Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van de Moderne en Hedendaagse tijden

Jasper

Re: Geschiedenis van de Moderne en Hedendaagse tijden

Berichtdoor Jasper » 19 Jun 2011, 19:31

Martijn. schreef:
Vraag schreef:Stel dat er toch teveel plagiaat inzit, krijg je dit dan op voorhand te horen of pas de ter plaatse op de dag zelf?

Er mag gewoon géén plagiaat inzitten volgens mij. Je mag wel alles gebruiken om je "inspiratie" uit te halen. Het anders overtypen dus..
Ik heb hier en daar ook stukjes die heel goed gelijken op andere teksten (niet het handboek), maar die niet identiek hetzelfde zijn. Ik hoop dus ook niet dat ze daarvoor een 0 geven. Ik geloof dat ze dat wel op voorhand zouden melden.

Ik dacht ergens gehoord te hebben dat het 20% mocht zijn. Kan ook niet anders he, als er 300 man ieder jaar hetzelfde boek samenvat.

anouk

Berichtdoor anouk » 19 Jun 2011, 21:19

Tot hoe laat kunnen de mondeling examens doorgaan en Is het alfabetisch?
dank

Gast

Berichtdoor Gast » 19 Jun 2011, 21:51

anouk schreef:Tot hoe laat kunnen de mondeling examens doorgaan en Is het alfabetisch?
dank

het is alfabetisch en ik dacht max 17u

en hoe gaat het precies in zijn werking tijdens het mondeling examen?
krijg je tijd om voor te bereiden?

Stijn

Berichtdoor Stijn » 19 Jun 2011, 22:00

Bon, ik heb in een snel tempo toch nog lijstjes kunnen maken per land. Hierbij stel ik deze ook ter beschikking... ik hoop dat jullie er min of meer iets aan hebben (sommige landen zijn minder uitgewerkt, zeker de laatste hoofdstukken). Negeer de pagina nummering, tenzij je mijn samenvatting hebt ;)

Off Topic posts worden precies verwijderd... sorry :)
Bijlagen
Lijsten-per-land.doc
(64.5 KiB) 82 keer gedownload

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 19 Jun 2011, 22:59

Gast schreef:
anouk schreef:Tot hoe laat kunnen de mondeling examens doorgaan en Is het alfabetisch?
dank

Zoals al paar keer hier gezegd: je komt binnen, gaat zitten, krijgt je vraag en 5 min of iets meer om je voor te bereiden. Dan vertel je ahv je samenvatting. Je kan ook alles aflezen, maar best presenteer je het een beetje.

anouk

Berichtdoor anouk » 19 Jun 2011, 23:06

Gast schreef:
dank

oef :) dankuwel

Jéllé

Berichtdoor Jéllé » 19 Jun 2011, 23:07

Vraag schreef:Bij een analyse van dekolonisatie van Afrika: moeten we dan een algemeen beeld
geven of effectief ook een korte toelichting maken bij ieder land apart?
of een analyse van de verschillen in handelen van het koloniserend land?
of een combinatie van 1 en 2, of 2 en 3?

Dat kan je zelf bepalen. Er is een kans dat de prof op voorhand voor zichzelf weet wat hij zou willen horen. Maar als jij aangeeft dat je voor jouw analyse voornamelijk gaat toespitsen op bijvoorbeeld de veranderingen van kolonisatoren enzovoort, dan moet dat normaal goed zijn.
Ik wil nogmaals benadrukken dat het belangrijk is om een structuur te hebben in wat je zegt! Begin niet gewoon wat feitjes af te dramen, maar bouw je verhaal op. Over wat ga je het hebben, dan fase per fase bespreken. Als de prof denkt dat je iets vergeten bent, dan zal hij je wel halt roepen.
Het is echt normaal dat hij ook iets vertelt op het examen, dat is zeker geen slecht teken!
Afbeelding

Gast

Berichtdoor Gast » 20 Jun 2011, 14:14

Hallo,

ik weet dat het al enkele keren gevraagd is, maar ik vind het nog altijd vrij onduidelijk. Hoe moeten we deze samenvatting het best studeren ? Ik weet dat je hem mag inkijken tijdens het examen, maar betekent dit dan dat je niets uit het hoofd moet leren ? Ik denk bv. aan de Slag van Passendale uit WO I; geen onbelangrijke slag, maar moet hiervan de exacte datum gekend zijn ? Of enkel het jaartal ? En ook wat ermee bereikt werd of kan je dit het moment zelf dan aflezen ?
Heel wat vragen, sorry, maar ik vind het wat moeilijk hoe eraan te beginnen.

Alvast bedankt voor de hulp !

VTine

Berichtdoor VTine » 20 Jun 2011, 16:05

Ik heb vandaag van een medestudent gehoord, dat zijn vraag bij assistent Tom De Paepe deze was:

"Schets mij doorheen de moderne en hedendaagse tijd de algemene demografische trends."

Is het normaal dat ik daar met mijn samenvatting geen antwoord op kan geven,
of toch geen antwoord waar veel samenhang inzit?
En als dat niet normaal is, vanwaar halen jullie dat dan in het handboek? ;p

Tine ;)
als u hier naar rechts gaat,
gaat u volledig de mist in.

Jasper

Berichtdoor Jasper » 20 Jun 2011, 16:43

VTine schreef:Ik heb vandaag van een medestudent gehoord, dat zijn vraag bij assistent Tom De Paepe deze was:

"Schets mij doorheen de moderne en hedendaagse tijd de algemene demografische trends."

Is het normaal dat ik daar met mijn samenvatting geen antwoord op kan geven,
of toch geen antwoord waar veel samenhang inzit?
En als dat niet normaal is, vanwaar halen jullie dat dan in het handboek? ;p

Tine ;)

Ik zou beginnen met in mijn hoofd de belangrijke periodes onder te verdelen:
1789 - 1815
1815 - 1830
1830 - 1848
1848 - 1870
1870 - 1914
1914 - 1918
1918 - 1945
1945 - nu
of toch zo ongeveer.

Dan voor elke periode een beetje de demografische tendens afleiden uit de gebeurtenissen (crisis -> minder kinderen, industrialisatie -> toename bevolking, ...). Zo zou ik het toch doen..

Maar wat een kutvraag is dat.

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 20 Jun 2011, 16:56

Gast schreef:Hallo,

ik weet dat het al enkele keren gevraagd is, maar ik vind het nog altijd vrij onduidelijk. Hoe moeten we deze samenvatting het best studeren ? Ik weet dat je hem mag inkijken tijdens het examen, maar betekent dit dan dat je niets uit het hoofd moet leren ? Ik denk bv. aan de Slag van Passendale uit WO I; geen onbelangrijke slag, maar moet hiervan de exacte datum gekend zijn ? Of enkel het jaartal ? En ook wat ermee bereikt werd of kan je dit het moment zelf dan aflezen ?

De vragen zijn erg algemeen hoor. Zelfs het jaartal hoef je niet vanbuiten te kennen. De vragen gaan meestal over een ruime periode. Veldslagen en dergelijke meer zijn niet broodnodig, evoluties daarentegen des te meer.

En leren, het is eerder de structuur van je samenvatting doorhebben, en de grote lijnen van de geschiedenis kennen zodat je makkelijk je samenvatting kan gebruiken om te antwoorden.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 Jun 2011, 17:27

Michiel_D schreef:
Gast schreef:Hallo,

De vragen zijn erg algemeen hoor. Zelfs het jaartal hoef je niet vanbuiten te kennen. De vragen gaan meestal over een ruime periode. Veldslagen en dergelijke meer zijn niet broodnodig, evoluties daarentegen des te meer.

En leren, het is eerder de structuur van je samenvatting doorhebben, en de grote lijnen van de geschiedenis kennen zodat je makkelijk je samenvatting kan gebruiken om te antwoorden.

Bedankt ! En voor het referentiekader, ik denk dan bv. aan 'Opiumoorlogen', moet je daar dan perfect de 2 fases kunnen geven + de jaartallen, ... Nuja, je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik, moeten bij die gebeurtenissen dan de exacta data gekend zijn ?

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 20 Jun 2011, 17:51

Als je ze weet, schrijf ze dan op, als je ze niet weet, probeer dan bij benadering te situeren.
Zoals elk vak. Data zijn niet belangrijk, maar je moet het kunnen situeren

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 20 Jun 2011, 18:50

Hoe zit dat nu met veranderingen t.o.v. hetgene dat je ingediend hebt?
vb. lay-out, spellingsfouten verbeteren mag. Maar stukjes aanpassen en bijvoegen niet? Omdat ik zie dat mijn partner nogal eens een stukje heeft laten vallen. Bijvoorbeeld WOI in amper twee pagina'tjes.

Kijken ze dat in voor je hem mag gebruiken?
En bijgevolg, moet ik de aanpassingen die ik nu gemaakt heb wegdoen?

Pls help

Jasper

Berichtdoor Jasper » 20 Jun 2011, 18:52

Martijn. schreef:Hoe zit dat nu met veranderingen t.o.v. hetgene dat je ingediend hebt?
vb. lay-out, spellingsfouten verbeteren mag. Maar stukjes aanpassen en bijvoegen niet? Omdat ik zie dat mijn partner nogal eens een stukje heeft laten vallen. Bijvoorbeeld WOI in amper twee pagina'tjes.

Kijken ze dat in voor je hem mag gebruiken?
En bijgevolg, moet ik de aanpassingen die ik nu gemaakt heb wegdoen?

Pls help

Hij kijkt toch totaal niet naar uw samenvatting? Dus IMO kan je er mee doen wat je wilt.

Terug naar “Eerste Bachelor”