Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Methodologie van de gesch: Kwalitatieve methodes

BertVC

Re: Methodologie van de gesch: Kwalitatieve methodes

Berichtdoor BertVC » 23 Jun 2011, 11:41

Hey, ik was niet aanwezig bij de laatste les van discoursanalyse (etniciteit) en hoewel ik nota's gekregen heb van een vriend slaagt de prof er toch in mij mateloos te verwarren/in het ongewisse te laten.

Er zijn dus 4 kritieken op het werk van Said, waarin hij het Oriëntalisme veroordeelt.

1. representatie vs. het ‘echte’
2. tekstualisme vs. materialisme
3. representativiteit
4. historiciteit (het historisch-zijn)

De eerste en de vierde kritiek snap ik wel maar de 2e en de 3e, daar begrijp ik nog steeds niet goed. :oops:

Kan iemand mij daarbij helpen? Dankbaarheid zal u ten deel vallen.

ps: gaat ze écht een vraag stellen uit dat artikel "practicing history" stellen? :shock:
veritas vos liberabit

Gast

Berichtdoor Gast » 23 Jun 2011, 17:02

Dat artikel van foto en film op minerva...Moet dat gekend zijn?

Tiemen

Berichtdoor Tiemen » 23 Jun 2011, 18:40

Gast schreef:Dat artikel van foto en film op minerva...Moet dat gekend zijn?

Ja, dat staat in zijn syllabus op het titelblad.(ik heb het zelf ook maar net gezien) Ironisch genoeg staat heel zijn cursus in 14p. en dat in 12p.
Throughout history my misanthropy always has been grander then thine.

Bob

Berichtdoor Bob » 23 Jun 2011, 19:15

Kan iemand me eens de foto van Malterie du Progres nader verklaren?

Alvast bedankt!

NielsN

Berichtdoor NielsN » 23 Jun 2011, 19:23

Bob schreef:Kan iemand me eens de foto van Malterie du Progres nader verklaren?

Alvast bedankt!

Alles is uit het hoofd neergetypt

Hier hebben we de personen bekeken ed.: Links zit de koetsier (typpische kledij en rijstok in z'n (rechter)hand), hij staat op de foto om te tonen dat het goed gaat en dat de eigenaar geld heeft, ernaast zit de eigenaar van de fabriek (rijke kledij ed) met daarnaast de 3 kinderen in deftige kledij en (speciale) hoedjes. Het zijn (heel waarschijnlijk) de kinderen van de baas, ze zijn aanwezig om: ofwel veiligheid te suggeren, of te tonen dat het een vrome familie is; want daarnaast (denk ik) zit een priester (zie zijn kledij).
Er is ook een mechanicien aanwezig (helemaal rechts of rechs op de 2e rij): hij heeft zo'n olie-ding in z'n hand. Daarachter is de ploegbaas (deftiger gekleed dan de rest). De 2 e en 3e rij worden gekenmerkt door de arbeiders.

Deze foto's werden heel vaak getrokken in die tijd. Ze leren ons (veel) over de samenstelling (?) (van de arbeiders) van bedrijfjes.
De foto is gedateerd (zie dat plakkaat) en het is een bierbedrijfje dacht ik.

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 23 Jun 2011, 22:55

Ik vraag me af wat de mogelijkheid is dat ze de film rond 'la misère du Borinage' vragen te bespreken. Het lijkt me een beetje onmogelijk om die film af te spelen voor het hele auditorium wanneer er andere examens bezig zijn (+ook de lengte van de film), en vragen een film te bespreken die iedereen een maand geleden gezien heeft, is ook niet echt vanzelfsprekend.. Misschien eerder een vraag rond het analysemodel verwachten ?

Ramses

Berichtdoor Ramses » 24 Jun 2011, 07:36

Er staan nog enkele interessante vragen op het minerva forum.

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jun 2011, 08:15

Als je de discursieve technieken moet bespreken, dan is dat toch gewoon de zaker eruit halen zoals metafoor, eufemisme,...?

NielsN

Berichtdoor NielsN » 24 Jun 2011, 08:23

Michiel_D schreef:Ik vraag me af wat de mogelijkheid is dat ze de film rond 'la misère du Borinage' vragen te bespreken. Het lijkt me een beetje onmogelijk om die film af te spelen voor het hele auditorium wanneer er andere examens bezig zijn (+ook de lengte van de film), en vragen een film te bespreken die iedereen een maand geleden gezien heeft, is ook niet echt vanzelfsprekend.. Misschien eerder een vraag rond het analysemodel verwachten ?

Tghoja: je kan altijd de prentjes uit de ppt krijgen en die moeten bespreken hé... (de ppt over de film)

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 24 Jun 2011, 10:47

Michiel_D schreef:Ik vraag me af wat de mogelijkheid is dat ze de film rond 'la misère du Borinage' vragen te bespreken. Het lijkt me een beetje onmogelijk om die film af te spelen voor het hele auditorium wanneer er andere examens bezig zijn (+ook de lengte van de film), en vragen een film te bespreken die iedereen een maand geleden gezien heeft, is ook niet echt vanzelfsprekend.. Misschien eerder een vraag rond het analysemodel verwachten ?

Uiteraard zal die film niet afgespeeld worden maar hij is wel uitgebreid besproken in de les dus ik acht het wel vrij realistisch dat daar eens vragen uit komen.
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 26 Jun 2011, 13:18

Discours: -bespreek de voordelen en nadelen van kritische discoursanalyse
- analyse tekstfragment, artikel 1938 over Joodse vluchtelingen in België: analyseer en pas een tekstuele analyse toe.

Foto en film: bespreek wat Januarius en Teughels bedoelen met de poststructuralistsiche aanpak, en leg de link met hoe historici foto en film kunnen gebruiken.

Intellectuele: opgegeven vraag.

Fredo

Berichtdoor Fredo » 02 Aug 2011, 13:27

Iemand die me kan vertellen waar en wanneer we voor het herexamen moeten zijn? Ik moet 1 module opnieuw doen, maar blijkbaar wordt de datum en plaats niet weergegeven op mijn herexamenkalender. :)

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Aug 2011, 13:33

Herexamen is vrijdag 26 augustus , 14u30 in auditorium C.

Briallen

Berichtdoor Briallen » 02 Aug 2011, 17:20

Als je voor de taak van discoursanalyse niet geslaagd bent, moet je deze dan terug opnieuw maken voor de 2de zit??

Dancet
Pro-Web

Berichtdoor Dancet » 02 Aug 2011, 17:47

Ja.
If we amplify everything, we hear nothing.
- John Stewart

Terug naar “Tweede Bachelor”