Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

ALGEMEEN - FRUSTRATIES EN GEJUICH

Wouter P

Re: ALGEMEEN - FRUSTRATIES EN GEJUICH

Berichtdoor Wouter P » 19 Aug 2011, 15:48

Carapils schreef:Iconografie was vrij easy met uitzondering van die ene vraag over genreiconografie, begrippen waren: betekenis koraal, Hypnerotomachia Poliphili, Aby Warburg, en één die ik niet wist. Andere vragen: "bespreek de biblia pauperum en... ", de rest is onduidelijk :D. Prettige vakantie!

Ik heb deze vraag even opgezocht en ik vond in de cursus enkel dit:
p. 46 schreef:4.2.1.3. Steensymboliek
Bronnen: lapidarissen; cf. supra.
Voorbeeld: robijn is bloed van God.
(Half-)edelstenen, mineralen e.d. waren geliefd om hun kostbaarheid, symbolische en magisch-apotropeïsche betekenis (b.v. bezoar, koraal).

Heb ik iets over het hoofd gezien of worden we echt verwacht om al die verschillende iconografische elementjes te kennen? Want daar doe ik niet aan mee! Zeker niet als het maar een kleine begripsvraag is.
Prof. Em. Dr. David Burr schreef:I offer this CV because students from other schools use my home page in writing papers, and a good number of them write me to ask whether I'm a respectable historian. It's a reasonable question.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 Aug 2011, 18:34

Beest schreef::D

De bundel nalezen, is iets wat ik zeker ook zou aanraden! Verder staat er op de flwi-site een volledige lijst met alle minores die je kan doen. Laat je niet afschrikken door een niet-preferentiële minor, ikzelf heb ook zo eentje gevolgd en heb altijd zonder problemen overlappende examens kunnen verzetten. Het tijdstip van lessen is iets waar je altijd rekening mee moet houden dus daar vormen ze geen extra probleem :>

Als je nu bijvoorbeeld al zeker weet dat je, ik zeg maar iets, economie wil bijdoen, kan je natuurlijk voor een minor in die richting kiezen om bijvoorbeeld een schakeljaar van 30 studiepunten weg te werken (15 SP minor in het tweede en 15 SP in het derde) of om vakken te kiezen die net niet in dat schakeljaar of die ManaMa liggen om je kennis en interesse uit te breiden. Punt is dat, als je het toch al zeker bent, je ook gewoon iets heeeeeeeeeeeeelemaal anders kan kiezen dat je gewoon heel hard interesseert en dat je stiekem wou studeren maar bijvoorbeeld niet mocht van de mama :>

Het komt er bij je minor een klein beetje op neer dat je kiest tussen iets wat je heel erg interesseert en iets wat je heel erg nuttig lijkt. Het is daarbij altijd leuk als je dat kan combineren maar uiteindelijk is een minor maar goed voor 30 SP en dat gaat je academische carrière niet bepalen, moest je het gevoel hebben dat je verkeerd koos :>

Nog één tip: als je graag economie wil doen, bekijk dan de schakeljaren eens van Bedrijfskunde, Algemene Economie en Overheidsmanagement. Deze Mana eu Ba's denk ik, hebben allemaal een schakeljaar van 30 SP vanaf volgend jaar, dus als je slim kiest, kan je dat in je minor opvangen!

Ikzelf heb Nederlands gedaan en ben daar nog altijd heel blij mee :> Een taal is wel helemaal anders om te studeren dan Geschiedenis (en dan heb ik nog een taal gekozen waar je geen vocabulaire moet leren :> ) maar je bent er wel heel snel mee weg!

Klassieke traditie is pap makkelijk. Best interessant ook, eigenlijk is het gewoon geschiedenis trouwens.

Fredo

Berichtdoor Fredo » 23 Aug 2011, 21:33

Ik denk dat ik net iets ontdekt heb: als ik voor 1 module van kwalitatieve niet geslaagd ben, maar ik ben er wel in totaal door, dan moet ik die module niet opnieuw afleggen? :)

Stijn\Sylvie

Berichtdoor Stijn\Sylvie » 24 Aug 2011, 09:29

inderdaad :jump:
Under the lights where we stand tall
Nobody touches us at all
-Pantera (Cowboys From Hell 1990)

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 26 Aug 2011, 16:11

Hoe was het met de mensen die vandaag kwalitatieve hadden?
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

wizz

Berichtdoor wizz » 03 Sep 2011, 18:42

tis precies alsof het vak kwalitatieve niet bestaat, nochtans zou ik graag overleggen, tis me allemaal toch niet helemaal duidelijk.

Wouter P

Berichtdoor Wouter P » 04 Sep 2011, 19:37

Morgen vierde keer paleo en ik begin er eindelijk een beetje goed in te worden!
Prof. Em. Dr. David Burr schreef:I offer this CV because students from other schools use my home page in writing papers, and a good number of them write me to ask whether I'm a respectable historian. It's a reasonable question.

WenWen

Berichtdoor WenWen » 04 Sep 2011, 21:38

Old Hatfield schreef:Morgen vierde keer paleo en ik begin er eindelijk een beetje goed in te worden!

²
Afbeelding

WILLEM IS HIER OOK

Berichtdoor WILLEM IS HIER OOK » 05 Sep 2011, 14:37

En hoe ging het, jongens?

Jeroen_Bonte

Berichtdoor Jeroen_Bonte » 06 Sep 2011, 19:10

Vraagje: Ik had geen herexamens (2 keer 9 = deliberatie) dus ik was al eens aan het rondneuzen voor mijn herinschrijving. Op deze site:
http://studiegids.ugent.be/2011/NL/FACU ... BSHIE.html
kun je alle vakken enzo bekijken.

enfin nu zie ik daar staan
15 studiepunten onder methodologie en ...
5 bij regio
10 SP bij heuristiek
10 SP bij oefeningen

+ 30 SP uit een minor
Samen dus 70 studiepunten??? Een normaal jaar is er toch 60? Weet iemand waar de fout zit?

mvg. Jeroen

JordyS

Berichtdoor JordyS » 06 Sep 2011, 19:15

Jeroen_Bonte schreef:Vraagje: Ik had geen herexamens (2 keer 9 = deliberatie) dus ik was al eens aan het rondneuzen voor mijn herinschrijving. Op deze site:

5 bij regio
10 SP bij heuristiek
10 SP bij oefeningen

+ 30 SP uit een minor
Samen dus 70 studiepunten??? Een normaal jaar is er toch 60? Weet iemand waar de fout zit?

mvg. Jeroen

10 Heuristiek
10 Praktijk
5 Keuzevak
15 Minores (wordt gesplitst in 2x 15)
5 Regio
5 Paleografie
5 Tendenzen (verschuift van BA3 naar BA2)
5 Keuze tussen Historische methodolgie en Statistiek

In totaal 60, de minor en keuzevakkenbundel zal binnenkort op dit forum verschijnen om je te ondersteunen in je keuzes ;)

Ruben

Berichtdoor Ruben » 07 Sep 2011, 09:46

JordyS schreef:
Jeroen_Bonte schreef:Vraagje: Ik had geen herexamens (2 keer 9 = deliberatie) dus ik was al eens aan het rondneuzen voor mijn herinschrijving. Op deze site:

5 bij regio
10 SP bij heuristiek
10 SP bij oefeningen

+ 30 SP uit een minor

mvg. Jeroen

10 Heuristiek
10 Praktijk
5 Keuzevak
15 Minores (wordt gesplitst in 2x 15)
5 Regio
5 Paleografie
5 Tendenzen (verschuift van BA3 naar BA2)
5 Keuze tussen Historische methodolgie en Statistiek

In totaal 60, de minor en keuzevakkenbundel zal binnenkort op dit forum verschijnen om je te ondersteunen in je keuzes ;)

Als ik me niet vergis ligt 'statistiek en databeheer voor historici' nu sowieso in het tweede jaar en historische methodes in het derde jaar, vast dus. Misschien moet je dat nog even dubbel checken?
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

JordyS

Berichtdoor JordyS » 07 Sep 2011, 22:24

Ah dat wist ik niet, ik zal het eens na moeten gaan. Bedankt voor de opmerking Ruben. ;)

Gg

Berichtdoor Gg » 08 Sep 2011, 13:06

Heeft er iemand al de oefening ecologische geschiedenis gedaan? Kan iemand daar wat uitleg bij geven? En welke
heuristiek moet je daar dan bijnemen?

Stijn\Sylvie

Berichtdoor Stijn\Sylvie » 08 Sep 2011, 13:38

Ik heb oefening ecologische gedaan.
Er is geen specifieke heuristiek die bij de oefening aansluit, maar aangezien het thema van de oefening zich situeert in de 19e of 20e eeuw, is heuristiek nieuwste de beste keuze.

Ik heb heuristiek oudheid gedaan, en daar heb je voor de oefening dus helemaal niks aan xD.

Als je vragen heb rond de oefening ofzo, kan je me altijd PB of mailtje sturen :wink:
Under the lights where we stand tall
Nobody touches us at all
-Pantera (Cowboys From Hell 1990)

Terug naar “Tweede Bachelor”