hallo,

ik ben momenteel bezig met een samenvatting van het boek 'wie zetelt?'.
Het boek telt 200 pagina's, is er iemand eventueel geïntresseerd om dit werk te verdelen?

ik ben wel bereid om tot en met H4 te doen (dit is p 113). er blijven dus nog 87 pagina's over.

laat gerust iets weten: bramrimaux@hotmail.com

bedankt!

!!Ik bedoel dus tot en met hoofdstuk 3, tot en met pagina 112.!!

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Dec 2010, 17:08

Niet slecht bedoeld, maar met enkel de besluiten van elk hoofdstuk te leren, kom je al méér dan ver genoeg. :) Je kan je tijd nuttiger besteden denk ik!

Bemyguest

Berichtdoor Bemyguest » 02 Jan 2011, 09:25

Wat is de kwaliteit van de samenvatting van IBP?
Hij ziet er degelijk gestructureerd uit, en ik ben al door verschillende mensen aangeraden om deze te gebruiken.
Hoe is die inhoudelijk? als in, moeten er nog elementen uit de cursus, die niet in deze samenvatting staan erbij schrijven?

Man toch, ik vind dit toch maar, om het oneerbiedig te zeggen, een schijtvak :splat:
Ik had er toch veel meer van verwacht aan het begin van het jaar.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Jan 2011, 11:14

De samenvatting voldoet meer dan genoeg. Enkel moet je telkens per hoofdstuk het laatste deel van je cursus erbij nemen, omdat de stucu ergens 2005 stopt. Voor groen en VB vond ik het handiger om de cursus zelf te leren, omdat er toch wel elk jaar 1 vraag uit deze twee komt en die twee hfdstn niet veel zijn in de cursus, maar wel uitgebreider dan in de stucu. Dan kan je toch op 1 vd 4 vragen alleszins een mooi, uitgebreid antwoord geven, en voor de rest kom je met de stucu en dat boekje goed weg.

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 02 Jan 2011, 14:05

Persoonlijk leer ik ook de samenvatting van deze website. Op plaatsen waar ze onduidelijk is, kan je altijd eens de cursus lezen. Voor grote breuklijnen zoals de koningskwestie mss ook als je er de tijd voor hebt maar echt noodzakelijk is het niet als je met een 10 tevreden bent :)
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

Wouter P

Berichtdoor Wouter P » 02 Jan 2011, 23:18

Dat boek van 'Geschiedenis van België' is ook handig om hier en daar iets te verduidelijken, vooral over economische zaken. Die staan in de cursus van Reynaert nogal summier uitgelegd.
Prof. Em. Dr. David Burr schreef:I offer this CV because students from other schools use my home page in writing papers, and a good number of them write me to ask whether I'm a respectable historian. It's a reasonable question.

lei

Berichtdoor lei » 03 Jan 2011, 21:35

Is de samenvatting genoeg?
Ze is toch niet volledig?
bv bij de liberalen staat bij 1.3, 1.4 en 1.5 enkel de titel terwijl deze stukken toch ook gekend moeten zijn?
x

Wouter VA

Berichtdoor Wouter VA » 04 Jan 2011, 09:16

De onderdelen 1.2, 1.3, 1.4 en 1.5 zijn inderdaad niet verwerkt in de samenvatting, is dit normaal? Vallen deze delen weg ofzo?

Zeg aub van wel :(

Leila

Berichtdoor Leila » 04 Jan 2011, 09:37

1.14 is ook enkel de titel...

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 04 Jan 2011, 10:15

Als Reynaert niet gezegd heeft dat ze wegvallen, ga ik ze toch maar eens bekijken in de cursus of zijn powerpoints met een beetje extra info...
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

Wouter P

Berichtdoor Wouter P » 04 Jan 2011, 12:06

En die cursus is dan wel dik, maar leest best wel vlot.
Prof. Em. Dr. David Burr schreef:I offer this CV because students from other schools use my home page in writing papers, and a good number of them write me to ask whether I'm a respectable historian. It's a reasonable question.

Terug naar “Minor Politieke & Sociale Wetenschappen”