Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

anouk

Re: Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

Berichtdoor anouk » 14 Jun 2011, 22:36

In de prelude van het handboek staat de geschiedenis van de mens uitgelegd. Schets kort de tijdsindelingen met kernwoorden, en stel alternatieve tijdsindelingen voor

Sorry voor het late uur maar kan iemand me even helpen met deze vraag? Ik zie even door de bomen het bos niet meer (of was het nu net andersom)
en geef de 3 objecten van wereldgeschiedenis plus uitleg plus voorbeelden
wordt hier dan naar ecologie, demografie, ongelijkheid... etc gevraagd?

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 14 Jun 2011, 22:50

Die objecten verwijzen naar iets die in hoofstuk tien staat, ik heb dat nog maar enkel gelezen. Je zult daar eens moeten kijken wat daar precies mee bedoeld word. (staat net voor de 3 onderzoekswijzen. (casestudy, ...)

Van die alternatieve cesuren, tjah. De drie grote periodes zijn volgens mij 80000- 10000 voor de landbouwsamenlevingen, dan tot de 1800 de landbouwsamenlevingen en dan vanaf 19de eeuw de industriele samenleving. (DENK IK, check prelude)
Het menselijk verhaal schetsen is toch echt niet moeilijk, gewoon in de grote punten denken, economisch, politek, cultureel, religieus, globalisatie. Denk dan ook aan ecologie, rise of the west, ...

anouk

Berichtdoor anouk » 14 Jun 2011, 22:52

Martijn. schreef:Die objecten verwijzen naar iets die in hoofstuk tien staat, ik heb dat nog maar enkel gelezen. Je zult daar eens moeten kijken wat daar precies mee bedoeld word. (staat net voor de 3 onderzoekswijzen. (casestudy, ...)

Van die alternatieve cesuren, tjah. De drie grote periodes zijn volgens mij 80000- 10000 voor de landbouwsamenlevingen, dan tot de 1800 de landbouwsamenlevingen en dan vanaf 19de eeuw de industriele samenleving. (DENK IK, check prelude)
Het menselijk verhaal schetsen is toch echt niet moeilijk, gewoon in de grote punten denken, economisch, politek, cultureel, religieus, globalisatie. Denk dan ook aan ecologie, rise of the west, ...

bedankt!

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 15 Jun 2011, 11:45

Hum wat waren e vragen nu weer?
-Concept wereld in HFDTS10: Wat verstaan we eronder, hoe gebruiken we schalen om daar mee te werken? Leg dit (van die schalen) uit adhv migratie van mensen
-Waarom was het niet logisch daét jagerverzamelaar boer werd? Waaeom gebeurt het dan toch wel?
-Kaartje van wereld met 2 pijlen van europa gaande naar afrika en amerika en 2 cirkels die volgens mij invloedsferen voorstelden van europa en china: Leg via de kaart bondig uit 'rise of the west'. Geef uitleg vanuit asiacentrisch perspectief (ofzoiets)
-Grafiekje over ongelijkheid: Leidt uit de grafiek dingen af over de ongelijkheid in de 19de en 20ste eeuw en geef de 3 visies over ongelijkheid.
-Bonusvraag: Tenochtitlan en die Jonas Goudblom ofzo. Die historiograaf die gefascineerd was over het vuur

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 15 Jun 2011, 12:09

Ok bedankt, slotje

NielsN

Berichtdoor NielsN » 24 Aug 2011, 11:44

Vragen:
Zie het begintopic... Krak hetzelfde.

JordyS

Berichtdoor JordyS » 24 Aug 2011, 11:56