Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Samenleving: Politieke en Sociale geschiedenis

Ramses

Samenleving: Politieke en Sociale geschiedenis

Berichtdoor Ramses » 26 Sep 2010, 10:04

Dit vak wordt gedoceerd door R. Vermeir in samenwerking met P. Van Nuffelen, T. Sneijders en D. Luyten. Het gaat hier om een tijdvakoverschrijdende cursus rond het staatsvormingsproces binnen Europa. Het thema wordt gesitueerd op het snijvlak van de politieke en sociale geschiedenis. De lessen worden gestructureerd rond een thema dat in het begin van het academiejaar zal worden meegedeeld. Het lesmateriaal bestaat uit powerpoints en een reader.

Nuttige links:
- ECTS-fiche
- Topic vorig jaar

Archief schreef:Vragen tweede zit 2009 – 2010:

- Klassieke: het ontstaan van de democratie in het antieke Athene was een gevolg van conflict bij de elite. Steunt u deze stelling? Licht toe met de nodige historische details.
- Middeleeuwen: de laatmiddeleeuwse opstandelingen voerden een zelfbewust politiek discours. Verduidelijk met concrete voorbeelden. Welke theoretische benaderingen kan de historicus gebruiken om dit discours te bestuderen. ( Spivak, Gramsci Hidden Transcripts ... )
- Vroegmoderne: geef een vijftal redenen waarom er in het midden van de 17de eeuw in Castilië geen regimebedreigende opstand heeft plaatsgevonden.
- Nieuwste: bij de stichting van de liberale staat werd het parlement als centrum van de politieke beslissingsmacht gezien. Gaandeweg, onder invloed van de vakbewegingen en de Nieuwe Sociale Bewegingen, ontstonden er echter andere beslissingsvormen naast het parlement. Welke, schets hun evolutie en welke invloed had dit op de politieke besluitvorming? Beperk u tot de hoofdlijnen.

AntonWillaert

Re: Samenleving: Politieke en Sociale geschiedenis

Berichtdoor AntonWillaert » 24 Nov 2010, 15:30

De 'aanbevolen' literatuur bij het deel Oudheid. Zijn die te kennen of is het slechts extra achtergrondinfo?
Gaudeamus igitur, iuvenus dum sumus
Laat ons dan vrolijk zijn, zolang we jong zijn

eL Wimmo
Pro-Web

Berichtdoor eL Wimmo » 25 Nov 2010, 17:57

Achtergrondinfo.
NO HERO JUST PEDRO

bsttbmwc

Berichtdoor bsttbmwc » 18 Dec 2010, 15:19

Geld dit ook voor de andere tijdsvakken of moeten ze daarvoor wel gekend zijn?

AntonWillaert

Berichtdoor AntonWillaert » 19 Dec 2010, 13:13

Iemand die een samenvatting van de franse artikels van het onderdeel nieuwste wil ruilen tegen samenvattingen van andere artikels? :P French is killing me :rip:
Gaudeamus igitur, iuvenus dum sumus
Laat ons dan vrolijk zijn, zolang we jong zijn

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Dec 2010, 15:30

Volstaan powerpoint slides en teksten om dit vak te doorstaan? Door een onbegrensde luiheid, heb ik geen (coherente) notities.
Danku Leander

Tiemen

Berichtdoor Tiemen » 01 Jan 2011, 20:02

Ik zoek nota's van 9/12 en 23/12. Iemand die deze toevallig op zijn pc staan heeft en ze zou willen delen?

Dank bij voorbaat.
Throughout history my misanthropy always has been grander then thine.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Jan 2011, 20:50

Hallo,

Aangezien het aantal teksten enorm veel lijkt zoek ik nog mensen om de last wat te verdelen.
Iemand die dit ziet zitten, stuur gerust rond. Hoe meer mensen hoe minder werk.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Jan 2011, 17:23

Hallo,

Ik heb alle teksten samengevat van vroegmoderne.
Eentje van de oudheid en eentje van nieuwste.
Misschien kunnen we wisselen?

Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Jan 2011, 17:35

Gast schreef:Hallo,

Ik heb alle teksten samengevat van vroegmoderne.
Eentje van de oudheid en eentje van nieuwste.
Misschien kunnen we wisselen?

Groetjes

We zijn op dit moment bezig al met het samenvatten met een bendje.
Maar zodra ze af zijn wil ik gerust wisselen.

stuur maar een mailtje naar frederik_de_koninck@hotmail.com

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 04 Jan 2011, 15:33

Kan iemand nog eens het verschil tussen constitutie en grondwet duidelijk maken? Zit er een beetje mee in de knoop.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Tiemen

Berichtdoor Tiemen » 04 Jan 2011, 17:40

Ronny schreef:Kan iemand nog eens het verschil tussen constitutie en grondwet duidelijk maken? Zit er een beetje mee in de knoop.

Grondwet: het geheel van basisprincipes waarop de rest van de wetgeving stoelt.

Constitutie: (het best te omschrijven naar ik denk als) de structuur van de staat. De manier waarop de staat haar bestel is ingericht/ functioneert.

Een constitutie is vaak ingeschreven in de grondwet, maar dit is geen noodzaak. Engeland heeft geen grondwet. Zij steunt op de magna carta en een bundeling van gewoonterechten.
Naar mijn inzien heeft dit ook als implicatie dat: wanneer iets zich voordoet die niet in de belgische grondwet staat, is dit een illegaal feit.(cf. de verkiezingen in 1919 zouden denk ik juridisch gezien nietig verklaard kunnen zijn geworden) Terwijl bv in Engeland wel als legaal kan aanvaard worden, indien "iedereen akkoord is".

Dus: de grondwet is de juridische vastlegging van de constitutie in 1 basiswettekst?
Throughout history my misanthropy always has been grander then thine.

Theo

Berichtdoor Theo » 04 Jan 2011, 20:12

Wat is precies de bedoeling van "de reader", de verplichte teksten van dit vak?
Horen ze er gewoon bij als aanvulling? Hoe leer ik ze best of is eens lezen genoeg?

Bemyguest

Berichtdoor Bemyguest » 05 Jan 2011, 08:56

De reader beslaat alle teksten die op minerva staan...
Niet alle hoeven gekend te worden, meestal 2 die gekend moeten zijn, de rest is bijhorende informatie.

Tiemen schreef:
Ronny schreef:Kan iemand nog eens het verschil tussen constitutie en grondwet duidelijk maken? Zit er een beetje mee in de knoop.

Grondwet: het geheel van basisprincipes waarop de rest van de wetgeving stoelt.

Constitutie: (het best te omschrijven naar ik denk als) de structuur van de staat. De manier waarop de staat haar bestel is ingericht/ functioneert.

Een constitutie is vaak ingeschreven in de grondwet, maar dit is geen noodzaak. Engeland heeft geen grondwet. Zij steunt op de magna carta en een bundeling van gewoonterechten.
Naar mijn inzien heeft dit ook als implicatie dat: wanneer iets zich voordoet die niet in de belgische grondwet staat, is dit een illegaal feit.(cf. de verkiezingen in 1919 zouden denk ik juridisch gezien nietig verklaard kunnen zijn geworden) Terwijl bv in Engeland wel als legaal kan aanvaard worden, indien "iedereen akkoord is".

Dus: de grondwet is de juridische vastlegging van de constitutie in 1 basiswettekst?

Ik dacht eerder dat constitutie en grondwet eerder synoniemen van elkaar waren...
vb. constitutioneel parlement, grondwettelijk parlement.
Is het niet eerder Grondwet en institutie? Ik heb de cursus nog niet helemaal geleerd, dus vergiffenis voor mijn fouten eh :)

Dancet
Pro-Web

Berichtdoor Dancet » 05 Jan 2011, 12:17

Neen, het is zoals Tiemen zegt.
If we amplify everything, we hear nothing.
- John Stewart

Terug naar “Derde Bachelor”