Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Onderwijsorganisatie en -beleid

Ramses
Gebruikersavatar
Berichten: 332
Lid geworden op: 09 Mei 2010, 10:37

Onderwijsorganisatie en -beleid

Berichtdoor Ramses » 26 Sep 2010, 12:04

Deze cursus wordt gedoceerd door H. Van Keer en wil:
- De structuur van het secundair en hoger onderwijs in Vlaanderen kunnen beschrijven.
- Het Vlaamse onderwijsbeleid kunnen analyseren vanuit de spanning centralisering – decentralisering.
- Het Vlaamse onderwijsbeleid kunnen situeren in een bredere maatschappelijke context.
- Het decreet op de inspectie en de begeleiding kunnen situeren binnen het streven naar meer responsabilisering van scholen.
- De rol van eindtermen en ontwikkelingsdoelen kunnen beschrijven in het licht van de kwaliteitsbewakende opdracht van de overheid.
- Het participatiedecreet en het gelijke onderwijskansendecreet kunnen situeren binnen een emancipatorische onderwijsvisie.
- De besproken decreetgeving kunnen toepassen op casussen.
- De databank “edulex” van het Departement onderwijs van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap kunnen hanteren.
- Kunnen aangeven welke rol de school en de leraar vervullen in dit systeem van kwaliteitszorg en meer autonomie voor scholen.
- Verschillen in schoolculturen en het functioneren van directies kunnen herkennen in casussen.
- Deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s.
Inhoudelijk behandelt het:
- met betrekking tot onderwijsorganisatie en –beleid
*structuur en organisatie van het onderwijs in Vlaanderen
*decreten secundair en hoger onderwijs
*inrichtende machten van het onderwijs
*situering van begrip “pedagogische vrijheid”
*betekenis en impact van het decreet op de inspectie en begeleiding van 17 juli 1991 met focus op kwaliteitsdriehoek: inspectie – begeleiding – eindtermen en ontwikkelingsdoelen als minimumdoelen
*historiek, achtergrond, bepalingen en impact van de verschillende GOK-decreten
*historiek, achtergrond, bepalingen en impact van het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
*curriculumontwikkelingen in Vlaanderen: verhouding eindtermen – leerplan –schoolwerkplan
- met betrekking tot schoolbeleid
*autonomie van scholen en hogescholen zelfevaluatie en kwaliteitszorg (inbegrepen functioneringsgesprekken en evaluatie van leraren) leiderschapsstijlen van directies schoolculturen school als lerende organisatie
- rechtspositie leraren, rechtspositie leerlingen
- deontologie

Nuttige links:
- ECTS-fiche

Terug naar “Lerarenopleiding”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron