Prof. Em. Dr. David Burr schreef:I offer this CV because students from other schools use my home page in writing papers, and a good number of them write me to ask whether I'm a respectable historian. It's a reasonable question.
Matthias¸ schreef:Zowel bij Durkheim als Weber zijn er een aantal open vragen (kritiek).
Welke kritiek zou je bij Marx kunnen geven?
Matthias¸ schreef:Zowel bij Durkheim als Weber zijn er een aantal open vragen (kritiek).
Ronny schreef:Matthias¸ schreef:Zowel bij Durkheim als Weber zijn er een aantal open vragen (kritiek).
Ik zou zeggen: Weber als kritiek op Marx. En Mannheim kan ook gezien worden als kritiek op Marx, dacht ik.
Michiel_D schreef:Iemand die het antwoord weet op de volgende vragen?
Leg de dimensie universalisme/particularisme bij Parsons' pattern variables uit. Illustreer aan de hand van een voorbeeld uit je eigen studiegebied.
Ooit was het uitoefenen van een beroep een religieuze plicht. Vandaag is het echter zo dat als je niet streeft naar rijkdom (iets in die aard), je uit de boot valt. Leg dit uit aan de hand van Weber's begrippen.
Wim. schreef:Een ruwe verwoording van wat ik me nog kan herinneren van de vragen:
1. Wat bedoelt Alexis de Tocqueville met individualisme?
2. Licht het Hawthorne-effect toe
3. De patroon variabelen van Parsons: wat bedoelt hij ermee?
4. Som de parallellen op tussen Weber en de documentaire van Dan Graham over Rock your Religion.
5. citaat rond gemeenschappelijke vieringen ( joden, christenen, ..). Wat hebben deze volgens Durkheim gemeenschappelijk? (uiting gemeenschapsgevoel)
6. Wat wordt volgens de kritische theorie bedoeld met ''emancipatie''?
7. Van wie is dit citaat en waarover gaat het? Het was Marx en het ging over historisch materialisme.
8. Hoe kwam het dat de maatschappij overging van een mechanische solidariteit naar een organische?
9. Leg de verschillen in macht van Weber uit en koppel aan Bourdieu.
10. Wat bedoelt Mead als hij zegt dat the Self sociaal gevormd is?
Terug naar “Minor Politieke & Sociale Wetenschappen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast