Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van de Middeleeuwen

Michiel_D

Re: Geschiedenis van de Middeleeuwen

Berichtdoor Michiel_D » 07 Apr 2011, 18:26

Jazeker!

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 07 Apr 2011, 18:37

Jazeker!

Silk.

Berichtdoor Silk. » 09 Apr 2011, 11:06

Heeft er iemand goede tips om dit vak te leren? Hoe begin je er best aan? De stucu ziet er alvast geweldig uit!!! :tom:

Tim Z.

Berichtdoor Tim Z. » 09 Apr 2011, 11:13

Ik heb vorig jaar het herexamen gehaald door de slides in combinatie met de StuCu te blokken. Het boek heb ik toen niet gebruikt. Het was wel op het nippertje (een 10 of een 11), dus ik weet niet of dat de ideale methode is
"Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in."
-Godfried Bomans

Ramses

Berichtdoor Ramses » 09 Apr 2011, 11:20

Tim Z. schreef:Ik heb vorig jaar het herexamen gehaald door de slides in combinatie met de StuCu te blokken. Het boek heb ik toen niet gebruikt. Het was wel op het nippertje (een 10 of een 11), dus ik weet niet of dat de ideale methode is

Het is een methode die ik kan aanraden.

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 09 Apr 2011, 16:25

Mooi. Helaas stucu's vergeten :paars:
Is het iets in de aard van protohistorie? Want die was erg goed :sweet:

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 09 Apr 2011, 21:59

Martijn. schreef:Mooi. Helaas stucu's vergeten :paars:
Is het iets in de aard van protohistorie? Want die was erg goed :sweet:

Iets in die aard inderdaad (volwaardige cursus-vorm), naar mijn mening zelfs nog een stukje beter gezien hij al langer meegaat. Na de paasvakantie kan je hem nog steeds komen ophalen.

Jasper

Berichtdoor Jasper » 18 Apr 2011, 17:11

Kan iemand mij verlichten rond reguliere/seculiere monniken, reguliere/seculiere kanunniken, ordo monasticus en ordo canonicus?
Dit is even een groot vraagteken aangezien mijn nota's de stucu ietwat tegenspreken..

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 18 Apr 2011, 22:24

Jasper schreef:Kan iemand mij verlichten rond reguliere/seculiere monniken, reguliere/seculiere kanunniken, ordo monasticus en ordo canonicus?
Dit is even een groot vraagteken aangezien mijn nota's de stucu ietwat tegenspreken..

Ik weet het niet meer vanbuiten maar ik herinner me vaag dat in het topic van twee jaar geleden (zie archief) daarover een discussie was...

Seculier = in de wereld. Bv. een parochiepriester.
Regulier = volgens een regel. Paterkes enzo.
Kanunnik = geestelijken die verbonden zijn aan een kapittel en onder leiding staan van een deken of een bisschop i.p.v. een abt. De meesten zijn dus seculier. Er zijn echter ook reguliere kanunniken. De Norbertijnen bv. zijn reguliere kanunniken. Het verschil is dat de regulieren de drie geloftes van kuisheid, armoede en gehoorzaamheid afleggen en leven volgens de regel van Augustinus. Seculieren hebben enkele de priesterwijding ontvangen.

Kudos voor den Wouter P. En die kan het weten.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 11 Mei 2011, 13:44

Studentencursussen kunnen nog tot volgende week vrijdag afgehaald worden in de Kelder. In de inhaalweek zullen er geen permanenties meer zijn. Afhalen voor volgende week vrijdag is dus de boodschap

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 23 Mei 2011, 14:44

Ik versta iets niet goed bij de pullfactoren in het Romeins immigratieprobleem.

Ten eerste staat als uitleg bij dat de regio actief meewerkt om mensen aan te trekken. Dus ging men actief barbaren rondselen om in het leger te gaan? Lijkt me niet erg logisch, aangezien ook de senatoren ertegen waren en zij hadden toch ten slotte veel macht.

Ten tweede, er vond een evolutie plaats van occasionele auxilia (hulptroepen) naar foederati, dus (grotendeels gerbarbariseerde vanaf de 3de eeuw) grenstroepen. De reden die in de stucu staat = " dit was nodig omdat men werkte met strategische hoofden, waarbij de ruimte ertussen in eveneens een zekere bescherming nodig had "

??

Ten derde, er werden zo huurlingenlegers gevormd. Kregen die barbaren dan geen burgerrecht? Ze immigreerden naar het WR Rijk, ik veronderstel/en herinner me van wel. Of wordt gewoon bedoeld dat het eruit ziet als huurlingenlegers?
Daarbij staat dan ook dat ze gehoorzaam waren door soldij en dat dit versterkt werd door een tekort aan autochtone soldaten. Ik veronderstel dat ze gehoorzaam waren omdat ook de legertop barbaars was?

:jump:
nog een vraagje: merovingische grafgriften werden behouden als dubbele verzekering? hoort bij het syncretisme van christendom

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 25 Mei 2011, 16:32

1. De Barbaren waren nodig doordat het rijk erg uitgestrekt raakte en het RR middelen tekort kwam zo.

2. Ik denk dat daar wordt bedoelt dat bepaalde centra aan de grenzen zwaarder bewaakt werden door de romeinen en er voor de andere gebieden gebruik werd gemaakt van mobiele legereenheden. Zoals hierboven gezegd kwam het RR middelen tekort dus om de stukken tussen die zwaarder bewaakte centra ook te beveiligen gingen ze hulp inroepen van die volkeren.

3. Wat ik uit het leerboek kan uitmaken is dat eerst groepen zich onderworpen aan de romeinen en de gebieden verdedigden in ruil voor woongebied en dat later die formele onderwerping verviel en het gewone huurlegers werden. Aangezien in het boek continu over 'barbaren' wordt gesproken, ook na de onderwerping, neem ik aan dat ze het burgerrecht niet verworven al ben ik daar niet zo zeker van. Deze huurlegers waren in het begin loyaal door de soldijen. De verschillende Barbaarse aanvoerders probeerden echter hogerop te klimmen in de Romeinse legerstructuur waardoor een paar barbaren ook hogere functies konden bekleden (vb: Childerik, vader van Clovis, die zichzelf niet alleen rex noemde van zijn stam maar ook de rang van magister -generaal- bekleedde in het Romeinse leger). Doordat onder Diocletianus (284-305) het leger nog werd vergroot en steeds minder autochtonen konden aangeworven worden werd het aandeel allochtonen in het leger nog groter wat de relatieve doorgroei van barbaren naar de top van de legerleiding nog deed groeien. In het boek staat zelfs dat de feitelijke macht van de legerleiding vaak in handen lag van barbaren zoals de Vandaal Stilicho.

Je andere vraag begrijp ik niet?

Controllerboy

Berichtdoor Controllerboy » 25 Mei 2011, 16:42

Dat van die dubbele verzekering dacht ik ook eerst van "WTF" maar is een beetje ongelukkig geformuleerd. Ik veronderstel dat diegene die de stucu schreef met "dubbele verzekering" bedoelde dat na de introductie van de christelijke grafriten de heidense grafgiften werden behouden om dubbel zeker te zijn van een goed leven na de dood. De mensen blijven heidense grafgiften geven omdat ze zeker willen zijn dat ze toch een mooi leven na de dood zouden krijgen, mocht die "God" van het christendom toch een domme vergissing blijken te zijn en toch niet te bestaan.

Schaamteloos van wikipedia gekopieerd:

Religieus syncretisme : Syncretisme is in de godsdienstwetenschappen een term die verwijst naar het naar elkaar toegroeien van religies, als een poging om uiteenliggende of tegengestelde geloven en religies met elkaar te combineren. Een equivalent woord kan fusie of hybridisatie zijn.

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 25 Mei 2011, 17:16

Ik denk dat het begonnen is als een soort van verzekering inderdaad maar dat op den duur gewoon verscheidene heidense elementen hun plaats hebben gevonden in het Christendom. Zoals jij zegt dus.

El Gordo

Goe Gevonden

Berichtdoor El Gordo » 26 Mei 2011, 11:40

Hallo,

ik zag op de ppt 'les 7 ...' dat professor Deploige een stukje van het programma 'Goe Gevonden' van Lieven Scheire en Jelle De Beule heeft laten zien.
Ik heb deze les niet bijgewoond, maar ik zou graag weten wat prof. Deploige hierover te zeggen had. Iemand die er wel bij was?

mvg

Terug naar “Eerste Bachelor”